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Summa theologiae
Articulus 3
IIª-IIae q. 24 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod caritas infundatur secundum quantitatem naturalium. Dicitur enim Matth. XXV quod dedit unicuique secundum propriam virtutem. Sed caritatem nulla virtus praecedit in homine nisi naturalis, quia sine caritate nulla est virtus, ut dictum est. Ergo secundum capacitatem virtutis naturalis infunditur homini caritas a Deo.
IIª-IIae q. 24 a. 3 arg. 2
Praeterea, omnium ordinatorum ad invicem secundum proportionatur primo, sicut videmus quod in rebus materialibus forma proportionatur materiae, et in donis gratuitis gloria proportionatur gratiae. Sed caritas, cum sit perfectio naturae, comparatur ad capacitatem naturalem sicut secundum ad primum. Ergo videtur quod caritas infundatur secundum naturalium capacitatem.
IIª-IIae q. 24 a. 3 arg. 3
Praeterea, homines et Angeli secundum eandem rationem caritatem participant, quia in utrisque est similis beatitudinis ratio, ut habetur Matth. XXII, et Luc. XX. Sed in Angelis caritas et alia dona gratuita sunt data secundum capacitatem naturalium; ut Magister dicit, III dist. II Lib. Sent. Ergo idem etiam videtur esse in hominibus.
IIª-IIae q. 24 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Ioan. III, spiritus ubi vult spirat; et I ad Cor. XII, haec omnia operatur unus et idem spiritus, dividens singulis prout vult. Ergo caritas datur non secundum capacitatem naturalium, sed secundum voluntatem spiritus sua dona distribuentis.
IIª-IIae q. 24 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod uniuscuiusque quantitas dependet a propria causa rei, quia universalior causa effectum maiorem producit. Caritas autem, cum superexcedat proportionem naturae humanae, ut dictum est, non dependet ex aliqua naturali virtute, sed ex sola gratia spiritus sancti eam infundentis. Et ideo quantitas caritatis non dependet ex conditione naturae vel ex capacitate naturalis virtutis, sed solum ex voluntate spiritus sancti distribuentis sua dona prout vult. Unde et apostolus dicit, ad Ephes. IV, unicuique nostrum data est gratia secundum mensuram donationis Christi.
IIª-IIae q. 24 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod illa virtus secundum quam sua dona Deus dat unicuique, est dispositio vel praeparatio praecedens, sive conatus gratiam accipientis. Sed hanc etiam dispositionem vel conatum praevenit spiritus sanctus, movens mentem hominis vel plus vel minus secundum suam voluntatem. Unde et apostolus dicit, ad Coloss. I, qui dignos nos fecit in partem sortis sanctorum in lumine.
IIª-IIae q. 24 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod forma non excedit proportionem materiae, sed sunt eiusdem generis. Similiter etiam gratia et gloria ad idem genus referuntur, quia gratia nihil est aliud quam quaedam inchoatio gloriae in nobis. Sed caritas et natura non pertinent ad idem genus. Et ideo non est similis ratio.
IIª-IIae q. 24 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod Angelus est naturae intellectualis, et secundum suam conditionem competit ei ut totaliter feratur in omne id in quod fertur, ut in primo habitum est. Et ideo in superioribus Angelis fuit maior conatus et ad bonum in perseverantibus et ad malum in cadentibus. Et ideo superiorum Angelorum persistentes facti sunt meliores et cadentes facti sunt peiores aliis. Sed homo est rationalis naturae, cui competit esse quandoque in potentia et quandoque in actu. Et ideo non oportet quod feratur totaliter in id in quod fertur; sed eius qui habet meliora naturalia potest esse minor conatus, et e converso. Et ideo non est simile.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Die natürlichen Gaben in uns bilden kein Maß für das Eingießen der Liebe.
a) Dies scheint jedoch. Denn: I. Matth. 25, 15. heißt es: „Er gab einem Jeden gemäß der Kraft, die der betreffende hatte.“ Keine andere Kraft aber wie die natürliche geht der heiligen Liebe vorher; denn ohne Liebe keine wahre Kraft, also auch keine vollendete Tugend. Also gemäß dem Umfange der natürlichen Gaben vollzieht sich das Eingießen der heiligen Liebe. II. Im Bereiche der Natur steht die vollendende Form im entsprechenden Verhältnisse zum Stoffe. Die Herrlichkeit steht nun im Verhältnisse zur Gnade. Da also die Liebe die Vollendung der Natur ist, so steht sie im Verhältnisse zur Aufnahmefähigkeit der Natur. III. In den Engeln sind die Gnaden gegeben nach der Fassungskraft im Bereiche des Natürlichen. Also, da beide, Engel und Menschen, an der gleichen Seligkeit teilnehmen, ist dies auch beim Menschen der Fall. Auf der anderen Seite „weht der Geist, wo Er will,“ Joh. 3. und „wirkt ein und derselbe Geist in allen zuteilend jedem wie Er will.“ 1. Kor. 12.
b) Ich antworte, eines jeden Dinges Umfang hänge ab von der eigens entsprechenden Ursache des Dinges; denn je umfassender und allgemeiner die Ursache ist, desto größer ist die Wirkung. Die heilige Liebe aber, da sie alles Verhältnis des Natürlichen überragt, hängt in keiner Weise von einer natürlichen Kraft ab, sondern allein vom Willen des heiligen Geistes, der sie eingießt. Der Umfang der heiligen Liebe also hängt nicht von den natürlichen Seinsbedingungen ab oder von der Fassungskraft natürlicher Fähigkeiten, sondern allein vom heiligen Geiste. Deshalb sagt Paulus (Ephes. 4): „Einem jeden von uns ist Gnade geworden nach dem Maße der Schenkung Christi.“
c) l. Jene Kraft, der gemäß Gott seine Gaben schenkt, ist die Verfassung eines jeden oder die vorgängige Vorbereitung oder das gute Streben dessen, der die Gnade empfängt. Aber dies Alles kommt wieder vom Anstoße des heiligen Geistes, der den menschlichen Geist mehr oder weniger je nach seinem, des heiligen Geistes, Willen vorbereitet. Deshalb heißt es Koloss. 1.: „Der uns würdig gemacht hat des Loses der Heiligen im Lichte.“ II. Die Form überragt nicht das Verhältnis des Stoffes; denn Beides gehört ein und derselben Art an. Auch die Gnade ist nur ein gewisser Anfang der Herrlichkeit in uns, also ein und derselben Art mit dieser. Die heilige Liebe und die Natur aber gehören keineswegs ein und derselben Art an. III. Der Engel ist durchaus Vernunft; und somit richtet er sich mit seiner ganzen Natur auf das, was ihm gemäß der Vernunft zukömmlich ist. (I. Kap. 62, Art. 6.) Also war in den höheren Engeln auch ein größeres Bestreben, auf der einen Seite für das Gute und auf der anderen für das Böse; und deshalb sind die schlechten höheren Engel in der Schlechtheit tiefer gesunken, die höheren guten Engel dagegen haben mehr Herrlichkeit wie die niedrigeren. Der Mensch ist aber nicht rein vernünftiger Natur; ihm kommt es zu, bisweilen im Stande des Vermögens zu sein und bisweilen thätig zu sein. Nicht also ganz und gar richtet er sich auf das, worauf er sich richtet; er könnte dies von seiner Natur selber aus noch mehr oder auch weniger, so daß wer höhere natürliche Kräfte hat weniger stark im Streben sein kann und umgekehrt. Da ist keine Ähnlichkeit.