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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 2

Iª-IIae q. 106 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod lex nova non iustificet. Nullus enim iustificatur nisi legi Dei obediat; secundum illud ad Heb. V, factus est, scilicet Christus, omnibus obtemperantibus sibi causa salutis aeternae. Sed Evangelium non semper hoc operatur quod homines ei obediant, dicitur enim Rom. X, non omnes obediunt Evangelio. Ergo lex nova non iustificat.

Iª-IIae q. 106 a. 2 arg. 2

Praeterea, apostolus probat, ad Rom., quod lex vetus non iustificabat, quia ea adveniente praevaricatio crevit, habetur enim ad Rom. IV, lex iram operatur, ubi enim non est lex, nec praevaricatio. Sed multo magis lex nova praevaricationem addidit, maiori enim poena est dignus qui post legem novam datam adhuc peccat; secundum illud Heb. X, irritam quis faciens legem Moysi, sine ulla miseratione, duobus vel tribus testibus, moritur. Quanto magis putatis deteriora mereri supplicia, qui filium Dei conculcaverit, et cetera? Ergo lex nova non iustificat, sicut nec vetus.

Iª-IIae q. 106 a. 2 arg. 3

Praeterea, iustificare est proprius effectus Dei; secundum illud ad Rom. VIII, Deus qui iustificat. Sed lex vetus fuit a Deo, sicut et lex nova. Ergo lex nova non magis iustificat quam lex vetus.

Iª-IIae q. 106 a. 2 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, ad Rom. I, non erubesco Evangelium, virtus enim Dei est in salutem omni credenti. Non autem est salus nisi iustificatis. Ergo lex Evangelii iustificat.

Iª-IIae q. 106 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, ad legem Evangelii duo pertinent. Unum quidem principaliter, scilicet ipsa gratia spiritus sancti interius data. Et quantum ad hoc, nova lex iustificat. Unde Augustinus dicit, in libro de spiritu et littera, ibi, scilicet in veteri testamento, lex extrinsecus posita est, qua iniusti terrerentur, hic, scilicet in novo testamento, intrinsecus data est, qua iustificarentur. Aliud pertinet ad legem Evangelii secundario, scilicet documenta fidei, et praecepta ordinantia affectum humanum et humanos actus. Et quantum ad hoc, lex nova non iustificat. Unde apostolus dicit, II ad Cor. III, littera occidit, spiritus autem vivificat. Et Augustinus exponit, in libro de spiritu et littera, quod per litteram intelligitur quaelibet Scriptura extra homines existens, etiam moralium praeceptorum qualia continentur in Evangelio. Unde etiam littera Evangelii occideret, nisi adesset interius gratia fidei sanans.

Iª-IIae q. 106 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod illa obiectio procedit de lege nova non quantum ad id quod est principale in ipsa, sed quantum ad id quod est secundarium in ipsa, scilicet quantum ad documenta et praecepta exterius homini proposita vel verbo vel scripto.

Iª-IIae q. 106 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod gratia novi testamenti, etsi adiuvet hominem ad non peccandum, non tamen ita confirmat in bono ut homo peccare non possit, hoc enim pertinet ad statum gloriae. Et ideo si quis post acceptam gratiam novi testamenti peccaverit, maiori poena est dignus, tanquam maioribus beneficiis ingratus, et auxilio sibi dato non utens. Nec tamen propter hoc dicitur quod lex nova iram operatur, quia quantum est de se, sufficiens auxilium dat ad non peccandum.

Iª-IIae q. 106 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod legem novam et veterem unus Deus dedit, sed aliter et aliter. Nam legem veterem dedit scriptam in tabulis lapideis, legem autem novam dedit scriptam in tabulis cordis carnalibus, ut apostolus dicit, II ad Cor. III. Proinde sicut Augustinus dicit, in libro de spiritu et littera, litteram istam extra hominem scriptam, et ministrationem mortis et ministrationem damnationis apostolus appellat. Hanc autem, scilicet novi testamenti legem, ministrationem spiritus et ministrationem iustitiae dicit, quia per donum spiritus operamur iustitiam, et a praevaricationis damnatione liberamur.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Das Gesetz des Neuen Bundes rechtfertigt.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Nur wer dem Gesetze Gottes gehorcht, ist gerechtfertigt, nach Hebr. 5.: „Er ist geworden Allen, die Ihm gehorchen, der Urheber des ewigen Heiles.“ Das aber bewirkt nicht das Evangelium; denn Rom. 10. heißt es: „Nicht Alle gehorchen dem Evangelium.“ II. Paulus beweist vom Alten Gesetze, es hätte nicht gerechtfertigt, weil „das Gesetz den Zorn wirkt; denn wo kein Gesetz, da ist auch keine Übertretung.“ (Röm. 4.) Viel größere Übertretungen oder Sünden aber hat das Evangelium veranlaßt; 5>enn größere Strafe verdient, der nach dem Neuen Bunde sündigt, wie Paulus sagt Hebr. 10.: „Wer das Gesetz Moses übertritt, muß ohne Gnade sterben; um wie viel schwerere Strafen aber wird erdulden, der den Sohn Gottes mit Füßen getreten hat?“ III. Rechtfertigen ist die Gott eigene Wirkung, nach Rom. 8.: „Gott ist es, der gerecht macht.“ Gott aber ist der Urheber des Alten und des Neuen Bundes. Also rechtfertigt dieser nicht mehr als jener. Auf der anderen Seite heißt es Röm. 1.: „Ich erröte nicht vor dem Evangelium. Denn die Kraft Gottes ist zum Heile jedem, der da glaubt.“

b) Ich antworte, die Gnade des heiligen Geistes im Innern sei an erster Stelle das Gesetz des Neuen Bundes; und mit Bezug darauf rechtfertigt das Gesetz. Deshalb sagt Augustin (I. c. cap. 17.): „Da,“ im Alten Testament, „ist das Gesetz außen hingesetzt, damit die Ruchlosen dadurch geschreckt werden; hier,“ im Neuen Testament, „ist es innerlich eingeprägt, damit es rechtfertige.“ Dann sind im Neuen Bunde die Glaubenswahrheiten und Tugendvorschriften aufgezeichnet an zweiter Stelle; und mit Bezug darauf rechtfertigt es nicht. Deshalb sagt Augustin zu 2. Kor. 3, 6., unter dem Buchstaben sei verstanden die äußere Schrift, wie sie das Evangelium enthält; sie tötet, wenn nicht die innere Gnade da ist.

c) I. Was der Einwurf sagt, gilt vom vorbereitenden Elemente im Gesetze des Neuen Bundes; — nicht von dem, was in ihm wesentlich ist. II. Die Gnade des Neuen Testamentes steht dem Menschen wohl bei, daß er nicht sündige. Aber nicht so befestigt sie ihn im Guten, daß der Mensch nicht sündigen könne; das gehört zum Stande der Herrlichkeit. Wer also, nachdem er die Gnade des Neuen Bundes empfangen, sündigt, der verdient als Verächter größerer Gnaden schwerere Strafe. Deshalb aber kann nicht gesagt weiden, der Neue Bund wirke Zorn; weil er, so viel es auf ihn ankommt, hinreichenden Beistand leiht, daß man nicht sündige. III. Das Alte und das Neue Gesetz hat Gott gegeben, aber je in anderer Weise. Denn das Alte Gesetz gab Er als ein auf steinerne Tafeln aufgeschriebenes; das Neue schrieb Er in die Tafeln des Herzens. (2. Kor. 3.) Deshalb sagt Augustin (l. c. c. 18.): „Jenen Gesetzesbuchstaben da (des Alten Bundes) nennt Paulus ein außerhalb des Menschen geschriebenes Gesetz, den Dienst des Todes und der Verdammnis. Diesen aber (des Neuen Bundes) nennt er den Dienst des Geistes und der Gerechtigkeit. Denn kraft der Gaben des heiligen Geistes wirken wir Gerechtigkeit und werden Wir von durch die Sünde verdienter Verdammnis befreit.“

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