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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 5

IIª-IIae q. 83 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod in oratione nihil determinate a Deo petere debeamus. Quia, ut Damascenus dicit, oratio est petitio decentium a Deo. Unde inefficax est oratio per quam petitur id quod non expedit, secundum illud Iac. IV, petitis et non accipitis, eo quod male petatis. Sed sicut dicitur Rom. VIII. Nam quid oremus sicut oportet, nescimus. Ergo non debemus aliquid orando determinate petere.

IIª-IIae q. 83 a. 5 arg. 2

Praeterea, quicumque aliquid determinate ab alio petit, nititur voluntatem ipsius inclinare ad faciendum id quod ipse vult. Non autem ad hoc tendere debemus ut Deus velit quod nos volumus, sed magis ut nos velimus quod Deus vult, ut dicit Glossa, super illud Psalm., exultate, iusti, in domino. Ergo non debemus aliquid determinatum a Deo petere.

IIª-IIae q. 83 a. 5 arg. 3

Praeterea, mala a Deo petenda non sunt, ad bona autem Deus ipse nos invitat. Frustra autem ab aliquo petitur ad quod accipiendum invitatur. Ergo non est determinate aliquid a Deo in oratione petendum.

IIª-IIae q. 83 a. 5 s. c.

Sed contra est quod dominus, Matth. VI et Luc. XI, docuit discipulos determinate petere ea quae continentur in petitionibus orationis dominicae.

IIª-IIae q. 83 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod, sicut maximus Valerius refert, Socrates nihil ultra petendum a diis immortalibus arbitrabatur quam ut bona tribuerent, quia hi demum scirent quid unicuique esset utile; nos autem plerumque id votis expetere quod non impetrasse melius foret. Quae quidem sententia aliqualiter vera est, quantum ad illa quae possunt malum eventum habere, quibus etiam homo potest male et bene uti, sicut divitiae, quae, ut ibidem dicitur, multis exitio fuere; honores, qui complures pessumdederunt; regna, quorum exitus saepe miserabiles cernuntur; splendida coniugia, quae nonnunquam funditus domos evertunt. Sunt tamen quaedam bona quibus homo male uti non potest, quae scilicet malum eventum habere non possunt. Haec autem sunt quibus beatificamur et quibus beatitudinem meremur. Quae quidem sancti orando absolute petunt, secundum illud, ostende faciem tuam, et salvi erimus; et iterum, deduc me in semitam mandatorum tuorum.

IIª-IIae q. 83 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod licet homo ex se scire non possit quid orare debeat, spiritus tamen, ut ibidem dicitur, in hoc adiuvat infirmitatem nostram quod, inspirando nobis sancta desideria, recte postulare nos facit. Unde dominus dicit, Ioan. IV, quod veros adoratores adorare oportet in spiritu et veritate.

IIª-IIae q. 83 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod cum orando petimus aliqua quae pertinent ad nostram salutem, conformamus voluntatem nostram voluntati Dei, de quo dicitur, I ad Tim. II, quod vult omnes homines salvos fieri.

IIª-IIae q. 83 a. 5 ad 3

Ad tertium dicendum quod sic ad bona Deus nos invitat quod ad ea non passibus corporis, sed piis desideriis et devotis orationibus accedamus.

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Summe der Theologie

Fünfter Artikel. Im Gebete müssen wir etwas Bestimmtes von Gott erbitten.

a) Dem steht entgegen: I. Nach Damascenus ist das Gebet „ein Flehen um das, was uns beilsam ist.“ Also ist unwirksam unser Gebet, wenn wir um etwas Nutzloses bitten, nach Jakob. 4.: „Ihr betet und empfanget nicht, weil ihr schlecht betet.“ Nach Röm. 8. aber „wissen wir nicht zu beten wie es sich schickt.“ Also müssen wir um nichts Bestimmtes beten. II. Beten wir um etwas Bestimmtes, so wollen wir den Willen Gottes zu dem hinneigen, was wir wollen. Wir müssen aber vielmehr dahin wirken, daß wir wollen das, was Gott will. Also müssen wir um nichts Bestimmtes beten. III. Übles dürfen wir von Gott nicht erbitten. Zu dem, was gut ist aber, ladet Gott selber uns ein. Also ist es unnütz, um etwas Bestimmtes zu beten. Auf der anderen Seite lehrt der Herr selbst im Vaterunser, um etwas Bestimmtes zu bitten.

b) Ich antworte, nach Maximus Valerius (lib. 7. c. 2. de Socrate phil.) lehrte Sokrates, „man solle die unsterblichen Götter um nichts Anderes bitten, als daß sie uns Gutes verleihen wollen; — denn sie wüßten, was uns nützlich wäre; wir dagegen täuschten uns darin sehr oft.“ Diese Meinung ist in etwa richtig; nämlich mit Bezug auf jene Güter, deren wir uns gut oder schlecht bedienen können. Denn, so heißt es da weiter, „die Reichtümer gereichten vielen zum Verderben; die Ehren verschlechterten zahlreiche Menschen; das Ende der Herrschaft ist manchmal schrecklich; glänzende Heiraten richten bisweilen ganze Familien durchaus zu Grunde.“ Wodurch wir aber in jedem Falle zur Seligkeit gelangen, was einen schlechten Ausgang nicht haben kann, darum können wir schlechthin und bedingungslos beten, nach Ps. 79.: „Zeige uns Dein Antlitz und wir werden heil sein;“ oder Ps. 118.: „Führe mich auf dem Pfade Deiner Gebote.“

c) I. Der Mensch weiß zwar nicht aus sich, worum er schicklicherweise beten soll; „der Geist aber (l. c.) hilft unserer Schwäche,“ indem er heilsame Wünsche eingiebt. II. Wenn wir im Gebete darum flehen, was zum ewigen Heile führt, sind wir gleichförmig mit dem Willen Gottes, „der da will, daß alle selig werden.“ III. So ladet uns der Herr zum Guten ein, daß wir dazu nicht mit leiblichen Schritten, sondern mit frommen Wünschen und Gebeten gelangen.

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