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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 6

IIª-IIae q. 24 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod quolibet actu caritatis caritas augeatur. Quod enim potest id quod maius est, potest id quod minus est. Sed quilibet actus caritatis meretur vitam aeternam, quae maius est quam simplex caritatis augmentum, quia vita aeterna includit caritatis perfectionem. Ergo multo magis quilibet actus caritatis caritatem auget.

IIª-IIae q. 24 a. 6 arg. 2

Praeterea, sicuti habitus virtutum acquisitarum generatur ex actibus, ita etiam augmentum caritatis causatur per actus caritatis. Sed quilibet actus virtuosus operatur ad virtutis generationem. Ergo etiam quilibet actus caritatis operatur ad caritatis augmentum.

IIª-IIae q. 24 a. 6 arg. 3

Praeterea, Gregorius dicit quod in via Dei stare retrocedere est. Sed nullus, dum movetur actu caritatis, retrocedit. Ergo quicumque movetur actu caritatis, procedit in via Dei. Ergo quolibet actu caritatis caritas augetur.

IIª-IIae q. 24 a. 6 s. c.

Sed contra est quod effectus non excedit virtutem causae. Sed quandoque aliquis actus caritatis cum aliquo tepore vel remissione emittitur. Non ergo perducit ad excellentiorem caritatem, sed magis disponit ad minorem.

IIª-IIae q. 24 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod augmentum spirituale caritatis quodammodo simile est augmento corporali. Augmentum autem corporale in animalibus et plantis non est motus continuus, ita scilicet quod, si aliquid tantum augetur in tanto tempore, necesse sit quod proportionaliter in qualibet parte illius temporis aliquid augeatur, sicut contingit in motu locali, sed per aliquod tempus natura operatur disponens ad augmentum et nihil augens actu, et postmodum producit in effectum id ad quod disposuerat, augendo animal vel plantam in actu. Ita etiam non quolibet actu caritatis caritas actu augetur, sed quilibet actus caritatis disponit ad caritatis augmentum, inquantum ex uno actu caritatis homo redditur promptior iterum ad agendum secundum caritatem; et, habilitate crescente, homo prorumpit in actum ferventiorem dilectionis, quo conetur ad caritatis profectum; et tunc caritas augetur in actu.

IIª-IIae q. 24 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod quilibet actus caritatis meretur vitam aeternam, non quidem statim exhibendam, sed suo tempore. Similiter etiam quilibet actus caritatis meretur caritatis augmentum, non tamen statim augetur, sed quando aliquis conatur ad huiusmodi augmentum.

IIª-IIae q. 24 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod etiam in generatione virtutis acquisitae non quilibet actus complet generationem virtutis, sed quilibet operatur ad eam ut disponens, et ultimus, qui est perfectior, agens in virtute omnium praecedentium, reducit eam in actum. Sicut etiam est in multis guttis cavantibus lapidem.

IIª-IIae q. 24 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod in via Dei procedit aliquis non solum dum actu caritas eius augetur, sed etiam dum disponitur ad augmentum.

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Summe der Theologie

Sechster Artikel. Nicht kraft jeglichen Liebesaktes wird die heilige Liebe vermehrt.

a) Dagegen spricht: I. Wer das kann, was größer ist; der kann auch das, was geringer ist. Jeder Liebesakt aber kann das ewige Leben verdienen; also verdient er auch die bloße Vermehrung der Liebe. II. Bei den erworbenen Tugenden wirkt jeder Tugendakt mit zum Erzeugen der Tugend. Also wirkt auch um so mehr jeder Liebesakt mit zur Vermehrung der Liebe. III. Gregor sagt (Pastoral. 3., cap. 1): „Stehen bleiben auf dem Wege Gottes heißt zurückgehen.“ Jeder also, der einen Liebesakt macht, geht in der Liebe voran. Auf der anderen Seite überragt die Wirkung nicht die Kraft der Ursache. Manchmal aber macht man einen Liebesakt mit einer gewissen Kälte, mit Nachlässigkeit und mit Zaudern. Er kann also nicht zu einer höheren Liebe führen, sondern bereitet eher vor für eine Verminderung der Liebe.

b) Ich antworte, die Vermehrung der geistigen Liebe sei in gewissem Sinne ähnlich dem körperlichen Anwachsen. Dieses aber ist in den Pflanzen und Tieren nicht beständiges In-Bewegung-sein; so nämlich, daß wenn etwas in einer gewissen gegebenen Zeit so viel vermehrt wird, es im Verhältnisse in jedem Teile dieser Zeit ebenso viel vermehrt werde, wie dies bei der Bewegung von Ort zu Ort der Fall ist. Vielmehr wirkt die Natur durch eine gewisse Zeit hindurch nur vorbereitend für das Wachstum, ohne daß etwas thatsächlich zuwüchse; und nachher bringt sie die Wirkung hervor, zu der sie vorbereitet hatte, indem sie dem thatsächlichen Sein nach das Tier, die Pflanze wachsen läßt. So bereitet wohl jeder Liebesakt die Seele vor für das Wachstum der Liebe, insoweit infolge des einen der Mensch bereitwilliger wird für die Setzung des anderen Aktes. Aber nicht vermehrt jeder dem thatsächlichen Sein nach die Liebe; sondern erst, wenn die Bereitwilligkeit hinlänglich zugenommen hat, dann bricht der Mensch in einen feurigeren Liebesakt aus und dann vollzieht sich das thatsächliche Wachstum.

c) I. Jeder Liebesakt verdient das ewige Leben; dieses aber wird zu seiner Zeit verliehen. So verdient auch jeder Liebesakt wohl die Vermehrung der Liebe; aber nicht sogleich vollzieht sich das thatsächliche Wachstum. II. Jeder Tugendakt bereitet vor für die Erzeugung einer erworbenen Tugend; nicht aber vervollständigt er immer thatsächlich diese Erzeugung. Der letzte nur als der mehr vollendete, der da wirkt kraft aller voraufgehenden Akte, bethätigt wirklich die Erzeugung; wie dies auch bei den vielen Tropfen der Fall ist, die den Stein höhlen. III. Auf dem Wege Gottes geht man voran, auch wenn man vorbereitet wird für die Vermehrung der Liebe; und nicht nur, wenn dieselbe thatsächlich sich vermehrt.

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