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Summa theologiae
Articulus 2
IIª-IIae q. 92 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod non sint diversae superstitionis species. Quia secundum philosophum, in I Topic., si unum oppositorum dicitur multipliciter, et reliquum. Sed religio, cui superstitio opponitur, non habet diversas species, sed omnes eius actus ad unam speciem referuntur. Ergo nec superstitio habet diversas species.
IIª-IIae q. 92 a. 2 arg. 2
Praeterea, opposita sunt circa idem. Sed religio, cui opponitur superstitio, est circa ea quibus ordinamur in Deum, ut supra habitum est. Non ergo species superstitionis, quae opponitur religioni, potest attendi secundum aliquas divinationes humanorum eventuum, vel secundum aliquas observationes humanorum actuum.
IIª-IIae q. 92 a. 2 arg. 3
Praeterea, Coloss. II, super illud, quae sunt rationem habentia sapientiae in superstitione, dicit Glossa, idest, in simulata religione. Ergo etiam simulatio debet poni species superstitionis.
IIª-IIae q. 92 a. 2 s. c.
Sed contra est quod Augustinus, in II de Doct. Christ., diversas species superstitionis assignat.
IIª-IIae q. 92 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, vitium religionis consistit in hoc quod transcenditur virtutis medium secundum aliquas circumstantias. Ut autem supra dictum est, non quaelibet circumstantiarum corruptarum diversitas variat peccati speciem, sed solum quando referuntur ad diversa obiecta vel diversos fines, secundum hoc enim morales actus speciem sortiuntur, ut supra habitum est. Diversificatur ergo superstitionis species, primo quidem, ex parte obiecti. Potest enim divinus cultus exhiberi vel cui exhibendus est, scilicet Deo vero, modo tamen indebito, et haec est prima superstitionis species. Vel ei cui non debet exhiberi, scilicet cuicumque creaturae. Et hoc est aliud superstitionis genus, quod in multas species dividitur, secundum diversos fines divini cultus ordinatur enim, primo, divinus cultus ad reverentiam Deo exhibendam. Et secundum hoc, prima species huius generis est idololatria, quae divinam reverentiam indebite exhibet creaturae. Secundo, ordinatur ad hoc quod homo instruatur a Deo, quem colit. Et ad hoc pertinet superstitio divinativa, quae Daemones consulit per aliqua pacta cum eis inita, tacita vel expressa. Tertio, ordinatur divinus cultus ad quandam directionem humanorum actuum secundum instituta Dei, qui colitur. Et ad hoc pertinet superstitio quarundam observationum. Et haec tria tangit Augustinus, in II de Doct. Christ., dicens superstitiosum esse quidquid institutum ab hominibus est ad facienda et colenda idola pertinens, et hoc pertinet ad primum. Et postea subdit, vel ad consultationes et pacta quaedam significationum cum Daemonibus placita atque foederata, quod pertinet ad secundum. Et post pauca subdit, ad hoc genus pertinent omnes ligaturae, etc., quod pertinet ad tertium.
IIª-IIae q. 92 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, sicut Dionysius dicit, IV cap. de Div. Nom., bonum contingit ex una et integra causa, malum autem ex singularibus defectibus. Et ideo uni virtuti plura vitia opponuntur, ut supra habitum est. Verbum autem philosophi veritatem habet in oppositis in quibus est eadem ratio multiplicationis.
IIª-IIae q. 92 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod divinationes et observationes aliquae pertinent ad superstitionem inquantum dependent ex aliquibus operationibus Daemonum. Et sic pertinent ad quaedam pacta cum ipsis inita.
IIª-IIae q. 92 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod simulata religio ibi dicitur quando traditioni humanae nomen religionis applicatur, prout in Glossa sequitur. Unde ista simulata religio nihil est aliud quam cultus Deo vero exhibitus modo indebito, sicut si aliquis tempore gratiae vellet colere Deum secundum veteris legis ritum. Et de hoc ad litteram loquitur Glossa.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Der Aberglaube läßt verschiedene Gattungen zu.
a) Dagegen wird geltend gemacht: I. Die Gottesverehrung oder Religion läßt keine verschiedenen Gattungen zu; sondern alle ihre Thätigkeiten oder Akte gehören einer einzigen Gattung an. Also gilt dies auch nach 1 Topic. 13. von dem Aberglauben. II. Gegensätze beziehen sich immer auf den gleichen Gegenstand. Da nun die Gottesverehrung das zum Gegenstande hat, wodurch wir auf Gott bezogen werden; so kann der Aberglaube nicht zum Gegenstande haben das Vorhersagen menschlicher Ergebnisse oder das Beobachten dessen, was ein Mensch thut. III. Zu Koloss. 2. (l. c.) sagt Ambrosius: „Aberglaube“, d. i. „einegeheuchelte Religion“. Also die Heuchelei ist eine Gattung im Aberglauben. Auf der anderen Seite giebt Augustin II. de doctr. christ. 20, 21, 22, 23, 24. die verschiedenen Gattungen Aberglauben an.
b) Ich antworte, der Aberglaube überschreite, wie bereits gesagt, das Maß der Gottesverehrung gemäß einzelnen Umständen. Nun macht nicht jede Verschiedenheit in solchen Umständen eine Verschiedenheit in der Gattung der entsprechenden Sündenart, sondern nur wenn diese Umstände auf verschiedene Gegenstände sich richten oder verschiedene Zweckrichtungen haben; denn danach bestimmt sich die Gattung der moralischen Thätigkeiten. Demgemäß werden die Gattungen des Aberglaubens unterschieden 1. von seiten der Art und Weise, 2. von seiten des Gegenstandes. Es kann nämlich Gott wohl ein Kult dargebracht werden, aber ein ungebührlicher; das ist die erste Gattung Aberglauben. Und es kann einer beliebigen Kreatur göttliche Ehre dargebracht werden; das ist die zweite Art Aberglauben, die in viele Unterabteilungen gemäß den verschiedenen Zwecken zerfällt. Zuerst nun hat der Kult den Zweck, Gott Ehre zu erweisen. Danach ist die erste Gattung Aberglauben der Götzendienst, in dem einer Kreatur göttliche Ehre erwiesen wird. Dann hat der Kult den Zweck, daß der Mensch unterrichtet werde von Gott. Danach ist die zweite Gattung Aberglauben die Schwarzkünstlerei, in welcher die Teufel befragt werden aufGrund eines stillschweigend oder ausdrücklich mit ihnen eingegangenen Übereinkommens. Drittens hat der Kult den Zweck, gemäß den Verfügungen Gottes, der verehrt wird, für die menschlichen Handlungen eine Richtschnur zu sein; und dazu gehört die dritte Art Aberglauben, die sich auf Beobachtung mancher an sich gleichgültiger Vorkommnisse stützt. Diese drei Arten Aberglauben deutet l. c. Augustin an, der da sagt: Abergläubisch ist 1. „was von den Menschen eingerichtet worden, um Götzenbilder zu verehren oder zu machen;“ — 2. „was dazu gehört, die Teufel um Rat zu fragen oder mit ihnen vermittelst gewisser Zeichen ein Übereinkommen zu schließen;“ — und 3. „dazu gehören auch alle Bänder und dergleichen Gegenstände, die beobachtet werden.“
c) I. „Um etwas Gutes herzustellen, müssen alle gehörigen Ursachen in Wirksamkeit sein; damit etwas Schlechtes erfolge, genügt das Fehlen einer einzigen;“ sagt Dionysius. (4. de div. nom. 1.) Daher kommt es, daß einer einzigen Tugend oft mehrere Laster entgegengesetzt sind. Aristoteles spricht von dem Falle, wo der nämliche maßgebende Grund für die Vervielfältigung besteht. II. Die Beobachtung gewisser Vorkommnisse und die Schwarzkünstlerei gehört zum Aberglauben, insoweit sie von einigen Thätigkeiten der Teufel abhängen; und so sind sie einbegriffen in den mit Teufeln eingegangenen Übereinkommen. III. „Erheuchelte Religion“ wird da genannt der Fall, wo rein menschlicher Überlieferung der Name „Religion“ gegeben wird. Also will dies nichts Anderes besagen, als in ungebührlicher Weise Gott einen Kult darbringen; wie wenn jemand jetzt, zur Zeit der Gnade, Gott nach den Riten des Alten Testamentes verehren wollte.