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Summa theologiae
Articulus 1
IIª-IIae q. 84 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod adoratio non sit actus latriae sive religionis. Cultus enim religionis soli Deo debetur. Sed adoratio non debetur soli Deo, legitur enim Gen. XVIII quod Abraham adoravit Angelos; et III Reg. I dicitur quod Nathan propheta, ingressus ad regem David, adoravit eum pronus in terram. Ergo adoratio non est actus religionis.
IIª-IIae q. 84 a. 1 arg. 2
Praeterea, religionis cultus debetur Deo prout in ipso beatificamur, ut patet per Augustinum, in X de Civ. Dei. Sed adoratio debetur ei ratione maiestatis, quia super illud Psalm., adorate dominum in atrio sancto eius, dicit Glossa, de his atriis venitur in atrium ubi maiestas adoratur. Ergo adoratio non est actus latriae.
IIª-IIae q. 84 a. 1 arg. 3
Praeterea, unius religionis cultus tribus personis debetur. Non autem una adoratione adoramus tres personas, sed ad invocationem trium personarum singulariter genu flectimus. Ergo adoratio non est actus latriae.
IIª-IIae q. 84 a. 1 s. c.
Sed contra est quod Matth. IV inducitur, dominum Deum tuum adorabis, et illi soli servies.
IIª-IIae q. 84 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod adoratio ordinatur in reverentiam eius qui adoratur. Manifestum est autem ex dictis quod religionis proprium est reverentiam Deo exhibere. Unde adoratio qua Deus adoratur est religionis actus.
IIª-IIae q. 84 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod Deo debetur reverentia propter eius excellentiam, quae aliquibus creaturis communicatur non secundum aequalitatem, sed secundum quandam participationem. Et ideo alia veneratione veneramur Deum, quod pertinet ad latriam, et alia veneratione quasdam excellentes creaturas, quod pertinet ad duliam, de qua post dicetur. Et quia ea quae exterius aguntur signa sunt interioris reverentiae, quaedam exteriora ad reverentiam pertinentia exhibentur excellentibus creaturis, inter quae maximum est adoratio, sed aliquid est quod soli Deo exhibetur, scilicet sacrificium. Unde Augustinus dicit, in X de Civ. Dei, multa de cultu divino usurpata sunt quae honoribus deferrentur humanis, sive humilitate nimia sive adulatione pestifera, ita tamen ut quibus ea deferrentur, homines haberentur, qui dicuntur colendi et venerandi; si autem multum eis additur, et adorandi. Quis vero sacrificandum censuit nisi ei quem Deum aut scivit, aut putavit, aut finxit? Secundum reverentiam igitur quae creaturae excellenti debetur, Nathan adoravit David. Secundum autem reverentiam quae Deo debetur, Mardochaeus noluit adorare Aman, timens ne honorem Dei transferret ad hominem, ut dicitur Esther XIII. Et similiter secundum reverentiam debitam creaturae excellenti, Abraham adoravit Angelos; et etiam Iosue, ut legitur Iosue V. Quamvis possit intelligi quod adoraverint adoratione latriae Deum, qui in persona Angeli apparebat et loquebatur. Secundum autem reverentiam quae debetur Deo, prohibitus est Ioannes Angelum adorare, Apoc. ult. Tum ad ostendendum dignitatem hominis, quam adeptus est per Christum, ut Angelis aequetur, unde ibi subditur, conservus tuus sum et fratrum tuorum. Tum etiam ad excludendum idololatriae occasionem, unde subditur, Deum adora.
IIª-IIae q. 84 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod sub maiestate divina intelligitur omnis Dei excellentia, ad quam pertinet quod in ipso, sicut in summo bono, beatificamur.
IIª-IIae q. 84 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod quia una est excellentia trium personarum, unus honor et reverentia eis debetur, et per consequens una adoratio. In cuius figuram, cum legatur de Abraham, Gen. XVIII, quod tres viri ei apparuerunt, adorans unum alloquitur. Dicens, domine, si inveni gratiam et cetera. Trina autem genuflexio signum est ternarii personarum, non autem diversitatis adorationum.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Die Anbetung ist ein Akt der Gottesverehrung.
a) Dem steht entgegen: I. Der mit der Gottesverehrung verbundene Kult gebührt nur Gott. Von der Anbetung aber wird gelesen (Gen. 18.), daß Abraham Engel anbetete; und ebenso Nathan, als er zum Könige David eintrat, betete an nach 3. Kön. 1. II. Der Kult der Gottesverehrung gebührt Gott, soweit wir in Ihm beseligt werden, nach Augustin. (10. de civ. Dei. 1.) Die Anbetung gebührt Ihm aber auf Grund seiner Majestät. III. Der eine einige Kult der Gottesverehrung wird den drei Personen geschuldet. Nicht aber mit einer einzigen Anbetung beten wir die drei göttlichen Personen an, sondern bei Anrufung einer jeden beugen wir das Knie. Also ist die Anbetung kein Akt der Gottesverehrung. Auf der anderen Seite heißt es Matth. 4.: „Den Herrn, deinen Gott, sollst du anbeten und Ihm allein dienen.“
b) Ich antworte, die Anbetung diene der Hochachtung dessen, der angebetet wird. Offenbar aber ist es der Gottesverehrung eigen, Gott Hochachtung zu erzeigen. Also.
c) I. Die Anbetung gebührt Gott wegen seiner hohen Vollkommenheiten, die jedoch einigen Kreaturen mitgeteilt werden; wenn auch nicht in gleichem Grade, sondern gemäß einer gewissen Teilnahme daran. Deshalb verehren wir Gott mit einer anderen Art Verehrung wie die hervorragenden Kreaturen. Die erstere nennen wir „Anbetung“ (latria), die andere bezeichnen wir als eine gewisse Verehrung, wie sie Dienern Gottes gebührt (dulia, von δοῦλος, Diener). Deshalb sagt Augustin (10. de civ. Dei 4.): „Vieles vom Kulte Gottes wird in Anspruch genommen, um Menschen zu ehren; sei es aus allzu großer Demut oder aus verderblicher Schmeichelei; so immer aber, daß diese Menschen als Menschen geehrt und geachtet werden und wenn viel hinzutritt, werden sie angebetet. Wer aber hat je geglaubt, man müsse einem anderen opfern außer jenem, den er als Gott anerkannt oder als solchen vorausgesetzt oder sich eingebildet hat.“ Gemäß der Verehrung und Achtung also, welche hervorragenden Kreaturen gewidmet wird, hat Nathan David „angebetet“. Aber gemäß der Verehrung, welche Gott allein gebührt, wollte Mardochäus nicht den Aman „anbeten“; denn „er fürchtete“ nach Esther 3. und 13., „die Ehre, welche Gott allein gebührt, Menschen zu erzeigen.“ Und ähnlich die Verehrung, welche hervorragenden Kreaturen gebührt, erwies Abraham den Engeln; ebenso Josue, nach Josue 5,; — obgleich man auch sagen kann, sie beteten Gott an, der im Engel erschien und sprach. Soweit aber „Anbetung“ eine Ehre besagen will, die Gott allein gebührt, erhielt Johannes das Verbot, einen Engel anzubeten, nach der Apokalypse (c. ult.), damit dadurch die Gelegenheit der Götzendienern abgeschnitten würde, wie es da heißt: „Bete Gott an.“ II. Unter der Majestät Gottes wird jede Vollkommenheit verstanden; also auch jene, kraft deren Gott als höchstes Gut unsere Seligkeit ist. III. Nur eine Anbetung gebührt den drei Personen, wie Abraham zeigt, der (Gen. 17.) drei Männer sah, die ihm erschienen, und Einen anbetete und sprach: „Herr, wenn ich Gnade fand.“ Die drei Kniebeugungen drücken aus, es gebe drei Personen; nicht aber, daß eine Verschiedenheit bestehe in der Anbetung.