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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 17

IIª-IIae q. 83 a. 17 arg. 1

Ad septimumdecimum sic proceditur. Videtur quod inconvenienter dicantur esse orationis partes obsecrationes, orationes, postulationes, gratiarum actiones. Obsecratio enim videtur esse quaedam adiuratio. Sed, sicut Origenes dicit, super Matth., non oportet ut vir qui vult secundum Evangelium vivere, adiuret alium, si enim iurare non licet, nec adiurare. Ergo inconvenienter ponitur obsecratio orationis pars.

IIª-IIae q. 83 a. 17 arg. 2

Praeterea, oratio, secundum Damascenum, est petitio decentium a Deo. Inconvenienter ergo orationes contra postulationes dividuntur.

IIª-IIae q. 83 a. 17 arg. 3

Praeterea, gratiarum actiones pertinent ad praeterita, alia vero ad futura. Sed praeterita sunt priora futuris. Inconvenienter ergo gratiarum actiones post alia ponuntur.

IIª-IIae q. 83 a. 17 s. c.

In contrarium est auctoritas apostoli, I ad Tim. II.

IIª-IIae q. 83 a. 17 co.

Respondeo dicendum quod ad orationem tria requiruntur. Quorum primum est ut orans accedat ad Deum, quem orat. Quod significatur nomine orationis, quia oratio est ascensus intellectus in Deum. Secundo, requiritur petitio, quae significatur nomine postulationis, sive petitio proponatur determinate, quod quidem nominant quidam proprie postulationem; sive indeterminate, ut cum quis petit iuvari a Deo, quod nominant supplicationem; sive solum factum narretur, secundum illud Ioan. XI, ecce, quem amas infirmatur, quod vocant insinuationem. Tertio, requiritur ratio impetrandi quod petitur. Et hoc vel ex parte Dei, vel ex parte petentis. Ratio quidem impetrandi ex parte Dei est eius sanctitas, propter quam petimus exaudiri, secundum illud Dan. IX, propter temetipsum inclina, Deus meus, aurem tuam. Et ad hoc pertinet obsecratio, quae est per sacra contestatio, sicut cum dicimus, per nativitatem tuam, libera nos, domine. Ratio vero impetrandi ex parte petentis est gratiarum actio, quia de acceptis beneficiis gratias agentes, meremur accipere potiora, ut in collecta dicitur. Et ideo dicit Glossa, I ad Tim. II, quod in Missa obsecrationes sunt quae praecedunt consecrationem, in quibus quaedam sacra commemorantur; orationes sunt in ipsa consecratione, in qua mens maxime debet elevari in Deum; postulationes autem sunt in sequentibus petitionibus; gratiarum actiones in fine. In pluribus etiam Ecclesiae collectis haec quatuor possunt attendi. Sicut in collecta Trinitatis, quod dicitur, omnipotens, sempiterne Deus, pertinet ad orationis ascensum in Deum; quod dicitur, qui dedisti famulis tuis etc., pertinet ad gratiarum actionem; quod dicitur, praesta, quaesumus etc., pertinet ad postulationem; quod in fine ponitur, per dominum nostrum etc., pertinet ad obsecrationem. In collationibus autem patrum dicitur quod obsecratio est imploratio pro peccatis; oratio, cum aliquid Deo vovemus; postulatio, cum pro aliis petimus. Sed primum melius est.

IIª-IIae q. 83 a. 17 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod obsecratio non est adiuratio ad compellendum, quae prohibetur, sed ad misericordiam implorandum.

IIª-IIae q. 83 a. 17 ad 2

Ad secundum dicendum quod oratio communiter sumpta includit omnia quae hic dicuntur. Sed secundum quod contra alia dividitur, importat proprie ascensum in Deum.

IIª-IIae q. 83 a. 17 ad 3

Ad tertium dicendum quod in diversis praeterita praecedunt futura, sed aliquid unum et idem prius est futurum quam sit praeteritum. Et ideo gratiarum actio de aliis beneficiis praecedit postulationem aliorum beneficiorum, sed idem beneficium prius postulatur, et ultimo, cum acceptum fuerit, de eo gratiae aguntur. Postulationem autem praecedit oratio, per quam acceditur ad eum a quo petimus. Orationem autem praecedit obsecratio, quia ex consideratione divinae bonitatis ad eum audemus accedere.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Siebzehnter Artikel. Vier Arten Gebet giebt es: Beschwören, Beten, Fordern, Danken.

a) Dies ist unzulässig. Denn: I. Origenes (35. in Matth.) sagt: „Wer nach dem Evangelium leben will, der soll nicht den anderen beschwören; denn Schwören ist überhaupt unerlaubt.“ II. Damascenus schreibt: „Das Gebet ist ein Flehen vor Gott um das Heilsame.“ Also soll man nicht als Teile des Gebetes hinstellen: „Beten“ und „Fordern“. III. Danksagen erstreckt sich auf das Vergangene; die übrigen erwähnten Arten oder Teile des Gebetes aber gehen auf die Zukunft. Also muß das Danksagen nicht an letzter Stelle kommen. Auf der anderen Seite steht der Apostel 1. Tim. 2.

b) Ich antworte, zum Gebete gehöre dreierlei: 1. muß der betende zu Gott herantreten, um zu Ihm zu beten; und das bezeichnet das „Beten“ als Erhebung des Geistes zu Gott. — Es muß 2. ein Wunsch vorhanden sein; und das ist das „Fordern“; sei es daß der Wunsch in bestimmter Weise vorgetragen wird, was einige „Fordern“ nennen, sei es daß jemand in unbestimmter Weise betet, von Gott unterstützt zu werden, was sie als „Flehen“ bezeichnen, sei es daß bloß eine Thatsache erzählt wird, wie Joh. 11.: „Siehe der den du liebst, ist krank,“ was sie „Vorstellen“ nennen. — Es muß 3. ein Grund bestehen, um zu erreichen das, worum man bittet; und zwar von seiten Gottes ist dies seine Heiligkeit, nach Dan. 9.: „Um Deiner selbst willen neige, mein Gott, Dein Ohr;“ und das ist „Beschwören“; wie wenn wir z. B. sagen: „Durch Deine Geburt oder bei Deiner Geburt befreie uns o Herr,“ — von seiten des betenden aber bildet den Grund für die Erreichung dessen, was man erbittet, die bereits empfangene Wohlthat, wie wir in der Kollekte beten, daß wir danksagend für die empfangenen Wohlthaten größere verdienen; und dafür steht das „Danksagen“. Deshalb fagt die Glosse zu 1. Tim. 2.: „In der Messe ist das Beschwören vor der Konsekration,“ worin nämlich vieles Heilige aus de Schrift etc. erwähnt wird; „das Beten ist in der Konsekration selbst,“ wo nämlich der Mensch im höchsten Grade zu Gott herantritt; „das Fordern ist in den folgenden Bitten enthalten, das Danksagen steht am Ende. In vielen Kirchengebeten können wir die nämlichen vier Teile bemerken, z. B. „Allmächtiger, ewiger Gott,“ das gehört zum Aufsteigen des Geistes z Gott, also zum Beten; — „der Du Deinen Dienern gegeben hast;“ da gehört zum Danksagen; — „verleihe, wir bitten Dich;“ das ist Fordern — und „durch unseren Herrn etc.;“ das ist Beschwören. In den Kollationen der Väter aber wird so unterschieden (collat. 9.): „Beschwören ist Flehen um die Verzeihung der Sünden; Beten, wenn wir Gott etwa geloben; Fordern, wenn wir für andere bitten; Danksagen, wenn sich unsagbar erhoben der Geist alles Empfangene Gott darbringt.“ Da Erste aber ist besser.

c) I. „Beschwören“ heißt hier nicht „antreiben oder zwingen zu etwas“ sondern flößt Vertrauen ein in die Barmherzigkeit Gottes. II. Das Gebet im allgemeinen schließt alles Dieses ein; aber unterschieden vom Danksagen etc. ist es im engeren Sinne das Herantreten zu Gott. III. Wenn von verschiedenen Dingen gehandelt wird, ist jenes, das vergangen ist, früher als das, was noch kommt. Ein und dasselbe aber ist zuerst zukünftig und dann vergangen. Und sonach geht das Danksagen für Wohlthaten voran dem Beten um andere; aber rücksichtlich ein und derselben wird eine Wohlthat als zukünftige erbeten und erst wenn sie gewährt worden, also zuletzt, wird gedankt. Dem Fordern jedoch geht das Beten voraus, das Hinantreten nämlich zu Gott; und dem Beten das Beschwören, nämlich die Anerkennung der Größe Gottes.

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