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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 7

IIª-IIae q. 47 a. 7 arg. 1

Ad septimum sic proceditur. Videtur quod ad prudentiam non pertineat invenire medium in virtutibus moralibus. Consequi enim medium est finis moralium virtutum. Sed prudentia non praestituit finem moralibus virtutibus, ut ostensum est. Ergo non invenit in eis medium.

IIª-IIae q. 47 a. 7 arg. 2

Praeterea, illud quod est per se non videtur causam habere, sed ipsum esse est sui ipsius causa, quia unumquodque dicitur esse per causam suam. Sed existere in medio convenit virtuti morali per se, quasi positum in eius definitione, ut ex dictis patet. Non ergo prudentia causat medium in virtutibus moralibus.

IIª-IIae q. 47 a. 7 arg. 3

Praeterea, prudentia operatur secundum modum rationis. Sed virtus moralis tendit ad medium per modum naturae, quia ut Tullius dicit, in II Rhet., virtus est habitus per modum naturae rationi consentaneus. Ergo prudentia non praestituit medium virtutibus moralibus.

IIª-IIae q. 47 a. 7 s. c.

Sed contra est quod in supraposita definitione virtutis moralis dicitur quod est in medietate existens determinata ratione prout sapiens determinabit.

IIª-IIae q. 47 a. 7 co.

Respondeo dicendum quod hoc ipsum quod est conformari rationi rectae est finis proprius cuiuslibet moralis virtutis, temperantia enim hoc intendit, ne propter concupiscentias homo divertat a ratione; et similiter fortitudo ne a recto iudicio rationis divertat propter timorem vel audaciam. Et hic finis praestitutus est homini secundum naturalem rationem, naturalis enim ratio dictat unicuique ut secundum rationem operetur. Sed qualiter et per quae homo in operando attingat medium rationis pertinet ad dispositionem prudentiae. Licet enim attingere medium sit finis virtutis moralis, tamen per rectam dispositionem eorum quae sunt ad finem medium invenitur.

IIª-IIae q. 47 a. 7 ad 1

Et per hoc patet responsio ad primum.

IIª-IIae q. 47 a. 7 ad 2

Ad secundum dicendum quod sicut agens naturale facit ut forma sit in materia, non tamen facit ut formae conveniant ea quae per se ei insunt; ita etiam prudentia medium constituit in passionibus et operationibus, non tamen facit quod medium quaerere conveniat virtuti.

IIª-IIae q. 47 a. 7 ad 3

Ad tertium dicendum quod virtus moralis per modum naturae intendit pervenire ad medium. Sed quia medium non eodem modo invenitur in omnibus, ideo inclinatio naturae, quae semper eodem modo operatur, ad hoc non sufficit, sed requiritur ratio prudentiae.

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Summe der Theologie

Siebenter Ärtikel. Die Klugheit giebt für die moralischen Tugenden die rechte Mitte an.

a) Das scheint nicht. Denn: I. Die rechte Mitte befolgen ist Zweck für die moralischen Tugenden. Die Klugheit aber geht nur auf das Zweckdienliche ein. II. „In der Mitte sein“ kommt der moralischen Tugend ihrem inneren Wesen nach zu, also an und für sich. Das innere Wesen ist aber in jedem Dinge unabhängig von den anderen Dingen. III. Die Klugheit wirkt gemäß der Vernunft. Nach der rechten Mitte aber strebt die moralische Tugend von Natur. Denn Cicero sagt: „Die Tugend ist ein Zustand in der Weise der Natur der Vernunft angemessen.“ Auf der anderen Seite steht die Definition der moralischen Tugend, wie sie Art. 5, ad 1. gesetzt worden aus Aristoteles 2 Ethic. 6.

b) Ich antworte, dieses selbst, der rechten Vernunft entsprechen, sei der Zweck der moralischen Tugend. Denn die Mäßigkeit z. B. will, daß der Mensch nicht wegen sinnlicher Freuden von der Richtschnur der Vernunft sich entferne; und ebenso die Stärke, daß ihn vom Wege der Vernunft weder Furcht noch Verwegenheit ablenke. Dies also ist der Zweck, den von Natur aus jede Tugend verfolgt, der Vernunft gemäß zu sein. Wie aber nun im einzelnen bei den verschiedenen Thätigkeiten diese rechte Mitte der Vernunft erreicht wird, das zu bestimmen, ist Sache der Klugheit, welche das Zweckdienliche rechtmäßig ordnet.

c) I. Ist damit beantwortet. II. Die im Bereiche der Natur einwirkende Ursache macht wohl, daß die Form dem Stoffe eingeprägt werde; aber sie macht nicht, daß der Form das wesentlich zukommt, was ihr einmal innewohnt. So macht nun die Klugheit nicht, daß der Tugend es wesentlich zukommt, der Vernunft gemäß zu streben, also die rechte Mitte zu suchen; sondern sie bildet diese Mitte in den einzelnen Leidenschaften und Thätigkeiten. III. In der Weise der Natur strebt die moralische Tugend nach der rechten Mitte der Vernunft. Weil aber diese Mitte als Mitte nicht in der gleichen Weise in Allem sich findet, genügt die Hinneigung der Natur, welche immer in der gleichen Weise da ist, nicht; sondern es ist die Klugheit erfordert.

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