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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 14

IIª-IIae q. 47 a. 14 arg. 1

Ad decimumquartum sic proceditur. Videtur quod prudentia non sit in omnibus habentibus gratiam. Ad prudentiam enim requiritur industria quaedam, per quam sciant bene providere quae agenda sunt. Sed multi habentes gratiam carent tali industria. Ergo non omnes habentes gratiam habent prudentiam.

IIª-IIae q. 47 a. 14 arg. 2

Praeterea, prudens dicitur qui est bene consiliativus, ut dictum est. Sed multi habent gratiam qui non sunt bene consiliativi, sed necesse habent regi consilio alieno. Ergo non omnes habentes gratiam habent prudentiam.

IIª-IIae q. 47 a. 14 arg. 3

Praeterea, philosophus dicit, in III Topic., quod iuvenes non constat esse prudentes. Sed multi iuvenes habent gratiam. Ergo prudentia non invenitur in omnibus gratiam habentibus.

IIª-IIae q. 47 a. 14 s. c.

Sed contra est quod nullus habet gratiam nisi sit virtuosus. Sed nullus potest esse virtuosus nisi habeat prudentiam, dicit enim Gregorius, in II Moral., quod ceterae virtutes, nisi ea quae appetunt prudenter agant, virtutes esse nequaquam possunt. Ergo omnes habentes gratiam habent prudentiam.

IIª-IIae q. 47 a. 14 co.

Respondeo dicendum quod necesse est virtutes esse connexas, ita ut qui unam habet omnes habeat, ut supra ostensum est. Quicumque autem habet gratiam habet caritatem. Unde necesse est quod habeat omnes alias virtutes. Et ita, cum prudentia sit virtus, ut ostensum est, necesse est quod habeat prudentiam.

IIª-IIae q. 47 a. 14 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod duplex est industria. Una quidem quae est sufficiens ad ea quae sunt de necessitate salutis. Et talis industria datur omnibus habentibus gratiam, quos unctio docet de omnibus, ut dicitur I Ioan. II. Est autem alia industria plenior, per quam aliquis sibi et aliis potest providere, non solum de his quae sunt necessaria ad salutem sed etiam de quibuscumque pertinentibus ad humanam vitam. Et talis industria non est in omnibus habentibus gratiam.

IIª-IIae q. 47 a. 14 ad 2

Ad secundum dicendum quod illi qui indigent regi consilio alieno saltem in hoc sibi ipsis consulere sciunt, si gratiam habent, ut aliorum requirant consilia, et discernant consilia bona a malis.

IIª-IIae q. 47 a. 14 ad 3

Ad tertium dicendum quod prudentia acquisita causatur ex exercitio actuum, unde indiget ad sui generationem experimento et tempore, ut dicitur in II Ethic. Unde non potest esse in iuvenibus nec secundum habitum nec secundum actum. Sed prudentia gratuita causatur ex infusione divina. Unde in pueris baptizatis nondum habentibus usum rationis est prudentia secundum habitum, sed non secundum actum, sicut et in amentibus. In his autem qui iam habent usum rationis est etiam secundum actum quantum ad ea quae sunt de necessitate salutis, sed per exercitium meretur augmentum quousque perficiatur, sicut et ceterae virtutes. Unde et apostolus dicit, ad Heb. V, quod perfectorum est solidus cibus, qui pro consuetudine exercitatos habent sensus ad discretionem boni et mali.

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Summe der Theologie

Vierzehnter Artikel. Die Klugheit ist in allen, die im Stande der Gnade sind.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Zur Klugheit gehört eine gewisse Betriebsamkeit, kraft deren man gut vorsieht, was zu thun ist. Solcher Betriebsamkeit aber ermangeln manche, die im Stande der Gnade sind. II. Die Klugheit macht gute Berater. Das sind aber nicht alle, die im Stande der Gnade sind. III. „Jünglinge sind bekanntermaßen nicht klug,“ heißt es 3 Topic. 2. Viele Jünglinge aber sind im Stande der Gnade. Auf der anderen Seite hat nur der tugendhafte die Gnade. Niemand aber ist tugendhaft, der nicht die Klugheit besitzt. Denn Gregor (2. moral. 24.) sagt: „Die übrigen Tugenden können in keiner Weise Tugenden sein, wenn sie nicht nach dem, was sie erstreben, mit Klugheit verlangen.“ Also alle, die im Stande der Gnade sind, haben die Klugheit.

b) Ich antworte, die Tugenden seien untereinander verknüpft, so daß wer eine hat sie alle besitzt. (I., II. Kap. 65, Art. 1.) Nun ist die Gnade stets von der heiligen Liebe begleitet. Also müssen alle Tugenden und somit auch die Klugheit in jenen sein, die im Stande der Gnade sind.

c) I. Eine gewisse Betriebsamkeit giebt es, die sich auf Alles erstreckt, was zum Heile notwendig ist; und diese Betriebsamkeit haben alle, die im Stande der Gnade sind, nach 1. Joh. 2.: „Die innere Salbung lehrt euch über Alles.“ Eine andere Betriebsamkeit giebt es, durch welche jemand für sich und für andere Vorsorgen kann, sowohl mit Rücksicht auf die Seligkeit wie mit Rücksicht auf die Bedürfnisse des msnschlichen Lebens; und solche Klugheit ist nicht in allen, welche die Gnade haben. II. Die da des Rates anderer bedürfen, sind doch wenigstens insoweit für sich selber wohlberaten, daß sie anderer Rat einholen und schlechte Ratschlüsse von guten unterscheiden. III. Die erworbene Klugheit setzt viele vorhergehende Akte voraus, damit sie als Tugend erzeugt werde. Also bedarf sie, ehe sie thatsächlich besteht, der Erfahrung und der Zeit; ist somit nicht in jungen Leuten. Die Klugheit der Gnade aber wird von oben eingeflößt. In den Kindern also, die getauft sind, aber noch nicht den Gebrauch der Vernunft haben, besteht sie bloß als Zustand, nicht als thatsächliche Wirksamkeit; wie auch ebenso in den Wahnsinnigen. Die aber den Gebrauch der Vernunft und die Gnade haben, besitzen sie auch der Thätigkeit nach mit Bezug auf das zum Heile Notwendige wenigstens. Die Übung jedoch vermehrt und vollendet sie wie auch die übrigen Tugenden, nach Hebr. 5, 14.

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