Edition
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Summa theologiae
Articulus 10
IIª-IIae q. 83 a. 10 arg. 1
Ad decimum sic proceditur. Videtur quod orare non sit proprium rationalis creaturae. Eiusdem enim videtur esse petere et accipere. Sed accipere convenit etiam personis increatis, scilicet filio et spiritui sancto. Ergo etiam eis convenit orare, nam et filius dicit, Ioan. XIV, ego rogabo patrem; et de spiritu sancto dicit apostolus, spiritus postulat pro nobis.
IIª-IIae q. 83 a. 10 arg. 2
Praeterea, Angeli sunt supra rationales creaturas, cum sint intellectuales substantiae. Sed ad Angelos pertinet orare, unde in Psalm. dicitur, adorate eum, omnes Angeli eius. Ergo orare non est proprium rationalis creaturae.
IIª-IIae q. 83 a. 10 arg. 3
Praeterea, eiusdem est orare cuius est invocare Deum, quod praecipue fit orando. Sed brutis animalibus convenit invocare Deum secundum illud Psalm., qui dat iumentis escam ipsorum, et pullis corvorum invocantibus eum. Ergo orare non est proprium rationalis creaturae.
IIª-IIae q. 83 a. 10 s. c.
Sed contra, oratio est actus rationis, ut supra habitum est. Sed rationalis creatura a ratione dicitur. Ergo orare est proprium rationalis creaturae.
IIª-IIae q. 83 a. 10 co.
Respondeo dicendum quod, sicut ex supradictis patet, oratio est actus rationis per quem aliquis superiorem deprecatur, sicut imperium est actus rationis quo inferior ad aliquid ordinatur. Illi ergo proprie competit orare cui convenit rationem habere, et superiorem quem deprecari possit. Divinis autem personis nihil est superius, bruta autem animalia non habent rationem. Unde neque divinis personis neque brutis animalibus convenit orare, sed proprium est rationalis creaturae.
IIª-IIae q. 83 a. 10 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod divinis personis convenit accipere per naturam, orare autem est accipientis per gratiam. Dicitur autem filius rogare, vel orare, secundum naturam assumptam, scilicet humanam, non secundum divinam. Spiritus autem sanctus dicitur postulare, quia postulantes nos facit.
IIª-IIae q. 83 a. 10 ad 2
Ad secundum dicendum quod ratio et intellectus in nobis non sunt diversae potentiae, ut in primo habitum est, differunt autem secundum perfectum et imperfectum. Et ideo quandoque intellectuales creaturae, quae sunt Angeli, distinguuntur a rationalibus, quandoque autem sub rationalibus comprehenduntur. Et hoc modo dicitur oratio esse proprium rationalis creaturae.
IIª-IIae q. 83 a. 10 ad 3
Ad tertium dicendum quod pulli corvorum dicuntur Deum invocare, propter naturale desiderium quo omnia suo modo desiderant consequi bonitatem divinam. Sic etiam bruta animalia dicuntur Deo obedire, propter naturalem instinctum quo a Deo moventur.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Zehnter Artikel. Beten ist den vernünftig schließenden Kreaturen eigen.
a) Dem wird widersprochen. Denn: I. Beten und empfangen kommt den nämlichen Personen zu. Der Sohn und der heilige Geist aber empfangen. Also beten sie auch. Dies bezeichnet der Herr, wenn Er sagt (Joh. 14.): „Ich werde den Vater bitten;“ und vom heiligen Geiste sagt der Apostel (Röm. 8.): „Der Geist fordert in uns.“ II. Die Engel schließen nicht von Einem auf das Andere; sie beten aber, nach Ps. 96, 8. III. Dem nämlichen kommt es zu, daß er bete, dem es zukommt, daß er Gott anruft. Die Tiere aber rufen Gott an, nach Ps. 146.: „Er giebt den Zugtieren ihre Speise und den Jungen der Raben, die Ihn anrufen.“ Auf der anderen Seite ist das Gebet eine Thätigkeit der Vernunft. Die vernünftig schließende Kreatur aber hat Vernunft.
b) Ich antworte, das Gebet sei ein Akt der Vernunft, wodurch jemand einen Höheren anfleht; sowie der Befehl ein Akt der Vernunft ist, wodurch das Niedere zu etwas hingelenkt wird. Dem also kommt es zu, daß er bete, der da Vernunft hat und einen Höheren über sich. Die drei göttlichen Personen nun erkennen keinen Höheren an; die Tiere aber haben keine Vernunft. Nur also die vernünftige Kreatur kann beten.
c) I. Die göttlichen Personen empfangen kraft ihrer Natur; beten aber ist Sache desjenigen, der da kraft der Gnade empfängt. Der „Sohn“ betet gemäß der angenommenen menschlichen Natur. Der heilige Geist „fordert“; weil Er bewirkt, daß wir fordern. II. Das rein vernünftige Verständnis und die Kraft zu schließen sind nicht verschiedene Vermögen in uns; sondern unterscheiden sich wie etwas vollkommenes vom Unvollkommenen. Bisweilen werden deshalb die in vernünftigen Kreaturen von den vernünftig schließenden unterschieden; bisweilen damit einbegriffen. Und in der letzten Weise ist Beten eigen den vernünftigen Kreaturen. III. Die Jungen der Raben rufen Gott an auf Grund ihres natürlichen Verlangens, kraft dessen Alles danach trachtet, an der göttlichen Güte Anteil zu haben. So gehorchen auch die Tiere wegen des natürlichen Instinktes, vermittelst dessen sie von Gott in Bewegung gesetzt werden.