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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 3

IIª-IIae q. 63 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod in exhibitione honoris et reverentiae non habeat locum peccatum acceptionis personarum. Honor enim nihil aliud esse videtur quam reverentia quaedam alicui exhibita in testimonium virtutis, ut patet per philosophum, in I Ethic. Sed praelati et principes sunt honorandi, etiam si sint mali; sicut etiam et parentes, de quibus mandatur Exod. XX, honora patrem tuum et matrem tuam; et etiam domini sunt a servis honorandi, etiam si sint mali, secundum illud I ad Tim. VI, quicumque sunt sub iugo servi, dominos suos honore dignos arbitrentur. Ergo videtur quod acceptio personae non sit peccatum in exhibitione honoris.

IIª-IIae q. 63 a. 3 arg. 2

Praeterea, Levit. XIX praecipitur, coram cano capite consurge, et honora personam senis. Sed hoc videtur ad acceptionem personarum pertinere, quia quandoque senes non sunt virtuosi, secundum illud Dan. XIII, egressa est iniquitas a senioribus populi. Ergo acceptio personarum non est peccatum in exhibitione honoris.

IIª-IIae q. 63 a. 3 arg. 3

Praeterea, super illud Iac. II, nolite in personarum acceptione habere etc., dicit Glossa Augustini, si hoc quod Iacobus dicit, si introierit in conventum vestrum vir habens anulum aureum etc., intelligatur de quotidianis consessibus quis hic non peccat, si tamen peccat? Sed haec est acceptio personarum, divites propter divitias honorare, dicit enim Gregorius, in quadam homilia, superbia nostra retunditur, quia in hominibus non naturam, qua ad imaginem Dei facti sunt, sed divitias honoramus; et sic, cum divitiae non sint debita causa honoris, pertinebit hoc ad personarum acceptionem. Ergo personarum acceptio non est peccatum circa exhibitionem honoris.

IIª-IIae q. 63 a. 3 s. c.

Sed contra est quod dicitur in Glossa Iac. II, quicumque divitem propter divitias honorat, peccat. Et pari ratione, si aliquis honoretur propter alias causas quae non faciunt dignum honore, quod pertinet ad acceptionem personarum. Ergo acceptio personarum in exhibitione honoris est peccatum.

IIª-IIae q. 63 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod honor est quoddam testimonium de virtute eius qui honoratur, et ideo sola virtus est debita causa honoris. Sciendum tamen quod aliquis potest honorari non solum propter virtutem propriam, sed etiam propter virtutem alterius. Sicut principes et praelati honorantur etiam si sint mali, inquantum gerunt personam Dei et communitatis cui praeficiuntur, secundum illud Prov. XXVI, sicut qui immittit lapides in acervum Mercurii, ita qui tribuit insipienti honorem. Quia gentiles rationem attribuebant Mercurio, acervus Mercurii dicitur cumulus ratiocinii, in quo mercator quandoque mittit unum lapillum loco centum marcarum, ita etiam honoratur insipiens, quia ponitur loco Dei et loco totius communitatis. Et eadem ratione parentes et domini sunt honorandi, propter participationem divinae dignitatis, qui est omnium pater et dominus. Senes autem sunt honorandi propter signum virtutis, quod est senectus, licet hoc signum quandoque deficiat. Unde, ut dicitur Sap. IV, senectus vere honoranda est non diuturna neque annorum numero computata, cani autem sunt sensus hominis, et aetas senectutis vita est immaculata. Divites autem honorandi sunt propter hoc quod maiorem locum in communitatibus obtinent. Si autem solum intuitu divitiarum honorentur, erit peccatum acceptionis personarum.

IIª-IIae q. 63 a. 3 ad arg.

Et per hoc patet responsio ad obiecta.

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. In Ehren- und Achtungsbezeigungen kann die Sünde des Ansehens der Person sich finden.

a) Das scheint nicht der Fall zu sein. Denn: I. Die Ehre ist nichts Anderes, „wie die jemandem erzeigte Achtung als ein Zeugnis seiner Tugend oder seiner Vorzüge.“ (1 Ethic. 5. et 12.) Die Oberen aber und die Fürsten, wenn sie auch schlecht sind, sollen wie ebenso die Eltern in Ehren gehalten werden. Dasselbe ist der Fall bei den Herren von seiten der Dienstleute, nach 1. Tim. 6.: „Wer das Joch eines Knechtes trägt, soll seine Herren aller Ehre für wert erachten.“ Also ist kein Ansehen der Person. II. Lev. 19. heißt es: „Vor dem weißen Haupte stehe auf und ehre die Person des Greises.“ Manche Greise aber sind lasterhaft, nach Dan. 13.: „Es ging aus die Bosheit von den Altesten des Volkes.“ Also wäre da em Ansehen der Person. III. Zu Jakob. 2, 2. sagt Augustin (ep. 167.): „Wenn das, was Jakobus sagt: Tritt in euere Versammlung ein Mann mit goldenem Ringe, von den täglichen Gesellschaften verstanden wird, wer sündigt da nicht, vorausgesetzt daß er sündigt?“ Das heißt aber die Person ansehen, wie Gregor (hom. 28. in EvgI.) sagt: „Unser Stolz wird zu Schanden, weil wir in den Menschen nicht die Natur, in der sie nach dem Bilde Gottes gemacht sind, ehren, sondern den Reichtum.“ Also ist nach Augustin das Ansehen der Person nach dieser Seite hin keine Sünde. Auf der anderen Seite sagt die Glosse zu Jakob. 2, 2.: „Wer einen Reichen wegen des Reichtums ehrt, sündigt;“ und dasselbe gilt dann von anderen Ursachen, die nicht geeignet sind, jemanden würdig zu machen der Ehrenbezeigungen.

b) Ich antworte, die Ehre sei ein Zeugnis für die Tugend in dem, der geehrt wird. Nur also die Tugend ist gebührende Ursache von Ehrenbezeigungen. Die Fürsten und Oberen nun werden geehrt, insoweit sie die Person Gottes gleichsam vorstellen, also auf Grund der Macht Gottes; und ebenso, insoweit sie das Gemeinwesen, das sie leiten, vertreten, nach Prov. 26, 8.: „Der da einen Stein hineinwirft in einen Haufen des Merkur, so ist jener, der den Thoren Ehre bezeigt.“ Denn weil die Heiden dem Merkur die Kunst des Rechnungs- und Kassenwesens zuschrieben, wird hier gesagt „Haufe des Merkur“, nämlich wie der Kaufmann manchmal in die Kasse ein Steinchen wirft anstatt hundert Mark. In dieser Weise wird der Thor geehrt, der Gottes Macht und das Gemeinwesen vertritt. Und so werden die Eltern und Herren geehrt, weil sie an der Würde Gottes Anteil haben, der aller Vater und Herr ist. Die Greise soll man ehren wegen des äußeren Zeichens der Tugend, was bisweilen freilich täuscht. Deshalb sagt Sap. 4.: „Das Greisenalter ist ehrwürdig, nicht jenes, das sich aus langen Jahren zusammensetzt; sondern weiß sollen sein die Sinne des Menschen und das wahre Greisenalter ist ein unbeflecktes Leben.“ ,Die Reichen soll man ehren, weil sie im Gemeinwesen eine höhere Stelle einnehmen. Ehrt man sie bloß wegen des Reichtums, so ist das die Sünde des Ansehens der Person.

c) Damit beantwortet.

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