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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 4

IIª-IIae q. 82 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod laetitia non sit devotionis effectus. Quia, ut dictum est, passio Christi praecipue ad devotionem excitat. Sed ex eius consideratione consequitur in anima quaedam afflictio, secundum illud Thren. III, recordare paupertatis meae, absinthii et fellis, quod pertinet ad passionem; et subditur, memoria memor ero, et tabescet in me anima mea. Ergo delectatio, sive gaudium, non est devotionis effectus.

IIª-IIae q. 82 a. 4 arg. 2

Praeterea, devotio praecipue consistit in interiori sacrificio spiritus. Sed in Psalm. dicitur, sacrificium Deo spiritus contribulatus. Ergo afflictio magis est devotionis effectus quam iucunditas sive gaudium.

IIª-IIae q. 82 a. 4 arg. 3

Praeterea, Gregorius Nyssenus dicit, in libro de homine, quod sicut risus procedit ex gaudio, ita lacrimae et gemitus sunt signa tristitiae. Sed ex devotione contingit quod aliqui prorumpant in lacrimas. Ergo laetitia, vel gaudium, non est devotionis effectus.

IIª-IIae q. 82 a. 4 s. c.

Sed contra est quod in collecta dicitur, quos ieiunia votiva castigant, ipsa quoque devotio sancta laetificet.

IIª-IIae q. 82 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod devotio per se quidem et principaliter spiritualem laetitiam mentis causat, ex consequenti autem et per accidens causat tristitiam. Dictum est enim quod devotio ex duplici consideratione procedit. Principaliter quidem ex consideratione divinae bonitatis, quia ista consideratio pertinet quasi ad terminum motus voluntatis tradentis se Deo. Et ex ista consideratione per se quidem sequitur delectatio, secundum illud Psalm., memor fui Dei, et delectatus sum, sed per accidens haec consideratio tristitiam quandam causat in his qui nondum plene Deo fruuntur, secundum illud Psalm., sitivit anima mea ad Deum vivum, et postea sequitur, fuerunt mihi lacrimae meae et cetera. Secundario vero causatur devotio, ut dictum est, ex consideratione propriorum defectuum, nam haec consideratio pertinet ad terminum a quo homo per motum voluntatis devotae recedit, ut scilicet non in se existat, sed Deo se subdat. Haec autem consideratio e converso se habet ad primam. Nam per se quidem nata est tristitiam causare, recogitando proprios defectus, per accidens autem laetitiam, scilicet propter spem divinae subventionis. Et sic patet quod ad devotionem primo et per se consequitur delectatio, secundario autem et per accidens tristitia quae est secundum Deum.

IIª-IIae q. 82 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod in consideratione passionis Christi est aliquid quod contristet, scilicet defectus humanus, propter quem tollendum Christum pati oportuit, et est aliquid quod laetificet, scilicet Dei erga nos benignitas, quae nobis de tali liberatione providit.

IIª-IIae q. 82 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod spiritus qui ex una parte contribulatur propter praesentis vitae defectus, ex alia parte condelectatur ex consideratione divinae bonitatis et ex spe divini auxilii.

IIª-IIae q. 82 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod lacrimae prorumpunt non solum ex tristitia, sed etiam ex quadam affectus teneritudine, praecipue cum consideratur aliquid delectabile cum permixtione alicuius tristabilis; sicut solent homines lacrimari ex pietatis affectu cum recuperant filios vel caros amicos quos aestimaverant se perdidisse. Et per hunc modum lacrimae ex devotione procedunt.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die innere Freude ist die Wirkung der Andacht.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Aus der Betrachtung des Leidens Christi, dem vorzüglichsten Gegenstande, um zur Andacht anzuregen, folgt vielmehr Trauer, nach Thren. 3.: „Denke an meine Armut, an die Galle und den Absynth;“ d. h. an das Leiden Christi, und: „Ich werde daran denken und die Kraft meiner Seele wird hinschwinden in mir.“ II. Die Andacht besteht zumal im Innern. Da aber heißt es Ps. 50.: „Ein dem Herrn angenehmes Opfer ist ein zerknirschter Geist.“ III. „Wie das Lachen von der Freude ausgeht, so sind Seufzer u Thränen Zeichen der Trauer;“ sagt Gregor von Nyssa. (De hom. c. 12.) Aus Andacht weint man aber oft. Also. Auf der anderen Seite sagt das Gebet der Kirche: „Damit jene, welche das Fasten peinigt, die heilige Andacht selber erfreue.“

b) Ich antworte, an sich verursache die Andacht Freude; — nebenbei, d. h. aus äußeren Gründen, Trauer. Denn die Andacht geht aus: 1. von der Betrachtung der Güte und Größe Gottes, woraus an und für sich Freude folgt, nach Ps. 76.: „Ich dachte an Gott und ergötzte mich;“ nebenbei aber folgt Trauer, weil wir noch nicht im vollen Besitze Gottes sind, nach Ps. 41.: „Meine Seele dürstete nach Gott, dem lebendigen Wasserquelle“… „und Thränen waren mein Brot Tag und Nacht.“ Die Andacht geht 2. aus von der Betrachtung der eigenen Schwächen; denn das ist der Anfang der Willensbewegung, nicht in sich stehen zu bleiben, sondern Gott, dem Abschlüsse aller Vollendung, Unterthan zu sein. Und da folgt zuerst Trauer und dann Freude, wegen der Hoffnung auf Gott. Da aber die Betrachtung der göttllichen Güte die hauptsächlichste ist, so folgt an erster Stelle aus der Andacht Freude und nur nebenbei Trauer.

c) I. Im Leiden Christi betrübt die menschliche Schwäche, erfreut die Güte Gottes. II. Der Geist ist zerknirscht wegen des gegenwärtigen Elends; er freut sich ob der Hoffnung auf die göttliche Hilfe. III. Auch infolge der Freude fließen Thränen; zumal wenn etwas Freudiges betrachtet wird, mit dem etwas Trauriges gemischt ist. So pflegen die Menschen aus Freude zu weinen, wenn sie ihre Kinder oder Freunde, die sie verloren glaubten, wiederfinden. In dieser Weise verursacht die Andacht Thränen.

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