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Summa theologiae
Articulus 6
IIª-IIae q. 95 a. 6 arg. 1
Ad sextum sic proceditur. Videtur quod divinatio quae fit per somnia non sit illicita. Uti enim instructione divina non est illicitum. Sed in somniis homines instruuntur a Deo, dicitur enim Iob XXXIII, per somnium in visione nocturna, quando irruit sopor super homines et dormiunt in lectulo, tunc aperit, scilicet Deus, aures virorum, et erudiens eos instruit disciplina. Ergo uti divinatione quae est per somnia non est illicitum.
IIª-IIae q. 95 a. 6 arg. 2
Praeterea, illi qui interpretantur somnia, proprie utuntur divinatione somniorum. Sed sancti viri leguntur somnia interpretari, sicut Ioseph interpretatur somnia pincernae Pharaonis et magistri pistorum, ut legitur Gen. XL, et somnium Pharaonis, ut legitur Gen. XLI; et Daniel interpretatus est somnium regis Babylonis, ut habetur Dan. II et IV. Ergo divinatio somniorum non est illicita.
IIª-IIae q. 95 a. 6 arg. 3
Praeterea, illud quod communiter homines experiuntur, irrationabile est negare. Sed omnes experiuntur somnia habere aliquam significationem futurorum. Ergo vanum est negare somnia habere vim divinationis. Ergo licitum est eis intendere.
IIª-IIae q. 95 a. 6 s. c.
Sed contra est quod dicitur Deut. XVIII, non inveniatur in te qui observet somnia.
IIª-IIae q. 95 a. 6 co.
Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, divinatio quae innititur falsae opinioni est superstitiosa et illicita. Ideo considerare oportet quid sit verum circa praecognitionem futurorum de somniis sunt autem somnia futurorum eventuum quandoque quidem causa, puta cum mens alicuius, sollicita ex his quae videt in somniis, inducitur ad aliquid faciendum vel vitandum. Quandoque vero somnia sunt signa aliquorum futurorum eventuum, inquantum reducuntur in aliquam causam communem somniis et futuris eventibus. Secundum hoc plurimum praecognitiones futurorum ex somniis fiunt. Est ergo considerandum quae sit causa somniorum; et an possit esse causa futurorum eventuum; vel ea possit cognoscere. Sciendum est ergo quod somniorum causa quandoque quidem est interius, quandoque autem exterius. Interior autem somniorum causa est duplex. Una quidem animalis, inquantum scilicet ea occurrunt hominis phantasiae in dormiendo circa quae eius cogitatio et affectio fuit immorata in vigilando. Et talis causa somniorum non est causa futurorum eventuum. Unde huiusmodi somnia per accidens se habent ad futuros eventus, et si quandoque simul concurrant, erit casuale. Quandoque vero causa intrinseca somniorum est corporalis. Nam ex interiori dispositione corporis formatur aliquis motus in phantasia conveniens tali dispositioni, sicut homini in quo abundant frigidi humores, occurrit in somniis quod sit in aqua vel nive. Et propter haec medici dicunt esse intendendum somniis ad cognoscendum interiores dispositiones. Causa autem somniorum exterior similiter est duplex, scilicet corporalis, et spiritualis. Corporalis quidem, inquantum imaginatio dormientis immutatur vel ab aere continenti vel ex impressione caelestis corporis, ut sic dormienti aliquae phantasiae appareant conformes caelestium dispositioni. Spiritualis autem causa est quandoque quidem a Deo, qui ministerio Angelorum aliqua hominibus revelat in somniis, secundum illud Num. XII, si quis fuerit inter vos propheta domini, in visione apparebo ei, vel per somnium loquar ad illum. Quandoque vero operatione Daemonum aliquae phantasiae dormientibus apparent, ex quibus quandoque aliqua futura revelant his qui cum eis habent pacta illicita. Sic ergo dicendum quod si quis utatur somniis ad praecognoscenda futura secundum quod somnia procedunt ex revelatione divina; vel ex causa naturali, intrinseca sive extrinseca, quantum se potest virtus talis causae extendere, non erit illicita divinatio. Si autem huiusmodi divinatio causetur ex revelatione Daemonum cum quibus pacta habentur expressa, quia ad hoc invocantur; vel tacita, quia huiusmodi divinatio extenditur ad quod se non potest extendere, erit divinatio illicita et superstitiosa.
IIª-IIae q. 95 a. 6 ad arg.
Et per hoc patet responsio ad obiecta.
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Summe der Theologie
Sechster Artikel. Traumdeuterei ist unerlaubt.
a) Das scheint nicht. Denn: I. Von Gott belehrt werden, ist nicht unerlaubt. Im Traume aber werden die Menschen von Gott belehrt; wie Job sagt: „Während des Traumes in nächtlichem Gesichte, wenn der Schlaf die Menschen überkommt und sie schlafen auf ihrer Lagerstätte, da öffnet Gott die Ohren der Männer und erzieht und unterrichtet sie in der heiligen Zucht.“ Traumdeuterei ist also nicht unerlaubt. II. Zudem haben heilige Männer, wie der ägyptische Joseph und Daniel, die ihnen vom Pharao und vom König von Babylon vorgelegten Träume gedeutet. III. Es ist schließlich eine ganz allgemeine Erfahrung, daß die Menschen meinen, Träume haben eine gewisse Bedeutung. Also ist es unvernünftig, das zu leugnen. Auf der anderen Seite heißt es Deut. 18.: „Keiner möge in einer Mitte gefunden werden, der da Traumdeuter ist.“
b) Ich antworte, jedes Wahrsagen, was auf eine falsche und eitle Meinung sich stützt, sei abergläubisch und unerlaubt. Deshalb muß erwogen werden, was denn Wahres sei an dem Vorhererkennen der Zukunft vermittelst der Träume. Nun sind die Träume manchmal die Ursache zukünftiger Begebnisse; wie wenn jemand infolge dessen, was er im Träume gesehen hat, in Sorgen kommt und dadurch verleitet wird, etwas zu thun oder zu lassen. Bisweilen aber sind Träume Zeichen zukünftiger Begebnisse, insoweit sie sich auf eine Ursache zurückführen lassen, welche den Träumen und diesen Begebnissen gemeinsam ist; und danach vollzieht sich vielfaches Vorhererkennen des Zukünftigen in Träumen. Es muß also berücksichtigt werden, welche Ursache für die Träume besteht und ob diese gleiche Ursache die zukünftigen Begebnisse verursachen oder sie erkennen kann. Die Ursache der Träume nun ist bisweilen eine innerliche, bisweilen eine außenstehende. Die innerliche Ursache der Träume ist eine doppelte: 1. eine, die vom sinnlichen Leben kommt; und danach träumt man davon, d. h. der Phantasie tritt das entgegen im Schlafe, woran im wachenden Zustande viel gedacht und womit man sich viel beschäftigt hat; eine solche Ursache ist nicht die Ursache der zukünftigen Begebnisse und trifft der Traum und das Zukünftige zusammen, so ist das Zufall; — 2. eine körperliche. Denn infolge der innerlichen Verfassung des Körper bildet sich in der (stofflichen) Phantasie eine gewisse Bewegung, welche dieser Verfassung entspricht; wie z. B. dem Menschen, in welchem die kalten Säfte überwiegen, im Traume es begegnet, daß er sich vorkommt, als ob er im Wasser oder im Schnee sich befinde; und deshalb sagen die Ärzte, man solle auf die Träume achtgeben, um zu erkennen, wie beschaffen die inneren Verfassungen des Körpers sind. Die äußere Ursache der Träume ist ebenfalls eine doppelte: 1. eine körperliche, inwieweit die Einbildungskraft des träumenden beeinflußt wird von der ihn umgebenden Luft oder vom Einwirken des Lichtes der Himmelskörper und so dem schlafenden Phantasiebilder erscheinen, die dem Zustande der Himmelskörper, insoweit diese eine verursachende Kraft haben, entsprechen; — 2. eine geistige: und zwar entweder Gott, der durch den, Dienst der Engel den Menschen in Träumen Manches enthüllt, nach Num. 12.: „Wenn unter euch ein Prophet des Herrn ist, im Traumgesicht will ich ihm erscheinen und im Schlafe will ich zu ihm sprechen;“ — oder die Dämonen, welche im Traume bisweilen den Menschen erscheinen und ihnen manches Zukünftige verkünden, soweit die Menschen mit ihnen eine Übereinkunft haben. Gebraucht also jemand die Träume, um Zukünftiges vorherzusagen, insoweit dieselben von göttlicher Offenbarung ausgehen oder von einer innerlichen oder äußerlichen natürlichen Ursache — im Bereiche dieser natürlichen Ursache — so ist das kein unerlaubtes Vorhersagen. Wird aber das Vorhererkennen verursacht durch Enthüllungen von seiten der Dämonen, mit denen eine Übereinkunft stattfindet, sei es ausdrücklich durch Anrufen derselben sei es stillschweigend, insofern ein derartiges Wahrsagen sich erstreckt darauf, worauf es sich nicht erstrecken soll; — so ist ein solches Wahrsagen abergläubisch und unerlaubt.
c) Damit beantwortet.