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Summa theologiae
Articulus 4
IIª-IIae q. 87 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod etiam clerici teneantur decimas dare. Quia de iure communi Ecclesia parochialis debet recipere decimas praediorum quae in territorio eius sunt. Contingit autem quandoque quod clerici habent in territorio alicuius parochialis Ecclesiae aliqua praedia propria. Vel etiam aliqua alia Ecclesia habet ibi possessiones ecclesiasticas. Ergo videtur quod clerici teneantur dare praediales decimas.
IIª-IIae q. 87 a. 4 arg. 2
Praeterea, aliqui religiosi sunt clerici. Qui tamen tenentur dare decimas Ecclesiis ratione praediorum quae etiam manibus propriis excolunt. Ergo videtur quod clerici non sint immunes a solutione decimarum.
IIª-IIae q. 87 a. 4 arg. 3
Praeterea, sicut Num. XVIII praecipitur quod Levitae a populo decimas accipiant, ita etiam praecipitur quod ipsi dent decimas summo sacerdoti. Ergo, qua ratione laici debent dare decimas clericis, eadem ratione clerici debent dare decimas summo pontifici.
IIª-IIae q. 87 a. 4 arg. 4
Praeterea, sicut decimae debent cedere in sustentationem clericorum, ita etiam debent cedere in subventionem pauperum. Si ergo clerici excusantur a solutione decimarum, pari ratione excusantur et pauperes. Hoc autem est falsum. Ergo et primum.
IIª-IIae q. 87 a. 4 s. c.
Sed contra est quod dicit decretalis paschalis Papae, novum genus exactionis est ut clerici a clericis decimas exigant.
IIª-IIae q. 87 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod idem non potest esse causa dandi et recipiendi, sicut nec causa agendi et patiendi, contingit autem ex diversis causis, et respectu diversorum, eundem esse dantem et recipientem, sicut agentem et patientem. Clericis autem inquantum sunt ministri altaris spiritualia populo seminantes, decimae a fidelibus debentur. Unde tales clerici, inquantum clerici sunt, idest inquantum possessiones habent ecclesiasticas, decimas solvere non tenentur. Ex alia vero causa, scilicet propter hoc quod possident proprio iure, vel ex successione parentum, vel ex emptione, vel quocumque huiusmodi modo, sunt ad decimas solvendas obligati.
IIª-IIae q. 87 a. 4 ad 1
Unde patet responsio ad primum. Quia clerici de propriis praediis tenentur solvere decimas parochiali Ecclesiae sicut et alii, etiam si ipsi sint eiusdem Ecclesiae clerici, quia aliud est habere aliquid ut proprium, aliud ut commune. Praedia vero Ecclesiae non sunt ad decimas solvendas obligata, etiam si sint infra terminos alterius parochiae.
IIª-IIae q. 87 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod religiosi qui sunt clerici, si habeant curam animarum spiritualia populo dispensantes, non tenentur decimas dare, sed possunt eas recipere. De aliis vero religiosis, etiam si sint clerici, qui non dispensant populo spiritualia, est alia ratio. Ipsi enim tenentur de iure communi decimas dare, habent tamen aliquam immunitatem secundum diversas concessiones eis a sede apostolica factas.
IIª-IIae q. 87 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod in veteri lege primitiae debebantur sacerdotibus, decimae autem Levitis, et quia sub sacerdotibus Levitae erant, dominus mandavit ut ipsi, loco primitiarum, solverent summo sacerdoti decimam decimae. Unde nunc, eadem ratione, tenentur clerici summo pontifici decimam dare, si exigeret. Naturalis enim ratio dictat ut illi qui habet curam de communi multitudinis statu, provideatur unde possit exequi ea quae pertinent ad communem salutem.
IIª-IIae q. 87 a. 4 ad 4
Ad quartum dicendum quod decimae debent cedere in subventionem pauperum per dispensationem clericorum. Et ideo pauperes non habent causam accipiendi decimas, sed tenentur eas dare.
Traduction
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Die Kleriker als solche geben keinen Zehnten.
a) Das Gegenteil scheint zulässsig. Denn: I. Die Kleriker haben manchmal in einer Pfarre Äcker als eigene Besitztümer. Von allen in der Pfarre befindlichen Äckern aber muß der Zehnte entrichtet werden. Also müssen auch die Kleriker in gewissen Fällen der Zehnten geben. II. Manche Ordensleute sind Kleriker. Sie müssen aber den Zehnten geben von den Äckern, die sie oft mit eigenen Händen bebauen. III. Nach Num. 18. müssen die Leviten ihrerseits den Zehnten geben dem Hohenpriester. Also müssen die Kleriker im Neuen Testamente den Zehnten geben dem Papste. IV. Wie den Klerikern, so soll der Zehnte auch den armen dienen. Sind also die Kleriker von der Pflicht, den Zehnten zu geben, entbunden, so sind dies auch die armen. Auf der anderen Seite heißt es in der Dekretale Paschalis' II.: „Eine neue Art Erpressung ist es, daß Kleriker von Klerikern den Zehnten verlangen.“
b) Ich antworte; ein und dasselbe kann nicht unter dem nämlichen Gesichtspunkte die Ursache des Gebens und Empfangens sein, sowie nicht die Ursache zu wirken und zu leiden. Dies kann aber eintreffen, wenn verschiedene Gesichtspunkte in Betracht kommen. Nun gebührt es den Kleriker als Dienern des Altars, insoweit sie Geistiges im Volke säen, daß ihnen der Zehnte verabreicht wird. Kleriker also als solche, insofern sie nämlich kirchliche Besitzungen haben, sind zum Entbieten des Zehntens nicht verpflichtet. Besitzen sie aber etwas auf Grund eigenen Erwerbes oder als Geerbtes oder ähnlich, so müssen sie den Zehnten geben.
c) I. Die den Klerikern als Privatpersonen zugehörigen Besitzungen müssen in der Pfarre, in welcher sie sind, den Zehnten entrichten; von den Kirchengütern aber wird kein Zehnte entrichtet, mögen sie auch in verschiedenen Pfarren liegen. II. Ordensleute, die Seelsorge haben, sind zu keinem Zehnten verpflchtet, sondern dürfen solchen annehmen. Die anderen Ordensleute müssen nach dem gemeinen Rechte den Zehnten geben; haben aber oft Vorrechte, welche der Papst ihnen verliehen. III. Im Alten Bunde waren die Erstlinge den Priestern geschuldet; der Zehnte aber den Leviten, die unter den Priestern standen. Deshalb befahl der Herr, daß sie dem Hohenpriester anstatt der Erstlinge den Zehnten vom Zehnten gäben. Wenn also der Papst dies jetzt verlangte, so würden die Priester dazu gehalten sein. Denn die natürliche Vernunft schreibt dies vor, daß wer die Obsorge für alle trägt, auch von den Gütern aller einen Teil erhält, damit er davon die Kosten der Verwaltung des Ganzen bestreiten kann. IV. Die Zehnten kommen den armen zu nur vermittelst der Mitteilung und Verwaltung seitens der Kleriker. Und sonach ist es in keiner Weise Sache der armen, den Zehnten zu nehmen; wohl aber sind sie gehalten, selbigen zu geben.