Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 4
IIª-IIae q. 40 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod in diebus festis non liceat bellare. Festa enim sunt ordinata ad vacandum divinis, unde intelliguntur per observationem sabbati, quae praecipitur Exod. XX; sabbatum enim interpretatur requies. Sed bella maximam inquietudinem habent. Ergo nullo modo est in diebus festis pugnandum.
IIª-IIae q. 40 a. 4 arg. 2
Praeterea, Isaiae LVIII reprehenduntur quidam quod in diebus ieiunii repetunt debita et committunt lites, pugno percutientes. Ergo multo magis in diebus festis illicitum est bellare.
IIª-IIae q. 40 a. 4 arg. 3
Praeterea, nihil est inordinate agendum ad vitandum incommodum temporale. Sed bellare in die festo, hoc videtur esse secundum se inordinatum. Ergo pro nulla necessitate temporalis incommodi vitandi debet aliquis in die festo bellare.
IIª-IIae q. 40 a. 4 s. c.
Sed contra est quod I Machab. II dicitur, cogitaverunt laudabiliter Iudaei, dicentes, omnis homo quicumque venerit ad nos in bello in die sabbatorum, pugnemus adversus eum.
IIª-IIae q. 40 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod observatio festorum non impedit ea quae ordinantur ad hominis salutem etiam corporalem. Unde dominus arguit Iudaeos, dicens, Ioan. VII, mihi indignamini quia totum hominem salvum feci in sabbato? Et inde est quod medici licite possunt medicari homines in die festo. Multo autem magis est conservanda salus reipublicae, per quam impediuntur occisiones plurimorum et innumera mala et temporalia et spiritualia, quam salus corporalis unius hominis. Et ideo pro tuitione reipublicae fidelium licitum est iusta bella exercere in diebus festis, si tamen hoc necessitas exposcat, hoc enim esset tentare Deum, si quis, imminente tali necessitate, a bello vellet abstinere. Sed necessitate cessante, non est licitum bellare in diebus festis, propter rationes inductas.
IIª-IIae q. 40 a. 4 ad arg.
Et per hoc patet responsio ad obiecta.
Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Vierter Artikel. Ohne Not soll man nicht an Sonn- und Festtagen kriegführen.
a) Das soll überhaupt in keiner Weise geschehen. Denn: I. Solche Tage sind eingesetzt als Ruhetage, um an den Dienst Gottes zu denken. II. Isaias (58.) tadelt jene, die an Festtagen ihre Schulden eintreiben, Streit austragen und kämpfen. III. Nichts Ungeregeltes soll gethan werden, um einen zeitlichen Nachteil zu vermeiden. Kriegführen an Festtagen aber ist an und für sich etwas Ungeregeltes. Auf der anderen Seite heißt es 2. Makk. 2.: „Und lobenswerterweise dachten die Juden: Wer auch immer zu uns kommt, um uns zu bekämpfen, an Sabbathstagen, gegen den wollen wir streiten.“
b) Ich antworte, das Einhalten der Festtage hindere nicht das menschliche Heil, auch nicht das körperliche. Deshalb spricht der Herr zu den Juden (Joh. 7): „Mich tadelt ihr, daß ich den ganzen Menschen geheilt habe am Sabbathe.“ Die Ärzte können deshalb erlaubterweise heilen, auch an Festtagen. Noch weit dringender aber ist das Heil und Wohl eines ganzen Staates, wodurch unsägliches Übel verhütet wird, wie das Wohl eines einzelnen Menschen. Erfordert dies also die Not, so kann man erlaubterweise kämpfen an Festtagen; ist aber kein Notfall da, so darf man nicht an Festtagen kämpfen und zwar wegen der
c) angeführten Gründe.