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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 5

Iª-IIae q. 109 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod homo possit mereri vitam aeternam sine gratia. Dicit enim dominus, Matth. XIX, si vis ad vitam ingredi, serva mandata, ex quo videtur quod ingredi in vitam aeternam sit constitutum in hominis voluntate. Sed id quod in nostra voluntate constitutum est, per nos ipsos possumus. Ergo videtur quod homo per seipsum possit vitam aeternam mereri.

Iª-IIae q. 109 a. 5 arg. 2

Praeterea, vita aeterna est praemium vel merces quae hominibus redditur a Deo; secundum illud Matth. V, merces vestra multa est in caelis. Sed merces vel praemium redditur a Deo homini secundum opera eius; secundum illud Psalmi LXI, tu reddes unicuique secundum opera eius. Cum igitur homo sit dominus suorum operum, videtur quod in eius potestate constitutum sit ad vitam aeternam pervenire.

Iª-IIae q. 109 a. 5 arg. 3

Praeterea, vita aeterna est ultimus finis humanae vitae. Sed quaelibet res naturalis per sua naturalia potest consequi finem suum. Ergo multo magis homo, qui est altioris naturae, per sua naturalia potest pervenire ad vitam aeternam absque aliqua gratia.

Iª-IIae q. 109 a. 5 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, ad Rom. VI, gratia Dei vita aeterna. Quod ideo dicitur, sicut Glossa ibidem dicit, ut intelligeremus Deum ad aeternam vitam pro sua miseratione nos perducere.

Iª-IIae q. 109 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod actus perducentes ad finem oportet esse fini proportionatos. Nullus autem actus excedit proportionem principii activi. Et ideo videmus in rebus naturalibus quod nulla res potest perficere effectum per suam operationem qui excedat virtutem activam, sed solum potest producere per operationem suam effectum suae virtuti proportionatum. Vita autem aeterna est finis excedens proportionem naturae humanae, ut ex supradictis patet. Et ideo homo per sua naturalia non potest producere opera meritoria proportionata vitae aeternae, sed ad hoc exigitur altior virtus, quae est virtus gratiae. Et ideo sine gratia homo non potest mereri vitam aeternam. Potest tamen facere opera perducentia ad aliquod bonum homini connaturale, sicut laborare in agro, bibere, manducare, et habere amicum, et alia huiusmodi; ut Augustinus dicit, in tertia responsione contra Pelagianos.

Iª-IIae q. 109 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod homo sua voluntate facit opera meritoria vitae aeternae, sed, sicut Augustinus in eodem libro dicit, ad hoc exigitur quod voluntas hominis praeparetur a Deo per gratiam.

Iª-IIae q. 109 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod, sicut Glossa dicit Rom. VI, super illud, gratia Dei vita aeterna, certum est vitam aeternam bonis operibus reddi, sed ipsa opera quibus redditur, ad Dei gratiam pertinent, cum etiam supra dictum sit quod ad implendum mandata legis secundum debitum modum, per quem eorum impletio est meritoria, requiritur gratia.

Iª-IIae q. 109 a. 5 ad 3

Ad tertium dicendum quod obiectio illa procedit de fine homini connaturali. Natura autem humana, ex hoc ipso quod nobilior est, potest ad altiorem finem perduci, saltem auxilio gratiae, ad quem inferiores naturae nullo modo pertingere possunt. Sicut homo est melius dispositus ad sanitatem qui aliquibus auxiliis medicinae potest sanitatem consequi, quam ille qui nullo modo; ut philosophus introducit in II de caelo.

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Summe der Theologie

Fünfter Artikel. Der Nlensch kann nicht ohne den Gnadenbeistand das ewige Leben verdienen.

a) Dies scheint doch. Denn: I. Matth. 19. sagt der Herr: „Wenn du zum Leben eingehen willst, halte die Gebote.“ Also liegt es in der Gewalt unseres Willens, ins ewige Leben einzutreten; und somit können wir es durch und von uns selber. II. Das ewige Leben ist eine Belohnung, nach Matth. 5, 12. Der Lohn aber wird für entsprechende Werke gegeben, nach Ps. 61.: „Du wirst einem jeden vergelten nach seinen Werken.“ Da also der Mensch Herr über seine Werke ist, so ist er es auch über seinen Lohn. III. Das ewige Leben ist der letzte Endzweck des menschlichen Lebens. Jedes Wesen aber kann kraft seiner Natur seinen Zweck erreichen; um so mehr also der Mensch, der eine so hohe Natur hat. Auf der anderen Seite heißt es Röm. 6.: „Gnade Gottes ist das ewige Leben;“ — „damit wir verstehen,“ so Augustin (de grat. et lib. arbitr. 9.), „wie aus reiner Barmherzigkeit Gott uns zum ewigen Leben geleitet.“

b) Ich antworte; jene Thätigkeiten, die zur Erreichung des Zweckes führen, müssen zum Zwecke in gebührendem Verhältnisse stehen. Keine Thätigkeit aber überragt die Kraft des sie hervorbringenden Princips. Wir sehen deshalb, wie im Bereiche des Natürlichen kein Vermögen eine Wirkung erzielen kann, welche die Kraft des wirksamen Princips übersteigt; vielmehr muß die Wirkung immer im Verhältnisse stehen zum wirksamen Princip. Nun ist das ewige Leben ein die Verhältnisse der menschlichen Natur überragender Zweck, wie aus Kap. 5, Art. 5 hervorgeht. Deshalb also kann der Mensch vermittelst seiner natürlichen Kräfte keine Werke vollbringen, welche das ewige Leben verdienen. Dazu ist eine höhere Kraft erforderlich, die da ist die Kraft der Gnade. Ohne Gnade also kann der Mensch nicht das ewige Leben verdienen; er kann jedoch einzelne Werke thun, welche zu einem der menschlichen Natur und ihren Kräften entsprechenden Gute als Zweck hinführen; wie arbeiten im Felde, essen, trinken etc., wie Augustin sagt. (contra Faust. lib. 3, cap. 4.)

c) I. Mit seinem Willen macht der Mensch das, was das ewige Leben verdient; aber die Gnade muß den Willen vorbereiten, wie Augustin (l. c.) schreibt. II. Augustin desgleichen schreibt (de grat. et lib. arbitr. 8.) zu Röm. 6, 23.: „Gewiß wird das ewige Leben als Belohnung für die guten Werke gegeben; aber eben diese guten Werke, welche damit belohnt werden, sind der göttlichen Gnade geschuldet.“ III. Der Einwurf betrifft das den menschlichen natürlichen Kräften entsprechende Gute. Weil aber eben die Natur des Menschen eine so hohe Stelle einnimmt, kann sie zu einem erhabeneren Zwecke, wenigstens mit Hilfe der Gnade hingeleitet werden, als die niedrigeren Kräfte im Menschen es besagen. So ist auch ein Mensch gesünder, der mit Hilfe von Medizin gesund werden kann, wie jener, der es gar nicht kann. (2. de coelo.)

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