• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

Edition ausblenden
Summa theologiae

Articulus 3

IIª-IIae q. 47 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod prudentia non sit cognoscitiva singularium. Prudentia enim est in ratione, ut dictum est. Sed ratio est universalium, ut dicitur in I Physic. Ergo prudentia non est cognoscitiva nisi universalium.

IIª-IIae q. 47 a. 3 arg. 2

Praeterea, singularia sunt infinita. Sed infinita non possunt comprehendi a ratione. Ergo prudentia, quae est ratio recta, non est singularium.

IIª-IIae q. 47 a. 3 arg. 3

Praeterea, particularia per sensum cognoscuntur. Sed prudentia non est in sensu, multi enim habentes sensus exteriores perspicaces non sunt prudentes. Ergo prudentia non est singularium.

IIª-IIae q. 47 a. 3 s. c.

Sed contra est quod philosophus dicit, in VI Ethic., quod prudentia non est universalium solum, sed oportet et singularia cognoscere.

IIª-IIae q. 47 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, ad prudentiam pertinet non solum consideratio rationis, sed etiam applicatio ad opus, quae est finis practicae rationis. Nullus autem potest convenienter aliquid alteri applicare nisi utrumque cognoscat, scilicet et id quod applicandum est et id cui applicandum est. Operationes autem sunt in singularibus. Et ideo necesse est quod prudens et cognoscat universalia principia rationis, et cognoscat singularia, circa quae sunt operationes.

IIª-IIae q. 47 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod ratio primo quidem et principaliter est universalium, potest tamen universales rationes ad particularia applicare (unde syllogismorum conclusiones non solum sunt universales, sed etiam particulares); quia intellectus per quandam reflexionem se ad materiam extendit, ut dicitur in III de anima.

IIª-IIae q. 47 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod quia infinitas singularium non potest ratione humana comprehendi, inde est quod sunt incertae providentiae nostrae, ut dicitur Sap. IX. Tamen per experientiam singularia infinita reducuntur ad aliqua finita quae ut in pluribus accidunt, quorum cognitio sufficit ad prudentiam humanam.

IIª-IIae q. 47 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod, sicut philosophus dicit, in VI Ethic., prudentia non consistit in sensu exteriori, quo cognoscimus sensibilia propria, sed in sensu interiori, qui perficitur per memoriam et experimentum ad prompte iudicandum de particularibus expertis. Non tamen ita quod prudentia sit in sensu interiori sicut in subiecto principali, sed principaliter quidem est in ratione, per quandam autem applicationem pertingit ad huiusmodi sensum.

Übersetzung ausblenden
Summe der Theologie

Dritter Artikel. Die Kenntnis der Klugheit richtet sich auf Einzelheiten.

2.) Dies wird geleugnet. Denn: I. Die Klugheit ist in der Vernunft; diese aber hat zum Gegenstande das Allgemeine. II. Einzelheiten sind endlos. Endloses aber wird nicht umfaßt von der Vernunft. III. Einzelheiten sind Gegenstand der Sinne. Die Klugheit aber ist nicht im sinnlichen Teile. Auf der anderen Seite „erkennt,“ wie Aristoteles sagt (6 Ethic. 7.) „die Klugheit nicht nur Allgemeines, sondern auch Einzelheiten.“

b) Ich antworte, der Klugheit gehöre an nicht nur die vernünftige Betrachtung, sondern auch die Anwendung des Betrachteten auf das Wirken. Dafür muß man aber sowohl das kennen, was angewandt werden soll, als auch das, worauf die Anwendung stattzufinden hat. Da nun das Wirken immer unter einzelnen Umständen sich vollzieht, so muß der Kluge sowohl die allgemeinen Grundsätze der Vernunft kennen wie auch die einzelnen Umstände, unter denen das Wirken statthat.

c) I. An erster leitender Stelle hat die Vernunft zum Gegenstande das Allgemeine. Sie kann jedoch das Allgemeine auch anwenden auf Einzelheiten; wie ja die Schlußfolgerungen der Syllogismen nicht allein allgemeine Wahrheiten sind, sondern auch auf Besonderes oder Einzelnes bezügliche. Denn die Vernunft erstreckt sich vermittelst eines gewissen Zurückkehrens zu sich selbst auch auf den Stoff, soweit dieser vom allgemeinen Wesen durchdrungen ist. (3. de anima.) II. Das Endlose der einzelnen Umstände kann von der Vernunft nicht umfaßt werden; und deshalb „ist unsere Voraussicht ungewiß.“ (Sap. 9.) Aber die endlosen Einzelheiten lassen sich durch die Erfahrung zurückführen auf gewisse Klassen, denen gemäß für gewöhnlich die einzelnen Umstände sich verhalten; und deren Kenntnis genügt für die menschliche Klugheit. III. Die Klugheit besteht nicht in den äußeren Sinnen, sondern im inneren Sinne, der durch das Gedächtnis und die Erfahrung vollendet wird, um gleich zu urteilen über das, was vorkommt. Nicht als ob sie in diesem Sinne gerade ihren Sitz hätte, diesen hat sie vielmehr in der Vernunft; aber vermittelst einer gewissen Anwendung des Allgemeinen gelangt sie bis zu diesem Sinne.

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Editionen dieses Werks
Summa theologiae
Übersetzungen dieses Werks
Summe der Theologie

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung