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Summa theologiae
Articulus 5
Iª-IIae q. 113 a. 5 arg. 1
Ad quintum sic proceditur. Videtur quod ad iustificationem impii non requiratur motus liberi arbitrii in peccatum. Sola enim caritas sufficit ad deletionem peccati, secundum illud Prov. X, universa delicta operit caritas. Sed caritatis obiectum non est peccatum. Ergo non requiritur ad iustificationem impii motus liberi arbitrii in peccatum.
Iª-IIae q. 113 a. 5 arg. 2
Praeterea, qui in anteriora tendit, ad posteriora respicere non debet; secundum illud apostoli, ad Philipp. III, quae quidem retro sunt obliviscens, ad ea vero quae sunt priora extendens meipsum, ad destinatum persequor bravium supernae vocationis. Sed tendenti in iustitiam retrorsum sunt peccata praeterita. Ergo eorum debet oblivisci, nec in ea se debet extendere per motum liberi arbitrii.
Iª-IIae q. 113 a. 5 arg. 3
Praeterea, in iustificatione impii non remittitur unum peccatum sine alio, impium enim est a Deo dimidiam sperare veniam. Si igitur in iustificatione impii oporteat liberum arbitrium moveri contra peccatum, oporteret quod de omnibus peccatis suis cogitaret. Quod videtur inconveniens, tum quia requireretur magnum tempus ad huiusmodi cogitationem; tum etiam quia peccatorum quorum est homo oblitus, veniam habere non posset. Ergo motus liberi arbitrii in peccatum non requiritur ad iustificationem impii.
Iª-IIae q. 113 a. 5 s. c.
Sed contra est quod dicitur in Psalmo XXXI, dixi, confitebor adversum me iniustitiam meam domino, et tu remisisti impietatem peccati mei.
Iª-IIae q. 113 a. 5 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, iustificatio impii est quidam motus quo humana mens movetur a Deo a statu peccati in statum iustitiae. Oportet igitur quod humana mens se habeat ad utrumque extremorum secundum motum liberi arbitrii, sicut se habet corpus localiter motum ab aliquo movente ad duos terminos motus. Manifestum est autem in motu locali corporum quod corpus motum recedit a termino a quo, et accedit ad terminum ad quem. Unde oportet quod mens humana, dum iustificatur, per motum liberi arbitrii recedat a peccato, et accedat ad iustitiam. Recessus autem et accessus in motu liberi arbitrii accipitur secundum detestationem et desiderium, dicit enim Augustinus, super Ioan. exponens illud, mercenarius autem fugit, affectiones nostrae motus animorum sunt, laetitia animi diffusio, timor animi fuga est; progrederis animo cum appetis, fugis animo cum metuis. Oportet igitur quod in iustificatione impii sit motus liberi arbitrii duplex, unus quo per desiderium tendat in Dei iustitiam; et alius quo detestetur peccatum.
Iª-IIae q. 113 a. 5 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod ad eandem virtutem pertinet prosequi unum oppositorum, et refugere aliud. Et ideo sicut ad caritatem pertinet diligere Deum, ita etiam detestari peccata, per quae anima separatur a Deo.
Iª-IIae q. 113 a. 5 ad 2
Ad secundum dicendum quod ad posteriora non debet homo regredi per amorem; sed quantum ad hoc debet ea oblivisci, ut ad ea non afficiatur. Debet tamen eorum recordari per considerationem ut ea detestetur, sic enim ab eis recedit.
Iª-IIae q. 113 a. 5 ad 3
Ad tertium dicendum quod in tempore praecedente iustificationem, oportet quod homo singula peccata quae commisit detestetur, quorum memoriam habet. Et ex tali consideratione praecedenti subsequitur in anima quidam motus detestantis universaliter omnia peccata commissa, inter quae etiam includuntur peccata oblivioni tradita, quia homo in statu illo est sic dispositus ut etiam de his quae non meminit, contereretur, si memoriae adessent. Et iste motus concurrit ad iustificationem.
Traduction
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Summe der Theologie
Fünfter Artikel. Der Abscheu der Sünde wird erfordert zur Rechtfertigung des Sünders.
a) Dem ist nicht so. Denn: I. Die Liebe allein genügt, um die Sünden zu tilgen; nach Prov. 10. „bedeckt die Liebe ja alle Sünden.“ Der Gegenstand der Liebe ist aber nicht die Sünde. II. Phil. 3. heißt es: „Was hinter mir ist, vergesse ich und wende mich zu dem, was vor mir liegt; ich strebe nach dem bestimmten Zwecke, nach dem Lohne der Berufung für die Ewigkeit.“ Wer aber zur Gerechtigkeit sich wendet, hinter dem liegen die vergangenen Sünden. III. In der Rechtfertigung wird nicht die eine Sünde nachgelassen ohne die andere; denn „gottlos ist es, eine nur halbe Verzeihung von Gott zu erhoffen.“ (Cap. Sunt plures, dist. 3. de poen.) Müßte also der Sünder in der Rechtfertigung gegen die Sünde sich wenden, so müßte er dies thun gegen alle Sünden und somit an alle Sünden, die er begangen, thatsächlich denken, was unzulässig ist; sowohl weil dies lange Zeit erfordern würde als auch weil der Sünder für die Sünden, die er vergessen, keine Verzeihung erlangen könnte. Also ist ein thatsächlicher Abscheu der Sünde für die Rechtfertigung nicht erfordert. Auf der anderen Seite heißt es Ps. 31.: „Ich will bekennen gegen mich meine Ungerechtigkeit dem Herrn: und Du hast nachgelassen die Ruchlosigkeit meiner Sünden.“
b) Ich antworte, in der Rechtfertigung werde der menschliche Geist von seiten Gottes in Thätigkeit gesetzt vom Stande der Sünde aus zum Stande der Gerechtigkeit hin. Also verhält sich der menschliche Geist mit Rücksicht auf diese beiden Abschlußpunkte wie ein Körper sich zu den beiden Endpunkten in der Bewegung von Ort zu Ort verhält. Offenbar aber nähert sich ein Körper um so mehr dem Zielpunkte, je weiter er sich entfernt vom Ausgangspunkte. Also muß der Mensch bei der Rechtfertigung sich durch den Abscheu entfernen von der Sünde, will er sich der Gerechtigkeit nähern. Daß aber Abscheu und Sehnsucht für den Geist dasselbe ist wie „sich entfernen“ und „sich nähern“ für den Körper, sagt Augustin (tract. 46. in Joan.): „Unsere Hinneigungen sind die Bewegungen für unsere Seelen; die Freude ist ein Ausbreiten oder Ausgießen für die Seele; die Furcht ist das Fliehen der Seele; begehrst du, so gehst du voran mit der Seele; verabscheust du, so fliehst du mit der Seele.“
c) I. Zur nämlichen Tugend gehören die zwei entsprechenden Glieder eines Gegensatzes. Zur Liebe also gehört es: Gott lieben und die Sünde verabscheuen. II. Was hinter dem bekehrten Menschen liegt, dazu muß er nicht mehr zurückkehren durch die Liebe. Er muß sich dessen nicht erinnern, um es zu begehren; sondern um es zu verabscheuen. III. In der Zeit, welche der Rechtfertigung vorangeht, muß der Mensch verabscheuen jede einzelne Sünde, deren er gedenkt. Und daraus entsteht im Menschen eine gewisse Thätigkeit, kraft deren alle begangenen Sünden im allgemeinen verabscheut werden mit Einschluß jener, die er vergessen hat. Denn in diesem Zustande ist der Mensch in solcher Verfassung, daß er auch jene Sünden, die er vergessen, verabscheuen würde, wenn er sich deren erinnerte; und dieser Akt des Abscheues begleitet die Rechtfertigung.