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Summa theologiae
Articulus 7
Iª-IIae q. 114 a. 7 arg. 1
Ad septimum sic proceditur. Videtur quod aliquis possit mereri sibi ipsi reparationem post lapsum. Illud enim quod iuste a Deo petitur, homo videtur posse mereri. Sed nihil iustius a Deo petitur, ut Augustinus dicit, quam quod reparetur post lapsum; secundum illud Psalmi LXX, cum defecerit virtus mea, ne derelinquas me, domine. Ergo homo potest mereri ut reparetur post lapsum.
Iª-IIae q. 114 a. 7 arg. 2
Praeterea, multo magis homini prosunt opera sua quam prosint alii. Sed homo potest aliquo modo alteri mereri reparationem post lapsum, sicut et primam gratiam. Ergo multo magis sibi potest mereri ut reparetur post lapsum.
Iª-IIae q. 114 a. 7 arg. 3
Praeterea, homo qui aliquando fuit in gratia, per bona opera quae fecit, meruit sibi vitam aeternam; ut ex supradictis patet. Sed ad vitam aeternam non potest quis pervenire nisi reparetur per gratiam. Ergo videtur quod sibi meruit reparationem per gratiam.
Iª-IIae q. 114 a. 7 s. c.
Sed contra est quod dicitur Ezech. XVIII, si averterit se iustus a iustitia sua, et fecerit iniquitatem; omnes iustitiae eius quas fecerat, non recordabuntur. Ergo nihil valebunt ei praecedentia merita ad hoc quod resurgat. Non ergo aliquis potest sibi mereri reparationem post lapsum futurum.
Iª-IIae q. 114 a. 7 co.
Respondeo dicendum quod nullus potest sibi mereri reparationem post lapsum futurum, neque merito condigni, neque merito congrui. Merito quidem condigni hoc sibi mereri non potest, quia ratio huius meriti dependet ex motione divinae gratiae, quae quidem motio interrumpitur per sequens peccatum. Unde omnia beneficia quae postmodum aliquis a Deo consequitur, quibus reparatur, non cadunt sub merito; tanquam motione prioris gratiae usque ad hoc non se extendente. Meritum etiam congrui quo quis alteri primam gratiam meretur, impeditur ne consequatur effectum, propter impedimentum peccati in eo cui quis meretur. Multo igitur magis impeditur talis meriti efficacia per impedimentum quod est et in eo qui meretur et in eo cui meretur, hic enim utrumque in unam personam concurrit. Et ideo nullo modo aliquis potest sibi mereri reparationem post lapsum.
Iª-IIae q. 114 a. 7 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod desiderium quo quis desiderat reparationem post lapsum, iustum dicitur, et similiter oratio, quia tendit ad iustitiam. Non tamen ita quod iustitiae innitatur per modum meriti, sed solum misericordiae.
Iª-IIae q. 114 a. 7 ad 2
Ad secundum dicendum quod aliquis potest alteri mereri ex congruo primam gratiam, quia non est ibi impedimentum saltem ex parte merentis. Quod invenitur dum aliquis post meritum gratiae a iustitia recedit.
Iª-IIae q. 114 a. 7 ad 3
Ad tertium dicendum quod quidam dixerunt quod nullus meretur absolute vitam aeternam, nisi per actum finalis gratiae; sed solum sub conditione, si perseverat. Sed hoc irrationabiliter dicitur, quia quandoque actus ultimae gratiae non est magis meritorius, sed minus, quam actus praecedentis, propter aegritudinis oppressionem. Unde dicendum quod quilibet actus caritatis meretur absolute vitam aeternam. Sed per peccatum sequens ponitur impedimentum praecedenti merito, ut non sortiatur effectum, sicut etiam causae naturales deficiunt a suis effectibus propter superveniens impedimentum.
Traduction
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Summe der Theologie
Siebenter Artikel. Der Mensch kann im voraus nicht sich die Gnade nach seinem Falle verdienen.
a) Das Gegenteil geht aus folgenden Gründen hervor: I. Was gerechterweise von Gott erbeten wird, das scheint der Mensch von Gott verdienen zu können. Nichts aber wird in mehr gerechter Weise von Gott erbeten (nach Aug. enarr. I. in ps. 70, 9.), als daß der Mensch nach dem Falle aufgerichtet werde, nach Ps. 70.: „Wenn meine Kraft dahin schwindet, verlasse mich nicht, o Herr.“ Also kann das Gebet des Menschen nach dem Falle die Wiederaufrichtung verdienen. II. Der Mensch kann in gewisser Weise für andere die erste Gnade verdienen. Also kann er es auch für sich selber, nachdem er gefallen ist. Denn die Werke eines Menschen nützen ihm selber viel mehr als anderen. III. Wenn der Mensch vorher im Stande der Gnade war, so hat er durch die da vollbrachten guten Werke das ewige Leben verdient. Zum ewigen Leben aber kommt niemand, der nicht durch die Gnade nach dem Falle wiederaufgerichtet worden ist. Also hat er sich zugleich die Wiederaufrichtung durch die Gnade verdient. Auf der anderen Seite sagt Ezechiel 18.: „Wenn der Gerechte von seiner Gerechtigkeit sich abwendet und Gottloses thut… aller Gerechtigkeiten, die er gethan, werde ich mich nicht erinnern.“ Vorausgehende Verdienste also helfen dazu nichts, daß der Mensch wiederaufsteht. Also kann sich der Mensch nicht im voraus die Gnade verdienen, nach seinem zukünftigen Falle wiederaufzustehen.
b) Ich antworte; in keiner Weise kann sich der Mensch im voraus die Gnade verdienen, nach seinem etwaigen Falle wiederaufzustehen. Er kann es wohl kraft des gleichwertigen Verdienstes; denn der Grund für dieses Verdienst hängt vom Anstoße der göttlichen Gnade ab. Dieser aber wird eben unterbrochen durch die Sünde. Alle Wohlthaten also, welche nachher jemand von Gott empfängt, durch die er wiederaufgerichtet wird, fallen nicht unter das Verdienst, insofern sich der Anstoß, welcher von der früheren göttlichen Gnade ausgeht, darauf nicht erstreckt. Auch das zukömmliche Verdienst (das ex congruo) , kraft dessen jemand dem anderen Gnade verdient, wird in seiner Wirkung gehindert durch die Sünde in demjenigen, für den jemand verdient. Weit mehr also wird die Wirkung solchen Verdienstes gehindert durch die Sünde in jenem, der verdient und in jenem, für den er verdient; denn hier ist ja Beides in einer Person vereinigt. In keiner Weise also kann jemand sich selbst im voraus verdienen die Aufrichtung nach einem etwaigen Falle.
c) I. Das Verlangen, nach dem Falle wiederaufgerichtet zu werden, wird als gerecht bezeichnet; und ebenso das Gebet, womit jemand eine derartige Wiederaufrichtung erfleht, denn es richtet sich auf die Gerechtigkeit. Nicht aber stützt es sich auf die Gerechtigkeit, als ob es dieselbe verdient hätte; sondern aus Barmherzigkeit soll Gott die Seele wiederaufrichten. II. Verdient jemand in der Weise des Zukömmlichen dem anderen die erste Gnade, so besteht da, wenigstens von seiten des verdienenden, nicht das Hindernis der Sünde. III. Manche meinten, niemand verdiene anders die ewige Seligkeit als durch den Akt der End-Gnade; sonst nur unter der Bedingung, daß er beharre. Doch das ist Thorheit. Denn oft ist der Akt der letzten Gnade minder verdienstvoll, wie die vorhergehenden Akte, nämlich wegen der Last der Krankheit. Deshalb wird besser geantwortet: Jeder Akt der Liebe verdient das ewige Leben; aber die folgende Sünde bildet ein Hindernis, daß dieser Akt nicht seine Wirkung habe; wie ja auch die Ursachen im Bereiche der Natur ihrer Wirkungen bisweilen ermangeln infolge eines hinzutretenden Hindernisses.