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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 8

IIª-IIae q. 89 a. 8 arg. 1

Ad octavum sic proceditur. Videtur quod maior sit obligatio iuramenti quam voti. Votum enim est simplex promissio. Sed iuramentum supra promissionem adhibet divinum testimonium. Ergo maior est obligatio iuramenti quam voti.

IIª-IIae q. 89 a. 8 arg. 2

Praeterea, debilius solet per fortius confirmari. Sed votum interdum confirmatur iuramento. Ergo iuramentum est fortius quam votum.

IIª-IIae q. 89 a. 8 arg. 3

Praeterea, obligatio voti causatur ex animi deliberatione, ut supra dictum est. Obligatio autem iuramenti causatur ex divina veritate, cuius testimonium invocatur. Cum ergo veritas Dei excedat deliberationem humanam, videtur quod obligatio iuramenti sit fortior quam obligatio voti.

IIª-IIae q. 89 a. 8 s. c.

Sed contra, per votum obligatur aliquis Deo, per iuramentum obligatur interdum homini. Magis autem obligatur homo Deo quam homini. Ergo maior est obligatio voti quam iuramenti.

IIª-IIae q. 89 a. 8 co.

Respondeo dicendum quod utraque obligatio, scilicet voti et iuramenti, causatur ex aliquo divino, aliter tamen et aliter. Nam obligatio voti causatur ex fidelitate quam Deo debemus, ut scilicet ei promissum solvamus. Obligatio autem iuramenti causatur ex reverentia quam debemus ei, ex qua tenemur quod verificemus id quod per nomen eius promittimus. Omnis autem infidelitas irreverentiam continet, sed non convertitur, videtur enim infidelitas subiecti ad dominum esse maxima irreverentia. Et ideo votum ex ratione sua magis est obligatorium quam iuramentum.

IIª-IIae q. 89 a. 8 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod votum est promissio non quaecumque, sed Deo facta, cui infidelem esse gravissimum est.

IIª-IIae q. 89 a. 8 ad 2

Ad secundum dicendum quod iuramentum non adhibetur voto quasi aliquid firmius, sed ut per duas res immobiles maior firmitas adhibeatur.

IIª-IIae q. 89 a. 8 ad 3

Ad tertium dicendum quod deliberatio animi dat firmitatem voto quantum ex parte voventis est. Habet tamen maiorem firmitatis causam ex parte Dei, cui votum offertur.

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Summe der Theologie

Achter Artikel. Das Gelübde ist an und für sich mehr verpflichtend wie der Eid.

a) Das Umgekehrte ist der Fall. Denn: I. Das Gelübde ist nur ein einfaches Versprechen. Der Eid aber fügt zum Versprechen das göttliche Zeugnis hinzu. II. Das Gelübde wird bisweilen durch einen Eid bekräftigt. Also verpflichtet der Eid in höherem Grade. III. Die Verpflichtung eines Gelübdes hat ihren Grund in der Überlegung der Vernunft; die des Eides in der göttlichen Wahrheit, welche angerufen wird. Also ist die Verpflichtung des Eides eine höhere, wie die eines Gelübdes. Auf der anderen Seite geht kraft des Gelübdes jemand Gott gegenüber eine Verpflichtung ein; kraft des Eides aber wird man bisweilen nur einem Menschen gegenüber verpflichtet. Höher aber steht die Verpflichtung Gott gegenüber, wie die gegenüber einem Menschen.

b) Ich antworte, beide Verpflichtungen werden von etwas Göttlichem verursacht. Die Verpflichtung des Gelübdes aber wird verursacht von der Treue, die wir Gott schulden, daß wir nämlich das Ihm Versprochene erfüllen; die des Eides dagegen von der Ehrfurcht, die wir Ihm schulden, daß wir nämlich bewahrheiten, was wir unter Anrufung seines Zeugnisses versprochen. Da nun also in der Untreue der Mangel an Ehrfurcht enthalten ist; nicht aber umgekehrt, scheint doch die Untreue des Unterthan seinem Herrn gegenüber die höchste Mißachtung einzuschließen; — so verpflichtet seinem inneren Wesen nach das Gelübde offenbar stärker wie der Eid.

c) I. Das Gelübde ist nicht irgend welches, sondern ein Gott gemachtes Versprechen, welchem untreu zu sein im höchsten Grade schwerwiegend ist. II. Der Eid tritt zum Gelübde hinzu; nicht wie etwas stärkeres, sondern damit auf Grund von zwei unverrückbaren Dingen eine größere Festigkeit sich ergebe, III. Von seiten des gelobenden giebt die Überlegung dem Gelübde Festigkeit; größere Festigkeit aber erhält es von Seiten Gottes, dem es dargebracht wird.

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