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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 2

IIª-IIae q. 50 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod politica inconvenienter ponatur pars prudentiae. Regnativa enim est pars politicae prudentiae, ut dictum est. Sed pars non debet dividi contra totum. Ergo politica non debet poni alia species prudentiae.

IIª-IIae q. 50 a. 2 arg. 2

Praeterea, species habituum distinguuntur secundum diversa obiecta. Sed eadem sunt quae oportet regnantem praecipere et subditum exequi. Ergo politica, secundum quod pertinet ad subditos, non debet poni species prudentiae distincta a regnativa.

IIª-IIae q. 50 a. 2 arg. 3

Praeterea, unusquisque subditorum est singularis persona. Sed quaelibet singularis persona seipsam sufficienter dirigere potest per prudentiam communiter dictam. Ergo non oportet poni aliam speciem prudentiae quae dicatur politica.

IIª-IIae q. 50 a. 2 s. c.

Sed contra est quod philosophus dicit, in VI Ethic., eius autem quae circa civitatem haec quidem ut architectonica prudentia legispositiva; haec autem commune nomen habet politica, circa singularia existens.

IIª-IIae q. 50 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod servus per imperium movetur a domino et subditus a principante, aliter tamen quam irrationalia et inanimata moveantur a suis motoribus. Nam inanimata et irrationalia aguntur solum ab alio, non autem ipsa agunt seipsa quia non habent dominium sui actus per liberum arbitrium. Et ideo rectitudo regiminis ipsorum non est in ipsis, sed solum in motoribus. Sed homines servi, vel quicumque subditi, ita aguntur ab aliis per praeceptum quod tamen agunt seipsos per liberum arbitrium. Et ideo requiritur in eis quaedam rectitudo regiminis per quam seipsos dirigant in obediendo principatibus. Et ad hoc pertinet species prudentiae quae politica vocatur.

IIª-IIae q. 50 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod sicut dictum est, regnativa est perfectissima species prudentiae. Et ideo prudentia subditorum, quae deficit a prudentia regnativa, retinet sibi nomen commune, ut politica dicatur, sicut in logicis convertibile quod non significat essentiam retinet sibi commune nomen proprii.

IIª-IIae q. 50 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod diversa ratio obiecti diversificat habitum secundum speciem, ut ex supradictis patet. Eadem autem agenda considerantur quidem a rege secundum universaliorem rationem quam considerentur a subdito, qui obedit, uni enim regi in diversis officiis multi obediunt. Et ideo regnativa comparatur ad hanc politicam de qua loquimur sicut ars architectonica ad eam quae manu operatur.

IIª-IIae q. 50 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod per prudentiam communiter dictam regit homo seipsum in ordine ad proprium bonum, per politicam autem de qua loquimur, in ordine ad bonum commune.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Staatsklugheit ist eine weitere Gattung.

a) Das Gegenteil erhellt aus Folgendem: I. Die Herrscherklugheit ist ein Teil der Staatsklugheit; der Teil darf aber nicht neben das Ganze gesetzt werden. II. Das Gleiche wird vom Herrscher vorgeschrieben und vom Unterthan ausgeführt. Also ist es die nämliche Staatsklugheit: die im Herrscher und die im Unterthan. III. Jeder Unterthan ist eine einzelne Person; kann sich also genügenderweise leiten kraft der Klugheit, die man schlechthin so nennt. Auf der anderen Seite nennt Aristoteles (6 Ethic. 8.) Staatsklugheit jene „welche in den einzelnen, nicht im Herrscher, sich findet.“

b) Ich antworte, der Knecht werde vom Herrn, der Unterthan vom Herrscher geleitet und bewegt; aber anders wie die beseelten oder unbeseelten vernunftlosen Wesen. Denn letztere werden bloß getrieben und haben keine freie Selbstbestimmung; die rechte Leitung ist da also nur in den bewegenden Kräften und in keiner Weise in den in Bewegung gesetzten. Die Menschen jedoch, ob Knechte oder Unterthanen, werden so bestimmt, daß sie auch sich selbst bestimmen. Und deshalb muß, damit die Regierung eine rechte, zweckentsprechende sei, auch in ihnen eine Tugend sich finden, die ihnen lehrt, in guter und rechter Weise zu gehorchen; dazu nun befähigt die Staats- oder politische, die öffentliche Klugheit.

c) I. Die Herrscherklugheit ist die vollkommenste Gattung Klugheit. Deshalb behält die Klugheit in den Untergebenen, die da nicht so hoch steht, den gewöhnlichen allgemeinen Namen bei und wird Klugheit genannt. II. Der besondere Gesichtspunkt und maßgebende Grund im Gegenstande macht einen Wesensunterschied in den Zuständen. Da nun das Gleiche, was zu thun ist, vom Herrscher unter dem Gesichtspunkte des Allgemeinen betrachtet wird, inwieweit nämlich es in Verbindung und Beziehung steht mit allen anderen Teilen des Staates, so ist da die Klugheit eine wesentlich verschiedene von der im Unterthan; denn dem einen Herrscher gehorchen in den verschiedenen Amtern viele. Die Herrscherklugheit ist also wie der Baumeister, die politische wie der Bauarbeiter. III. Durch die politische oder Staatsklugheit regelt sich der Mensch, nicht als einzelner, sondern als Glied des Ganzen, mit Beziehung auf das Gemeinbeste.

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