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Summa theologiae
Articulus 9
Iª-IIae q. 114 a. 9 arg. 1
Ad nonum sic proceditur. Videtur quod aliquis possit perseverantiam mereri. Illud enim quod homo obtinet petendo, potest cadere sub merito habentis gratiam. Sed perseverantiam petendo homines a Deo obtinent, alioquin frustra peteretur a Deo in petitionibus orationis dominicae, ut Augustinus exponit, in libro de dono Persever. Ergo perseverantia potest cadere sub merito habentis gratiam.
Iª-IIae q. 114 a. 9 arg. 2
Praeterea, magis est non posse peccare quam non peccare. Sed non posse peccare cadit sub merito, meretur enim aliquis vitam aeternam, de cuius ratione est impeccabilitas. Ergo multo magis potest aliquis mereri ut non peccet, quod est perseverare.
Iª-IIae q. 114 a. 9 arg. 3
Praeterea, maius est augmentum gratiae quam perseverantia in gratia quam quis habet. Sed homo potest mereri augmentum gratiae, ut supra dictum est. Ergo multo magis potest mereri perseverantiam in gratia quam quis habet.
Iª-IIae q. 114 a. 9 s. c.
Sed contra est quod omne quod quis meretur, a Deo consequitur, nisi impediatur per peccatum. Sed multi habent opera meritoria, qui non consequuntur perseverantiam. Nec potest dici quod hoc fiat propter impedimentum peccati, quia hoc ipsum quod est peccare, opponitur perseverantiae; ita quod, si aliquis perseverantiam mereretur, Deus non permitteret aliquem cadere in peccatum. Non igitur perseverantia cadit sub merito.
Iª-IIae q. 114 a. 9 co.
Respondeo dicendum quod, cum homo naturaliter habeat liberum arbitrium flexibile ad bonum et ad malum, dupliciter potest aliquis perseverantiam in bono obtinere a Deo. Uno quidem modo, per hoc quod liberum arbitrium determinatur ad bonum per gratiam consummatam, quod erit in gloria. Alio modo, ex parte motionis divinae, quae hominem inclinat ad bonum usque in finem. Sicut autem ex dictis patet, illud cadit sub humano merito, quod comparatur ad motum liberi arbitrii directi a Deo movente, sicut terminus, non autem id quod comparatur ad praedictum motum sicut principium. Unde patet quod perseverantia gloriae, quae est terminus praedicti motus, cadit sub merito, perseverantia autem viae non cadit sub merito, quia dependet solum ex motione divina, quae est principium omnis meriti. Sed Deus gratis perseverantiae bonum largitur, cuicumque illud largitur.
Iª-IIae q. 114 a. 9 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod etiam ea quae non meremur, orando impetramus. Nam et peccatores Deus audit, peccatorum veniam petentes, quam non merentur, ut patet per Augustinum, super illud Ioan. IX, scimus quia peccatores Deus non exaudit; alioquin frustra dixisset publicanus, Deus, propitius esto mihi peccatori, ut dicitur Luc. XVIII. Et similiter perseverantiae donum aliquis petendo a Deo impetrat vel sibi vel alii, quamvis sub merito non cadat.
Iª-IIae q. 114 a. 9 ad 2
Ad secundum dicendum quod perseverantia quae erit in gloria, comparatur ad motum liberi arbitrii meritorium sicut terminus, non autem perseverantia viae, ratione praedicta.
Iª-IIae q. 114 a. 9 ad 3
Et similiter dicendum est ad tertium, de augmento gratiae, ut per praedicta patet.
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Summe der Theologie
Neunter Artikel. Niemand kann die Beharrlichkeit verdienen.
a) Dies scheint sich nicht so zu verhalten. Denn: I. Was der Mensch durch sein Gebet erlangt, kann unter das Verdienst dessen fallen, der im Stande der Gnade ist. Die Beharrlichkeit aber erhalten die Menschen, wenn sie darum beten; sonst würde sie in den Bitten des Vaterunsers unnützerweise erfleht, (Aug. de dono persev. 2. et 17.) Also kann man die Beharrlichkeit verdienen. II. Nicht sündigen zu können, wird verdient; denn dies ist das ewige Leben; also um so mehr das Können-nicht-sündigen, was eben die Beharrlichkeit ist. III. Die Vermehrung der Gnade wird verdient; also um so mehr das Beharren in der nämlichen Gnade. Auf der anderen Seite erreicht jeder bei Gott was er verdient, wenn die Sünde nicht dazwischentritt. Viele aber haben verdienstliche Werke, die keine Beharrlichkeit haben. Und man kann nicht sagen, dies sei wegen des Hindernisses der Sünde; denn das Sündigen ist eben der Beharrlichkeit entgegengesetzt, daß jenen also, der die Beharrlichkeit verdiente, Gott nicht in Sünden fallen lasse. Die Beharrlichkeit fällt somit nicht unter das Verdienst.
b) Ich antworte, da der Mensch von Natur freien Willen hat für Gutes und Böses, so könne er das Beharren im Guten von Gott erhalten: einmal dadurch daß sein freier Wille zum Guten bestimmt wird durch die durchaus vollendete Gnade, was in der Herrlichkeit sein wird; dann dadurch daß der Anstoß zur Thätigkeit von seiten Gottes den Menschen bis zum Ende zum Guten hinneigt. Nun fällt Jenes unter das menschliche Verdienst, was zum freien Willen, soweit derselbe von Gott her in Bewegung gesetzt ist, sich verhält wie der Abschluß; nicht aber was sich dazu verhält wie das Princip. Die Herrlichkeit im ewigen Leben, also im Abschlusse, fällt daher unter das Verdienst; die Beharrlichkeit aber auf dem Pilgerwege fällt nicht unter das Verdienst, denn sie hängt allein vom Anstoße der göttlichen Gnade ab, die das Princip alles Verdienstes ist. Gott also verleiht unverdienterweise die Gnade der Beharrlichkeit jenem, dem Er sie verleiht.
c) I. Auch das, was wir nicht verdienen, erlangen wir durch das Gebet. Denn die Sünder, welche um Verzeihung flehen, erhört Gott ebenfalls, wie Augustin zu Joh. 9, 31. (tract. 44. in Joan.) erklärt. Sonst hätte der Zöllner vergeblich gesagt: „Gott, sei mir Sünder gnädig.“ Und so erlangt jemand auch die Gnade der Beharrlichkeit für sich oder für andere, obgleich er sie nicht verdient. II. Die Beharrlichkeit im Himmel ist der endliche Abschluß der freien Willensbewegung; dies ist nicht der Fall bei der Beharrlichkeit auf Erden. Ähnlich auf III.