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Summa theologiae
Articulus 7
IIª-IIae, q. 123 a. 7 arg. 1
Ad septimum sic proceditur. Videtur quod fortis non operetur propter bonum proprii habitus. Finis enim in rebus agendis, etsi sit prior in intentione, est tamen posterior in executione. Sed actus fortitudinis in executione est posterior quam ipse fortitudinis habitus. Non ergo potest esse quod fortis agat propter bonum proprii habitus.
IIª-IIae, q. 123 a. 7 arg. 2
Praeterea, Augustinus dicit, XIII de Trin., virtutes, quas propter solam beatitudinem amamus, sic persuadere quidam nobis audent, scilicet dicendo eas propter se appetendas, ut ipsam beatitudinem non amemus. Quod si faciunt, etiam ipsas utique amare desistemus, quando illam propter quam solam istas amavimus, non amamus. Sed fortitudo est virtus quaedam. Ergo actus fortitudinis non est ad ipsam fortitudinem, sed ad beatitudinem referendus.
IIª-IIae, q. 123 a. 7 arg. 3
Praeterea, Augustinus dicit, in libro de moribus Eccle., quod fortitudo est amor omnia propter Deum facile perferens. Deus autem non est ipse habitus fortitudinis, sed aliquid melius, sicut oportet finem esse meliorem his quae sunt ad finem. Non ergo fortis agit propter bonum proprii habitus.
IIª-IIae, q. 123 a. 7 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in III Ethic., quod forti fortitudo est bonum, talis autem et finis.
IIª-IIae, q. 123 a. 7 co.
Respondeo dicendum quod duplex est finis, scilicet proximus, et ultimus. Finis autem proximus uniuscuiusque agentis est ut similitudinem suae formae in alterum inducat, sicut finis ignis calefacientis est ut inducat similitudinem sui caloris in patiente, et finis aedificatoris est ut inducat similitudinem suae artis in materia. Quodcumque autem bonum ex hoc sequitur, si sit intentum, potest dici finis remotus agentis. Sicut autem in factibilibus materia exterior disponitur per artem, ita etiam in agibilibus per prudentiam disponuntur actus humani. Sic ergo dicendum est quod fortis sicut finem proximum intendit ut similitudinem sui habitus exprimat in actu, intendit enim agere secundum convenientiam sui habitus. Finis autem remotus est beatitudo, vel Deus.
IIª-IIae, q. 123 a. 7 ad 1
Et per hoc patet responsio ad obiecta. Nam prima ratio procedebat ac si ipsa essentia habitus esset finis, non autem similitudo eius in actu, ut dictum est.
IIª-IIae, q. 123 a. 7 ad 2
Alia vero duo procedunt de fine ultimo.
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Summe der Theologie
Siebenter Artikel. Der starke wirkt um das Gut feines eigenen Zustandes willen.
a) Dem wird widersprochen. Denn: I. Der Zweck ist wohl früher, soweit es auf die Absicht ankommt; aber später in Anbetracht der Ausführung. Die Thätigkeit der Stärke aber ist in der Ausführung später wie der Zustand selber der Stärke. Also ist der starke nicht thätig um des eigenen inneren Zustandes willen. II. Augustin sagt (13. de Trin. 8.): „Die Tugenden, welche wir allein um der Seligkeit willen lieben, sollen wir, wie manche wagen uns überreden zu wollen, in der Weise lieben, daß wir die Seligkeit nicht lieben. Thun sie dies (daß sie die Tugenden nämlich nur um ihrer selbst, der Tugenden, willen lieben), so hören wir auf, sie, diese Tugenden, selber zu lieben, wenn wir die Seligkeit, um derentwillen sie allein zu lieben sind, nicht lieben.“ Also muß der Akt der Stärke nicht auf den inneren Tugendzustand der Stärke bezogen werden, sondern auf die Seligkeit. III. de morib. Eccl. 15. sagt derselbe Kirchenvater: „Die Stärke ist eine Liebe, die Alles um Gottes willen leicht erträgt.“ Gott aber ist nicht die Tugend der Stärke, sondern etwas Besseres; wie der Zweck voransteht dem Zweckdienlichen. Also. Auf der anderen Seite ist (nach 3 Ethic. 7.) „die Stärke für den starken das Gute;“ also der Zweck.
b) Ich antworte; der Zweck einer jeden wirkenden Ursache ist entweder der Nächstliegende, unmittelbare, daß sie nämlich die Ähnlichkeit der ihr als Ursache eigenen Form in etwas Anderes einpräge; wie das Feuer wärmt, der Baumeister den seiner Idee ähnlichen Plan dem Stoffe mitteilt; — oder es ist ein entfernterer, wie der Baumeister ein Haus baut, damit es bewohnt werde. Der nächste Zweck nun des starken ist, die Ähnlichkeit seiner eigenen Tugend im Thätigsein auszudrücken; denn er will handeln gemäß seinem inneren Zustande. Der entferntere Zweck aber ist Gott oder die Seligkeit.
c) I. Nicht das Wesen des Zustandes der Stärke, wie es im Innern besteht, ist der Zweck des starken; sondern die Ähnlichkeit im thatsächlichen Ausdrucke desselben. II. und III. Gott und die Seligkeit ist der entferntere Zweck.