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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 8

IIª-IIae q. 24 a. 8 arg. 1

Ad octavum sic proceditur. Videtur quod caritas in hac vita non possit esse perfecta. Maxime enim haec perfectio in apostolis fuisset. Sed in eis non fuit, dicit enim apostolus, ad Philipp. III, non quod iam conprehenderim aut perfectus sim. Ergo caritas in hac vita perfecta esse non potest.

IIª-IIae q. 24 a. 8 arg. 2

Praeterea, Augustinus dicit, in libro octoginta trium quaest., quod nutrimentum caritatis est diminutio cupiditatis; perfectio, nulla cupiditas. Sed hoc non potest esse in hac vita, in qua sine peccato vivere non possumus, secundum illud I Ioan. I, si dixerimus quia peccatum non habemus, nos ipsos seducimus, omne autem peccatum ex aliqua inordinata cupiditate procedit. Ergo in hac vita caritas perfecta esse non potest.

IIª-IIae q. 24 a. 8 arg. 3

Praeterea, illud quod iam perfectum est non habet ulterius crescere. Sed caritas in hac vita semper potest augeri, ut dictum est. Ergo caritas in hac vita non potest esse perfecta.

IIª-IIae q. 24 a. 8 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, super Prim. Canonic. Ioan., caritas cum fuerit roborata, perficitur, cum ad perfectionem pervenerit, dicit, cupio dissolvi et esse cum Christo. Sed hoc possibile est in hac vita, sicut in Paulo fuit. Ergo caritas in hac vita potest esse perfecta.

IIª-IIae q. 24 a. 8 co.

Respondeo dicendum quod perfectio caritatis potest intelligi dupliciter, uno modo, ex parte diligibilis; alio modo, ex parte diligentis. Ex parte quidem diligibilis perfecta est caritas ut diligatur aliquid quantum diligibile est. Deus autem tantum diligibilis est quantum bonus est. Bonitas autem eius est infinita. Unde infinite diligibilis est. Nulla autem creatura potest eum diligere infinite, cum quaelibet virtus creata sit finita. Unde per hunc modum nullius creaturae caritas potest esse perfecta, sed solum caritas Dei, qua seipsum diligit. Ex parte vero diligentis caritas dicitur perfecta quando aliquis secundum totum suum posse diligit. Quod quidem contingit tripliciter. Uno modo, sic quod totum cor hominis actualiter semper feratur in Deum. Et haec est perfectio caritatis patriae, quae non est possibilis in hac vita, in qua impossibile est, propter humanae vitae infirmitatem, semper actu cogitare de Deo et moveri dilectione ad ipsum. Alio modo, ut homo studium suum deputet ad vacandum Deo et rebus divinis, praetermissis aliis nisi quantum necessitas praesentis vitae requirit. Et ista est perfectio caritatis quae est possibilis in via, non tamen est communis omnibus caritatem habentibus. Tertio modo, ita quod habitualiter aliquis totum cor suum ponat in Deo, ita scilicet quod nihil cogitet vel velit quod sit divinae dilectioni contrarium. Et haec perfectio est communis omnibus caritatem habentibus.

IIª-IIae q. 24 a. 8 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod apostolus negat de se perfectionem patriae. Unde Glossa ibi dicit quod perfectus erat viator, sed nondum ipsius itineris perfectione perventor.

IIª-IIae q. 24 a. 8 ad 2

Ad secundum dicendum quod hoc dicitur propter peccata venialia. Quae non contrariantur habitui caritatis, sed actui, et ita non repugnant perfectioni viae, sed perfectioni patriae.

IIª-IIae q. 24 a. 8 ad 3

Ad tertium dicendum quod perfectio viae non est perfectio simpliciter. Et ideo semper habet quo crescat.

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Summe der Theologie

Achter Artikel. Die heilige Liebe in diesem Leben kann vollkommen sein.

a) Dies wird bestritten. Denn: I. Diese Vollkommenheit wäre am meisten in den Aposteln gewesen; was Paulus leugnet. (Phil. 3,12.) II. Augustin (83 Qq. 36.) sagt: „Das Größerwerden der Liebe ist das Minderwerden der Begierde; wo die Liebe vollendet ist, da ist keine Begierde.“ Dann wäre aber keine Sünde in uns, was Joh. 1, 1. leugnet: „Wenn wir sagen, wir hätten keine Sünde, so verführen wir uns selbst. Denn jede Sünde kommt von ungeordneter Begierde. III. Was bereits vollkommen ist, kann nicht mehr anwachsen. Die Liebe aber kann endlos wachsen. Auf der anderen Seite sagt Augustin (I. Joan. tract. 5.): „Die beilige Liebe, nachdem sie gekräftigt worden, wird vollendet; nachdem sie vollendet worden, sagt sie: Ich wünsche, aufgelöst zu werden und mit Christo zu sein.“ Das aber ist möglich; denn das sagte Paulus. Also kann die Liebe in diesem Leben vollkommen sein.

b) Ich antworte, die Vollendung der Liebe kann verstanden werden: 1. von seiten des Liebwerten; 2. von seiten des Liebenden. Sie ist vollendet mit Rücksicht auf das Liebwerte, wenn sie dieses liebt, soweit auch immer es liebwert ist. Danach kann nun die heilige Liebe nie vollendet sein, außer in Gott selbst; denn Gott ist unendlich gut, also kann Er nie so viel geliebt werden als Er geliebt zu werden verdient. Von seiten des Liebenden ist die Liebe vollkommen, wenn derselbe liebt, so viel er kann. Und das geschieht:

a) wenn das ganze Herz ganz und gar dem thatsächlichen Akte nach auf Gott sich richtet, was im Himmel der Fall sein wird; —

b) wenn jemand all sein Streben darauf hinlenkt, Gott und göttliche Dinge zu betrachten und nur so viel die Notwendigkeit verlangt dem Vergänglichen sich zuwendet, was die Vollendung der heiligen Liebe auf Erden ist; sie ist aber nicht gemeinsam allen, welche die Liebe besitzen; —

c) wenn jemand dem Zustande nach sein ganzes Herz in Gott einschließt, so daß er nichts denkt oder will, was der göttlichen Liebe entgegen sei; und das ist die Vollendung, die allen, welche Liebe haben, auf Erden gemeinsam ist!

c) I. Der Apostel leugnet von sich die Vollendung der heiligen Liebe, wie sie im Himmel ist. Deshalb sagt Augustin (2. de peccator. Merit. et Remiss. 13.): „Paulus war als auf dem Pilgerwege befindlich vollkommen; aber er war noch nicht zum Ende der Pilgerreise gelangt.“ II. Dies hat Geltung mit Rücksicht auf die läßlichen Sünden, welche zwar nicht dem Zustande der Liebe, wohl aber deren Thätigkeit oder thatsächlichen Äußerung entgegen sind; somit nicht der Vollendung des Pilgerweges widersprechen, wohl aber der Vollendung der Heimat. III. Die Vollendung, welche dem Pilgerwege entspricht, ist keine Vollendung schlechthin; deshalb kann sie immer wachsen.

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