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Summa theologiae
Articulus 2
IIª-IIae q. 118 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod avaritia non sit speciale peccatum. Dicit enim Augustinus, in III de Lib. Arbit., avaritia, quae Graece philargyria dicitur, non in solo argento vel nummis, sed in omnibus rebus quae immoderate cupiuntur, intelligenda est. Sed in omni peccato est cupiditas immoderata alicuius rei, quia peccatum est, spreto bono incommutabili, bonis commutabilibus inhaerere, ut supra habitum est. Ergo avaritia est generale peccatum.
IIª-IIae q. 118 a. 2 arg. 2
Praeterea, secundum Isidorum, in libro Etymol., avarus dicitur quasi avidus aeris, idest pecuniae, unde et in Graeco avaritia philargyria nominatur, idest amor argenti. Sed sub argento, per quod pecunia significatur, significantur omnia exteriora bona quorum pretium potest numismate mensurari, ut supra habitum est. Ergo avaritia consistit in appetitu cuiuslibet exterioris rei. Ergo videtur esse generale peccatum.
IIª-IIae q. 118 a. 2 arg. 3
Praeterea, super illud Rom. VII, nam concupiscentiam nesciebam etc., dicit Glossa, bona est lex, quae, dum concupiscentiam prohibet, omne malum prohibet. Videtur autem lex specialiter prohibere concupiscentiam avaritiae, ubi dicitur, Exod. XX, non concupisces rem proximi tui. Ergo concupiscentia avaritiae est omne malum. Et ita avaritia est generale peccatum.
IIª-IIae q. 118 a. 2 s. c.
Sed contra est quod Rom. I, avaritia connumeratur inter alia specialia peccata, ubi dicitur, repletos omni iniquitate, malitia, fornicatione, avaritia, et cetera.
IIª-IIae q. 118 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod peccata sortiuntur speciem secundum obiecta, ut supra habitum est. Obiectum autem peccati est illud bonum in quod tendit inordinatus appetitus. Et ideo ubi est specialis ratio boni quod inordinate appetitur, ibi est specialis ratio peccati. Alia autem est ratio boni utilis, et boni delectabilis. Divitiae autem secundum se habent rationem utilis, ea enim ratione appetuntur, inquantum in usum hominis cedunt. Et ideo speciale quoddam peccatum est avaritia, secundum quod est immoderatus amor habendi possessiones, quae nomine pecuniae designantur, ex qua sumitur avaritiae nomen. Verum quia verbum habendi secundum primam impositionem ad possessiones pertinere videtur, quarum sumus totaliter domini; ad multa alia derivatur, sicut dicitur homo habere sanitatem, uxorem, vestimentum, et alia huiusmodi, ut patet in praedicamentis, per consequens etiam et nomen avaritiae ampliatum est ad omnem immoderatum appetitum habendi quamcumque rem; sicut Gregorius dicit, in quadam homilia, quod avaritia est non solum pecuniae, sed etiam scientiae et altitudinis, cum supra modum sublimitas ambitur. Et secundum hoc, avaritia non esset peccatum speciale. Et hoc etiam modo loquitur Augustinus de avaritia in auctoritate inducta.
IIª-IIae q. 118 a. 2 ad 1
Unde patet responsio ad primum.
IIª-IIae q. 118 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod omnes res exteriores quae veniunt in usum humanae vitae, nomine pecuniae intelliguntur inquantum habent rationem boni utilis. Sunt autem quaedam exteriora bona quae potest aliquis pecunia consequi, sicut voluptates et honores et alia huiusmodi, quae habent aliam rationem appetibilitatis. Et ideo illorum appetitus non proprie dicitur avaritia, secundum quod est vitium speciale.
IIª-IIae q. 118 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod Glossa illa loquitur de concupiscentia inordinata cuiuscumque rei. Potest enim intelligi quod per prohibitionem concupiscentiae rerum possessarum prohibeatur quarumcumque rerum concupiscentia quae per res possessas acquiri possunt.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Der Geiz ist eine specielle, von den anderen verschiedene Süde.
a) Dem wird widersprochen. Denn: I. „Der Geiz,“ sagt Augustin (3. de lib. arbitr. 17.) „ist eine maßlose Begier; nicht bloß nach Geld und Gut, sondern nach allen beliebigen Dingen.“ Das ist aber bei jeder Sünde der Fall. II. „Geizig,“ so Isidor (10. Etymol. litt. A.) „wird genannt, der nach Geld gierig ist.“ Mit Geld aber werden abgeschätzt alle äußeren Güter. Also ist der Geiz die Gier nach jedem äußerlichen Gute. Und somit ist er eine allgemeine Bedingung für jede Sünde. III. Zu Röm. 7. (Nam concupiscentiam) sagt Augustin (de spir. et litt. 4.): „Gut ist das Gesetz, welches, da es die Begierde verbietet, jedes Übel verbietet.“ Im besonderen Sinne aber wird die Begierde des Geizes verboten, weshalb Exod. 20. es heißt: „Du sollst nicht begehren das Eigentum deines Nächsten.“ Also jedes Übel ist Geiz. Auf der anderen Seite zählt Paulus (Röm. 1.) neben anderen besonderen Sünden den Geiz auf.
b) Ich antworte, die Sünden erhalten ihren Wesenscharakter vom Gegenstande her. Gegenstand der Sünde aber ist jenes Gut, wonach das ungeregelte Begehren strebt. Wo also ein besonderes Gut ist, was ungeregelt erstrebt wird; da muß auch der maßgebende Grund für eine eigene besondere Sünde vorhanden sein. Nun ist dem Wesenscharakter nach es ein anderes Gut: das rein ergötzliche und das nützliche. Der Reichtum aber besitzt an sich den Charakter eines nützlichen Gutes; denn er wird in dem Maße erstrebt als er in den Gebrauch des Menschen kommt. Also ist eine besondere Sünde der Geiz, wonach dieses an sich nützliche Gut, das Geld oder der zeitliche Besitz, ungeregelterweise erstrebt wird. Weil jedoch dieses Wort „haben“, welches gemäß seiner ursprünglichen Bedeutung auf den Besitz sich bezieht, weil wir dessen durchaus Herr und Meister sind, auf vieles Andere angewandt wird, wie man sagt, man habe Gesundheit, man habe eine Frau; — deshalb findet sich der Name „Habsucht“ oder Geiz auch auf andere beliebige ungeregelte Begierden angewandt; wie Gregor (16. in Evgl.) sagt: „Die Habsucht sei nicht nur auf Geld gerichtet, sondern auch auf hohe Stellungen, wenn diese mit Ehrgeiz gesucht werden.“ Dieser letzten Auffassung nun gemäß ist die Habsucht eine allgemeine Sünde; und danach spricht Augustin in
c) I. II. Alle äußeren Dinge, welche von den Menschen gebraucht werden sind nützlich und werden insoweit unter dem Ausdrucke „Geld“ verstanden. Die Begierde aber nach solchen äußeren Gütern, die, wie Vergnügen, Ehre etc. mit Geld zwar erworben werden können, jedoch nicht als nützliche begehrenswert sind, wird nicht als Geiz, nämlich als die besondere Sünde des Geizes betrachtet. III. Da ist die Rede von der ungeordneten Begierde nach einer beliebigen Sache. Denn dies kann so verstanden werden, daß im Verbote der Begierde nach den Dingen, die man besitzt, die Begierde nach allen jenen Dingen eingeschlossen ist, welche durch das, was man besitzt, erlangt werden können.