Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 2
IIª-IIae, q. 123 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod fortitudo non sit specialis virtus. Dicitur enim Sap. VIII, quod sapientia sobrietatem et prudentiam docet, iustitiam et virtutem, et ponitur ibi virtus pro fortitudine. Cum ergo nomen virtutis sit commune omnibus virtutibus, videtur quod fortitudo sit generalis virtus.
IIª-IIae, q. 123 a. 2 arg. 2
Praeterea, Ambrosius dicit, in I de Offic., non mediocris animi est fortitudo, quae sola defendit ornamenta virtutum omnium, et iudicia custodit; et quae inexpiabili praelio adversus omnia vitia decertat. Invicta ad labores, fortis ad pericula, rigidior adversus voluptates, avaritiam fugat tanquam labem quandam quae virtutem effeminet. Et idem postea subdit de aliis vitiis. Hoc autem non potest convenire alicui speciali virtuti. Ergo fortitudo non est specialis virtus.
IIª-IIae, q. 123 a. 2 arg. 3
Praeterea, nomen fortitudinis a firmitate sumptum esse videtur. Sed firmiter se habere pertinet ad omnem virtutem, ut dicitur in II Ethic. Ergo fortitudo est generalis virtus.
IIª-IIae, q. 123 a. 2 s. c.
Sed contra est quod in XXII Moral., Gregorius connumerat eam aliis virtutibus.
IIª-IIae, q. 123 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, nomen fortitudinis dupliciter accipi potest. Uno modo, secundum quod absolute importat quandam animi firmitatem. Et secundum hoc est generalis virtus, vel potius conditio cuiuslibet virtutis, quia sicut philosophus dicit, in II Ethic., ad virtutem requiritur firmiter et immobiliter operari. Alio modo potest accipi fortitudo secundum quod importat firmitatem animi in sustinendis et repellendis his in quibus maxime difficile est firmitatem habere, scilicet in aliquibus periculis gravibus. Unde Tullius dicit, in sua rhetorica, quod fortitudo est considerata periculorum susceptio et laborum perpessio. Et sic fortitudo ponitur specialis virtus, utpote materiam determinatam habens.
IIª-IIae, q. 123 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod secundum philosophum, in I de caelo, nomen virtutis refertur ad ultimum potentiae. Dicitur autem uno modo potentia naturalis secundum quam aliquis potest resistere corrumpentibus, alio modo secundum quod est principium agendi, ut patet in V Metaphys. Et ideo, quia haec acceptio est communior, nomen virtutis secundum quod importat ultimum talis potentiae, est commune, nam virtus communiter sumpta nihil est aliud quam habitus quo quis potest bene operari. Secundum autem quod importat ultimum potentiae primo modo dictae, qui quidem est modus magis specialis, attribuitur speciali virtuti scilicet fortitudini, ad quam pertinet firmiter stare contra quaecumque impugnantia.
IIª-IIae, q. 123 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod Ambrosius accipit fortitudinem large, secundum quod importat animi firmitatem respectu quorumcumque impugnantium. Et tamen etiam secundum quod est specialis virtus habens determinatam materiam, coadiuvat ad resistendum impugnationibus omnium vitiorum. Qui enim potest firmiter stare in his quae sunt difficillima ad sustinendum, consequens est quod sit idoneus ad resistendum aliis quae sunt minus difficilia.
IIª-IIae, q. 123 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod obiectio illa procedit de fortitudine primo modo dicta.
Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Die Stärke ist eine eigene besondere Tugend.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Sap. 8. heißt es: „Die Weisheit wird lehren Nüchternheit und Klugheit, Mäßigkeit und Tugend;“ wo „Tugend“ für „Stärke“ steht. Also ist jede Tugend Stärke. II. Ambrosius sagt (1. de offic. 39.): „Nicht zu verachten ist Stärke der Seele, welche für sich allein den Schmuck aller anderen Tugenden und deren Urteile verteidigt; und welche in unversöhnlichem Streite Laster bekämpft, unermüdlich in den Arbeiten, kräftig in den Gefahr, streng gegen die Vergnügungen, hart vor Verlockungen; die den Geiz flieht wie einen weibischen Flecken“; … und er sagt dann dasselbe rücksichtlich der anderen Laster im einzelnen. Dies aber kann keiner einzelnen speciellen Tugend zukommen, sondern es ist eine Eigenheit aller Tugenden. III. Der Name „Stärke“ kommt vom „Starr-“ „Festsein“. Fest muß aber jede Tugend sein. Also ist die Stärke jede Tugend. Auf der anderen Seite zählt sie Gregor (22. moral. 1.) neben den anderen Tugenden auf.
b) Ich antworte, die Stärke schließe einmal schlechthin eine gewisse Festigkeit der Seele ein. Und danach ist sie eine allgemeine Tugend, d. h. eine Eigenheit in jeder Tugend; denn jede Tugend muß fest und unverrückbar wirken. (2 Ethic. 4.) Dann wird die Tugend der Stärke als eine eigene besondere Tugend genommen, insoweit sie Ausdauer und Kraft verleiht inmitten von Schwierigkeiten und Hindernissen; wo es nämlich schwer ist, fest zu sein, so daß Cicero sagt (2. de Inv.), „die Stärke sei die wohl überlegte Übernahme von Gefahren und das geduldige Ausharren bei Mühen und Arbeiten.“ Danach ist also die Stärke eine specielle eigene Tugend.
c) I. Der Name „Tugend“ bezieht sich auf das „Letzte, Äußerste im Vermögen,“ auf das ultimum potentiae nach Aristoteles (1. de coelo). Nun wird als natürliches Vermögen bezeichnet: 1. jenes, wonach jegliches Ding den zerstörenden Einflüssen widerstehen kann; 2. jenes, wonach etwas ein Princip des Thätigseins ist. Weil nun diese letztere Auffassung des Vermögens als die allgemeinere erscheint, so ist der Name „Tugend“ als das Letzte, Äußerste eines Vermögens, welches Princip der Thätigkeit ist, ein gemeinsamer; und danach ist Tugend oder Kraft nichts Anderes wie ein Zustand, vermittelst dessen jemand gut thätig sein kann. Nach der ersten Auffassung aber, welche eine mehr besondere oder beschränkte ist, wird „Tugend“ als etwas Besonderes, also als besondere Tugend aufgefaßt und ist eben in dieser Weise aufgefaßt die der Stärke, kraft deren jemand fest dasteht gegen verderbliche Ginflüsse. II. Ambrosius nimmt die Stärke im weiten Sinne für Festigkeit gegen Alles, was bekämpft werden muß. Jedoch auch als besondere Tugend steht die Stärke zur Seite im Kampfe gegen alle Laster. Denn wer fest aushält trotz der umgebenden großen Schwierigkeiten, wird auch geeignet sein, Anderem zu widerstehen, was minder schwer erscheint. III. Dies deutet auf die Stärke nach der ersten Auffassung hin.