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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 9

IIª-IIae q. 2 a. 9 arg. 1

Ad nonum sic proceditur. Videtur quod credere non sit meritorium. Principium enim merendi est caritas, ut supra dictum est. Sed fides est praeambula ad caritatem, sicut et natura. Ergo, sicut actus naturae non est meritorius (quia naturalibus non meremur), ita etiam nec actus fidei.

IIª-IIae q. 2 a. 9 arg. 2

Praeterea, credere medium est inter opinari et scire vel considerare scita. Sed consideratio scientiae non est meritoria; similiter autem nec opinio. Ergo etiam neque credere est meritorium.

IIª-IIae q. 2 a. 9 arg. 3

Praeterea, ille qui assentit alicui rei credendo aut habet causam sufficienter inducentem ipsum ad credendum, aut non. Si habet sufficiens inductivum ad credendum, non videtur hoc ei esse meritorium, quia non est ei iam liberum credere et non credere. Si autem non habet sufficiens inductivum ad credendum, levitatis est credere, secundum illud Eccli. XIX, qui cito credit levis est corde, et sic non videtur esse meritorium. Ergo credere nullo modo est meritorium.

IIª-IIae q. 2 a. 9 s. c.

Sed contra est quod dicitur ad Heb. XI, quod sancti per fidem adepti sunt repromissiones. Quod non esset nisi credendo mererentur. Ergo ipsum credere est meritorium.

IIª-IIae q. 2 a. 9 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, actus nostri sunt meritorii inquantum procedunt ex libero arbitrio moto a Deo per gratiam. Unde omnis actus humanus qui subiicitur libero arbitrio, si sit relatus in Deum, potest meritorius esse. Ipsum autem credere est actus intellectus assentientis veritati divinae ex imperio voluntatis a Deo motae per gratiam, et sic subiacet libero arbitrio in ordine ad Deum. Unde actus fidei potest esse meritorius.

IIª-IIae q. 2 a. 9 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod natura comparatur ad caritatem, quae est merendi principium, sicut materia ad formam. Fides autem comparatur ad caritatem sicut dispositio praecedens ultimam formam. Manifestum est autem quod subiectum vel materia non potest agere in virtute formae, neque etiam dispositio praecedens, antequam forma adveniat. Sed postquam forma advenerit, tam subiectum quam dispositio praecedens agit in virtute formae, quae est principale agendi principium, sicut calor ignis agit in virtute formae substantialis. Sic ergo neque natura neque fides sine caritate possunt producere actum meritorium, sed caritate superveniente, actus fidei fit meritorius per caritatem, sicut et actus naturae et naturalis liberi arbitrii.

IIª-IIae q. 2 a. 9 ad 2

Ad secundum dicendum quod in scientia duo possunt considerari, scilicet ipse assensus scientis ad rem scitam, et consideratio rei scitae. Assensus autem scientiae non subiicitur libero arbitrio, quia sciens cogitur ad assentiendum per efficaciam demonstrationis. Et ideo assensus scientiae non est meritorius. Sed consideratio actualis rei scitae subiacet libero arbitrio, est enim in potestate hominis considerare vel non considerare. Et ideo consideratio scientiae potest esse meritoria, si referatur ad finem caritatis, idest ad honorem Dei vel utilitatem proximi. Sed in fide utrumque subiacet libero arbitrio. Et ideo quantum ad utrumque actus fidei potest esse meritorius. Sed opinio non habet firmum assensum, est enim quoddam debile et infirmum, secundum philosophum, in I Poster. Unde non videtur procedere ex perfecta voluntate. Et sic ex parte assensus non multum videtur habere rationem meriti. Sed ex parte considerationis actualis potest meritoria esse.

IIª-IIae q. 2 a. 9 ad 3

Ad tertium dicendum quod ille qui credit habet sufficiens inductivum ad credendum, inducitur enim auctoritate divinae doctrinae miraculis confirmatae, et, quod plus est, interiori instinctu Dei invitantis. Unde non leviter credit. Tamen non habet sufficiens inductivum ad sciendum. Et ideo non tollitur ratio meriti.

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Summe der Theologie

Neunter Artikel. Glauben ist verdienstvoll.

a) Das scheint nicht. Denn: I. Das Princip alles Verdienstes bei Gott ist die Liebe. Der Glaube aber ist nur, ähnlich wie die Natur, ein die Liebe vorbereitender Zustand. Wie wir also kraft der Natur nicht bei Gott verdienen, ebenso verdienen wir nicht kraft des Glaubens. II. Glauben steht in der Mitte zwischen Meinen und Wissen oder das Gewußte betrachten. Betrachten aber die Wissenschaft ist nichts Verdienstvolles und ebenso ist es das Meinen; also auch nicht das Glauben. III. Wer einer Behauptung glaubend zustimmt, der hat entweder eine genügende Ursache, die ihn dazu anleitet oder nicht. Hat er eine solche Ursache, die das als zu glauben Vorgestellte glaubwürdig macht, so ist es kein Verdienst, zu glauben; denn er kann schon nicht anders. Hat er keine solche Ursache, so ist es Leichtsinn, zu glauben; denn Ekkli. 19. heißt es: „Wer schnell etwas glaubt, ist im Herzen leichtsinnig.“Also ist glauben nicht verdienstvoll. Auf der anderen Seite heißt es Hebr. 11.: „Die Heiligen haben kraft des Glaubens die Verheißungen erreicht;“ also haben sie dieselben durch den Glauben verdient.

b) Ich antworte, unsere Werke seien verdienstvoll, insoweit sie vom freien Willen ausgehen, der den Anstoß zur Thätigkeit von Gott erhalten hat durch die Gnade. Jeder menschliche Akt also, der dem freien Willen unterliegt, kann verdienstvoll sein, wenn er auf Gott bezogen ist. Das Glauben aber selber als Akt ist eine Thätigteit der Vernunft, die da auf Befehl des durch die Gnade von seiten Gottes bewegten Willens der göttlichen Wahrheit zustimmt; und so unterliegt das Glauben dem freien Willen, insoweit dieser zu Gott hin in Beziehung gesetzt ist. Der Glaubensakt also kann verdienstlich sein.

c) I. Die Natur steht zur heiligen Liebe im nämlichen Verhältnisse wie der Stoff zu der ihn bestimmenden Form. Der Glaube aber steht zur heiligen Liebe, dem ersten Princip alles Verdienstes, im Verhältnisse einer den Stoff bereits vollendenden Verfassung oder einer vorbereitenden Form zur letzt vollendenden. Offenbar nun kann der Stoff oder das Subjekt überhaupt nur kraft der Form thätig sein; und auch die vorbereitende Form ist nicht zweckmäßig thätig, ehe nicht die abschließende Form hinzugetreten ist. Ist aber diese letztere hinzugetreten, so ist sowohl das Subjekt wie die vorbereitende Verfassung thätig kraft der abschließenden Form, die das hauptsächliche Princip des Thätigseins bildet. So ist auch die Wärme des Feuers nur thätig vermittelst der Kraft der substantiellen Form. Weder also die Natur noch der Glaube kann ohne die Liebe einen verdienstvollen Akt hervorbringen; tritt aber die heilige Liebe hinzu, so wird der Akt des Glaubens verdienstvoll kraft der Liebe wie auch der Akt der Natur und der natürliche Akt des freien Willens. II. Im Wissen ist zuvörderst die Zustimmung der Vernunft. Und diese unterliegt nicht dem freien Willen; denn jener, der etwas weiß, ist gezwungen zuzustimmen durch die wirksame Kraft des Beweises; hier ist also nichts Verdienstliches. Dann ist im Wissen die thatsächliche Erwägung oder Betrachtung des Gewußten. Und diese unterliegt dem freien Willen; denn der Mensch kann betrachten oder nicht betrachten; hier also kann etwas Verdienstliches sich finden, wenn dieses Erwägen bezogen wird auf die Ehre Gottes oder den Nutzen des Nächsten, also auf die Liebe. Im Glauben jedoch unterliegt Beides, Zustimmen und Erwägen, dem freien Willen; und somit ist da der betreffende Akt nach beiden Seiten hin verdienstlich.Die Meinung schließt keine feste Zustimmng in sich ein; sie ist nach 1. Poster. etwas Schwächliches und scheint nicht aus entschlossenem Willen hervorzugehen. Also von dieser Seite her ist bei ihr nicht viel von Verdienst die Rede. Von seiten des thatsächlichen Erwägens aber kann sie verdienstlich sein. III. Wer glaubt, wird genügenderweise angeleitet zum Glauben; denn es leitet ihn dahin die Autorität der durch Wunder bekräftigten göttlichen Lehre und, was mehr ist, der innere Antrieb des heiligen Geistes. Nicht leichten Sinnes glaubt er also. Was ihn aber zum Glauben hinleitet, das ist nicht genügender Beweggrund für das Wissen; und somit schwindet nicht der Charakter des Verdienstes.

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