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Summa theologiae
Articulus 2
IIª-IIae q. 73 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod detractio non sit peccatum mortale. Nullus enim actus virtutis est peccatum mortale. Sed revelare peccatum occultum, quod, sicut dictum est, ad detractionem pertinet, est actus virtutis, vel caritatis, dum aliquis fratris peccatum denuntiat eius emendationem intendens; vel etiam est actus iustitiae, dum aliquis fratrem accusat. Ergo detractio non est peccatum mortale.
IIª-IIae q. 73 a. 2 arg. 2
Praeterea, super illud Prov. XXIV, cum detractoribus non commiscearis, dicit Glossa, hoc specialiter vitio periclitatur totum genus humanum. Sed nullum peccatum mortale in toto humano genere invenitur, quia multi abstinent a peccato mortali, peccata autem venialia sunt quae in omnibus inveniuntur. Ergo detractio est peccatum veniale.
IIª-IIae q. 73 a. 2 arg. 3
Praeterea, Augustinus, in homilia de igne Purg., inter peccata minuta ponit, quando cum omni facilitate vel temeritate maledicimus, quod pertinet ad detractionem. Ergo detractio est peccatum veniale.
IIª-IIae q. 73 a. 2 s. c.
Sed contra est quod Rom. I dicitur, detractores, Deo odibiles, quod ideo additur, ut dicit Glossa, ne leve putetur propter hoc quod consistit in verbis.
IIª-IIae q. 73 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, peccata verborum maxime sunt ex intentione dicentis diiudicanda. Detractio autem, secundum suam rationem, ordinatur ad denigrandam famam alicuius. Unde ille, per se loquendo, detrahit qui ad hoc de aliquo obloquitur, eo absente, ut eius famam denigret. Auferre autem alicui famam valde grave est, quia inter res temporales videtur fama esse pretiosior, per cuius defectum homo impeditur a multis bene agendis. Propter quod dicitur Eccli. XLI, curam habe de bono nomine, hoc enim magis permanebit tibi quam mille thesauri magni et pretiosi. Et ideo detractio, per se loquendo, est peccatum mortale. Contingit tamen quandoque quod aliquis dicit aliqua verba per quae diminuitur fama alicuius, non hoc intendens, sed aliquid aliud hoc autem non est detrahere per se et formaliter loquendo, sed solum materialiter et quasi per accidens. Et si quidem verba per quae fama alterius diminuitur proferat aliquis propter aliquod bonum vel necessarium, debitis circumstantiis observatis, non est peccatum, nec potest dici detractio. Si autem proferat ex animi levitate, vel propter aliquid non necessarium, non est peccatum mortale, nisi forte verbum quod dicitur sit adeo grave quod notabiliter famam alicuius laedat, et praecipue in his quae pertinent ad honestatem vitae; quia hoc ex ipso genere verborum habet rationem peccati mortalis. Et tenetur aliquis ad restitutionem famae, sicut ad restitutionem cuiuslibet rei subtractae, eo modo quo supra dictum est, cum de restitutione ageretur.
IIª-IIae q. 73 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod revelare peccatum occultum alicuius propter eius emendationem denuntiando, vel propter bonum publicae iustitiae accusando, non est detrahere, ut dictum est.
IIª-IIae q. 73 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod Glossa illa non dicit quod detractio in toto genere humano inveniatur, sed addit, paene. Tum quia stultorum infinitus est numerus, et pauci sunt qui ambulant per viam salutis. Tum etiam quia pauci vel nulli sunt qui non aliquando ex animi levitate aliquid dicunt unde in aliquo, vel leviter, alterius fama minoratur, quia, ut dicitur Iac. III, si quis in verbo non offendit, hic perfectus est vir.
IIª-IIae q. 73 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod Augustinus loquitur in casu illo quo aliquis dicit aliquod leve malum de alio non ex intentione nocendi, sed ex animi levitate vel ex lapsu linguae.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Die Verkleinerung ist eine Todsünde.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Kein Tugendakt ist eine Todsünde. Eine heimliche Sünde aber enthüllen, ist ein Akt der heiligen Liebe, wenn man bei der Anzeige der Sünde des Bruders dessen Besserung bezweckt; oder es ist ein Akt der Gerechtigkeit, wenn jemand den Bruder anklagt. II. Zu Prov. 24. (cum detractoribus non commiscearis) sagt die Glosse: „An diesem besonderen Laster (der Verkleinerung) leidet beinahe das ganze menschliche Geschlecht.“ Viele Menschen aber sind ohne schwere Sünde; und nur läßliche Sünden finden sich in allen. III. Augustin setzt (de igne purgat hom. 41. de Sanctis) dies unter die geringeren Sünden, „wenn wir mit großer Leichtigkeit und Grundlosigkeit Böses von anderen sagen.“ Das aber nennt man verkleinern. Auf der anderen Seite heißt es Röm. 1.: „Gott haßt die Verkleinerer;“ „damit man diese Sünde nicht für läßlich erachte, weil sie nur in Worten besteht“ fügt die Glosse hinzu.
b) Ich antworte, die Sünden, welche in Worten bestehen, müssen aus der Absicht des sprechenden heraus beurteilt werden. Ihrem Wesen nach aber hat die Verkleinerung den Zweck, den guten Namen eines anderen anzuschwärzen. Jener also, an und für sich betrachtet, verkleinert, der den guten Namen eines anderen in dessen Abwesenheit anschwärzt. Unter den zeitlichen Dingen nun ist der gute Name das kostbarste und wird durch dessen Verminderung der Mensch in zahlreichen Handlungen gehindert. Deshalb heißt es Ekkli. 41.: „Trage Sorge für einen guten Namen; denn das wird dir mehr verbleiben wie große und kostbare Schätze.“ Also ist an und für sich die Verkleinerung eine Todsünde. Es trifft sich aber, daß jemand mit seinen Worten dem guten Namen anderer schadet, ohne dies zu beabsichtigen. Sind nun diese Worte ausgesprochen um eines notwendigen Gutes willen und unter den gehörigen Umständen, so ist dies gar keine Sünde und kann nicht als Verkleinerung bezeichnet werden. Spricht er sie aber aus leichthin ohne notwendige Ursache, so ist dies doch noch keine Todsünde; es müßte denn der Ausdruck ein so schwerwiegender sein, daß derselbe in hohem Grade den guten Ruf verletzte zumal was die Ehrbarkeit anbetrifft, da dies infolge der Art der Worte selber, ohne Rücksicht auf die Absicht, den Charakter der schweren Sünde hätte. Und dann ist der betreffende zur Rückerstattung des guten Namens verpflichtet, wie man im entsprechenden Falle zur Rückerstattung eines anderen Gutes gehalten ist. (Kap. 62, Art. 2.)
c) I. Aus Liebe oder Gerechtigkeit die verborgene Sünde des Nächsten enthüllen ist keine Sünde. II. Jene Glosse sagt „beinahe“; denn „die Menge der Thoren ist endlos und wenige wandeln den Weg des Heiles.“ Und dann giebt es wenige, die nicht hie und da in leichten Dingen gegen den guten Namen des Nächsten sich versündigen; nach Jakob. 3.: „Wer in seinen Worten nicht anstößt, ist ein vollkommener Mann.“ III. Augustin spricht von dem Falle, wenn jemand ohne schlimme Absicht in leichten Dingen gegen den Nächsten spricht.