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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 11

IIª-IIae, q. 123 a. 11 arg. 1

Ad undecimum sic proceditur. Videtur quod fortitudo non sit virtus cardinalis. Ira enim, ut dictum est, maximam affinitatem habet ad fortitudinem. Sed ira non ponitur passio principalis, nec etiam audacia, quae ad fortitudinem pertinet. Ergo nec fortitudo debet poni virtus cardinalis.

IIª-IIae, q. 123 a. 11 arg. 2

Praeterea, virtus ordinatur ad bonum. Sed fortitudo non directe ordinatur ad bonum, sed magis ad malum, scilicet ad sustinendum pericula et labores, ut Tullius dicit. Ergo fortitudo non est virtus cardinalis.

IIª-IIae, q. 123 a. 11 arg. 3

Praeterea, virtus cardinalis est circa ea in quibus praecipue versatur vita humana, sicut ostium in cardine vertitur. Sed fortitudo est circa pericula mortis, quae raro occurrunt in vita humana. Ergo fortitudo non debet poni virtus cardinalis sive principalis.

IIª-IIae, q. 123 a. 11 s. c.

Sed contra est quod Gregorius, XXII Moral., et Ambrosius, super Luc., et Augustinus, in libro de moribus Eccle., numerant fortitudinem inter quatuor virtutes cardinales seu principales.

IIª-IIae, q. 123 a. 11 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, virtutes cardinales seu principales dicuntur quae praecipue sibi vindicant id quod pertinet communiter ad virtutes. Inter alias autem communes virtutis conditiones, una ponitur firmiter operari, ut patet in II Ethic. Laudem autem firmitatis potissime sibi vindicat fortitudo. Tanto enim magis laudatur qui firmiter stat, quanto habet gravius impellens ad cadendum vel retrocedendum. Impellit autem hominem ad discedendum ab eo quod est secundum rationem et bonum delectans et malum affligens, sed gravius impellit dolor corporis quam voluptas, dicit enim Augustinus, in libro octoginta trium quaest., nemo est qui non magis dolorem fugiat quam affectat voluptatem, quandoquidem videmus et immanissimas bestias a maximis voluptatibus exterreri dolorum metu. Et inter dolores animi et pericula maxime timentur ea quae ducunt ad mortem, contra quae firmiter stat fortis. Unde fortitudo est virtus cardinalis.

IIª-IIae, q. 123 a. 11 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod audacia et ira non cooperantur fortitudini ad actum eius qui est sustinere, in quo praecipue commendatur firmitas eius. Per hunc enim actum fortis cohibet timorem, qui est passio principalis, ut supra habitum est.

IIª-IIae, q. 123 a. 11 ad 2

Ad secundum dicendum quod virtus ordinatur ad bonum rationis, quod conservari oportet contra impulsus malorum. Fortitudo autem ordinatur ad mala corporalia sicut ad contraria, quibus resistit, ad bonum autem rationis sicut ad finem, quem intendit conservare.

IIª-IIae, q. 123 a. 11 ad 3

Ad tertium dicendum quod quamvis pericula mortis raro immineant, tamen occasiones horum periculorum frequenter occurrunt, dum scilicet homini adversarii mortales suscitantur propter iustitiam quam sequitur, et propter alia bona quae facit.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Elfter Artikel. Die Stärke ist eine Kardinaltugend.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Der Zorn ist mit der Stärke verwandt; ist aber keine Hauptleidenschaft und ebensowenig die Kühnheit. Also. II. Die Tugend hat hauptsächlich Beziehung zum Guten. Die Stärke aber hat keine direkte Beziehung zum Guten, sondern vielmehr zum Übel: zu Gefahren und Arbeiten. Also. III. Die Kardinaltugend beschäftigt sich mit den Hauptverhältnissen menschlichen Lebens, wie etwa die Thüre sich in den Angeln bewegt und so kraft dieser ihren Bestand hat. Todesgefahren aber, wie sie doch die Stärke berücksichtigt, sind selten im menschlichen Leben. Also ist die Stärke keine Kardinaltugend. Auf der anderen Seite zählen Gregor (22. moral. 1.), Ambrosius zu Luk. 6. und Augustin (de morib. EccI. 15.) die Stärke zu den Kardinaltugenden.

b) Ich antworte, Kardinal- oder Haupttugenden werden jene Tugenden genannt, welchen in erster Linie und vorzugsweise das zukommt, was gemeinhin den Tugenden zueignet. Unter den übrigen Haupterfordernissen nun dazu, daß etwas Tugend sei, ist eine die, daß man „mit Festigkeit wirke.“ (2 Ethic. 4.) Das Lob der Festigkeit aber eignet sich in hervorragender Weise die Stärke zu; denn um so mehr wird jemand gelobt, daß er fest gestanden habe, je stärker der Antrieb war um zu fallen oder zurückzuweichen. Und da den Menschen das ergötzende Gut und das betrübende Übel am meisten antreibt, vom Vernunftgemäßen abzugehen; da ferner mehr dazu antreibt der Schmerz des Leibes wie das Ergötzen, „denn es giebt niemanden, der nicht in höherem Grade den Schmerz flieht wie das Vergnügen begehrt, wie wir sehen, daß selbst die wildesten Tiere durch den Schmerz von den höchsten Lüsten abgeschreckt werden“ (Aug. 83. Qq. 36.); und da endlich unter den Seelen- und Körperschmerzen am meisten gefürchtet werden jene, die zum Tode führen; — so ist die Stärke, welche gegen Todesgefahren festigt, eine Haupt- oder Kardinaltugend.

c) I. Kühnheit und Zorn helfen in nichts zur Hauptthätigkeit der Stärke: dem Ertragen. Denn durch diese Thätigkeit zügelt der starke die Furcht, die da eine Hauptleidenschaft ist. II. Die Tugend hat Beziehung zum vernunftgemäßen Guten, was man behüten muß gegen die antreibende Gewalt der Übel. Die Stärke aber will widerstehen den körperlichen Übeln, wie dem ihr Entgegengesetzten, das vernunftgemäße Gute will sie behüten, wie den Zweck. III. Wirkliche Todesgefahren drohen wohl selten. Die Gelegenheiten aber zu diesen Gefahren kommen häufig vor; wenn nämlich dem Menschen tödliche Gegner erstehen wegen der Gerechtigkeit, welcher er folgt, und wegen manch' anderem Guten, was er thut.

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