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Summa theologiae
Articulus 8
IIª-IIae q. 47 a. 8 arg. 1
Ad octavum sic proceditur. Videtur quod praecipere non sit principalis actus prudentiae. Praecipere enim pertinet ad bona quae sunt fienda. Sed Augustinus, XIV de Trin., ponit actum prudentiae praecavere insidias. Ergo praecipere non est principalis actus prudentiae.
IIª-IIae q. 47 a. 8 arg. 2
Praeterea, philosophus dicit, in VI Ethic., quod prudentis videtur esse bene consiliari. Sed alius actus videtur esse consiliari et praecipere, ut ex supradictis patet. Ergo prudentiae principalis actus non est praecipere.
IIª-IIae q. 47 a. 8 arg. 3
Praeterea, praecipere, vel imperare, videtur pertinere ad voluntatem, cuius obiectum est finis et quae movet alias potentias animae. Sed prudentia non est in voluntate, sed in ratione. Ergo prudentiae actus non est praecipere.
IIª-IIae q. 47 a. 8 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in VI Ethic., quod prudentia praeceptiva est.
IIª-IIae q. 47 a. 8 co.
Respondeo dicendum quod prudentia est recta ratio agibilium, ut supra dictum est. Unde oportet quod ille sit praecipuus actus prudentiae qui est praecipuus actus rationis agibilium. Cuius quidem sunt tres actus. Quorum primus est consiliari, quod pertinet ad inventionem, nam consiliari est quaerere, ut supra habitum est. Secundus actus est iudicare de inventis, et hic sistit speculativa ratio. Sed practica ratio, quae ordinatur ad opus, procedit ulterius et est tertius actus eius praecipere, qui quidem actus consistit in applicatione consiliatorum et iudicatorum ad operandum. Et quia iste actus est propinquior fini rationis practicae, inde est quod iste est principalis actus rationis practicae, et per consequens prudentiae. Et huius signum est quod perfectio artis consistit in iudicando, non autem in praecipiendo. Ideo reputatur melior artifex qui volens peccat in arte, quasi habens rectum iudicium, quam qui peccat nolens, quod videtur esse ex defectu iudicii. Sed in prudentia est e converso, ut dicitur in VI Ethic., imprudentior enim est qui volens peccat, quasi deficiens in principali actu prudentiae, qui est praecipere, quam qui peccat nolens.
IIª-IIae q. 47 a. 8 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod actus praecipiendi se extendit et ad bona prosequenda et ad mala cavenda. Et tamen praecavere insidias non attribuit Augustinus prudentiae quasi principalem actum ipsius, sed quia iste actus prudentiae non manet in patria.
IIª-IIae q. 47 a. 8 ad 2
Ad secundum dicendum quod bonitas consilii requiritur ut ea quae sunt bene inventa applicentur ad opus. Et ideo praecipere pertinet ad prudentiam, quae est bene consiliativa.
IIª-IIae q. 47 a. 8 ad 3
Ad tertium dicendum quod movere absolute pertinet ad voluntatem. Sed praecipere importat motionem cum quadam ordinatione. Et ideo est actus rationis, ut supra dictum est.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Achter Artikel. Vorschreiben ist die hauptsächliche Thätigkeit der Klugheit.
a) Dem steht entgegen: I. Man schreibt jenes Gute vor, was zu geschehen hat. Augustin aber nennt (14. de Trin. 9.) als Thätigkeit der Klugheit „Vorkehrungen treffen gegen hinterlistige Anschläge.“ Also. II. Das Beraten nennt Aristoteles die hauptsächliche Thätigkeit der Klugheit. Vorschreiben aber ist nicht Beraten. III. Vorschreiben ist Sache des Willens, dem eigen zugehört die Richtung auf den Zweck, wonach er ja alle anderen Vermögen in Thätigkeit setzt. Die Klugheit aber ist in der Vernunft und nicht im Willen; also schreibt sie nicht vor. Auf der anderen Seite fagt Aristoteles: „Die Klugheit schreibt vor.“ (6 Ethic. 10.)
b) Ich antworte, die Klugheit sei die rechte Richtschnur für die menschliche Thätigkeit. Um solche Richtschnur zu sein, sind nun drei Thätigkeiten erforderlich: 1. Das Beraten, was zum Auffinden der Richtschnur oder Regel gehört; — 2. das Urteilen über das Gefundene, und das besorgt die Vernunft als beschauliche; — 3. das Vorschreiben oder das Anwenden des Gefundenen und Beurteilten auf das Werk. Und weil diese Thätigkeit dem Zwecke der praktisch-thätigen Vernunft näher steht, so ist sie die hauptsächliche Thätigkeit der thätig wirksamen Vernunft und somit der Klugheit. Dies wird zudem dadurch angezeigt, daß die Vollendung der Kunst wohl besteht im Urteilen und nicht im Vorschreiben. Denn höher steht ein Künstler, der mit Wissen und Willen einen Fehler macht in seiner Kunst, also dessen Urteil unversehrt ist; als jener, der gegen seinen Willen fehlt, also im Urteilen mangelhaft ist. Bei der Klugheit aber ist das Umgekehrte der Fall, nach 6 Ethic. 5. Derjenige ist weniger klug, der mit Wissen und Willen fehlt, denn er geht fehl in der hauptsächlichen Thätigkeit der Klugheit, im Vorschreiben; als jener, welcher gegen seinen Willen in etwas fehlt.
c) I. Auf Gutes und Böses erstreckt sich die Thätigkeit der Klugheit. Auguftin nennt die Vorsicht vor Hinterlist als Thätigkeit der Klugheit hier auf Erden, weil so etwas im Himmel nicht bleibt. II. Das gute Beraten dient dazu, um auf das beabsichtigte Wirken angewandt zu werden. Also ist das Vorschreiben die letzte und hauptsächliche Thätigkeit der Klugheit; es steht da wie der Zweck für die zwei anderen. III. Bewegen schlechthin geht den Willen an. Vorschreiben will sagen ein Bewegen in Verbindung mit Ordnen; und das gehört der Vernunft zu. (I., II. Kap. 17, Art. 1.)