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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 1

IIª-IIae, q. 127 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod audacia non sit peccatum. Dicitur enim Iob XXXIX, de equo, per quem significatur bonus praedicator, secundum Gregorium, in Moral., quod audacter in occursum pergit armatis. Sed nullum vitium cedit in commendationem alicuius. Ergo esse audacem non est peccatum.

IIª-IIae, q. 127 a. 1 arg. 2

Praeterea, sicut philosophus dicit, in VI Ethic., oportet consiliari quidem tarde, operari autem velociter consiliata. Sed ad hanc velocitatem operandi iuvat audacia. Ergo audacia non est peccatum, sed magis aliquid laudabile.

IIª-IIae, q. 127 a. 1 arg. 3

Praeterea, audacia est quaedam passio quae causatur a spe, ut supra habitum est, cum de passionibus ageretur. Sed spes non ponitur peccatum, sed magis virtus. Ergo nec audacia debet poni peccatum.

IIª-IIae, q. 127 a. 1 s. c.

Sed contra est quod dicitur Eccli. VIII, cum audace non eas in via, ne forte gravet mala sua in te. Nullius autem societas est declinanda nisi propter peccatum. Ergo audacia est peccatum.

IIª-IIae, q. 127 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod audacia, sicut supra dictum est, est passio quaedam. Passio autem quandoque quidem est moderata secundum rationem, quandoque autem caret modo rationis, vel per excessum vel per defectum; et secundum hoc est passio vitiosa. Sumuntur autem quandoque nomina passionum a superabundanti, sicut ira dicitur non quaecumque, sed superabundans, prout scilicet est vitiosa. Et hoc etiam modo audacia, per superabundantiam dicta, ponitur esse peccatum.

IIª-IIae, q. 127 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod audacia ibi sumitur secundum quod est moderata ratione. Sic enim pertinet ad virtutem fortitudinis.

IIª-IIae, q. 127 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod operatio festina commendabilis est post consilium, quod est actus rationis. Sed si quis ante consilium vellet festine agere, non esset hoc laudabile, sed vitiosum, esset enim quaedam praecipitatio actionis, quod est vitium prudentiae oppositum, ut supra dictum est. Et ideo audacia, quae operatur ad velocitatem operandi, intantum laudabilis est inquantum a ratione ordinatur.

IIª-IIae, q. 127 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod quaedam vitia innominata sunt, et similiter quaedam virtutes, ut patet per philosophum, in IV Ethic. Et ideo oportuit quibusdam passionibus uti nomine virtutum et vitiorum. Praecipue autem illis passionibus utimur ad vitia designanda quarum obiectum est malum, sicut patet de odio, timore et ira, et etiam audacia. Spes autem et amor habent bonum pro obiecto. Et ideo magis eis utimur ad designanda nomina virtutum.

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Summe der Theologie

Erster Artikel, Die Kühnheit als Sünde.

a) Die Kühnheit ist gar keine Sünde. Denn: I. Gregor sagt vom Pferde als dem Bilde des guten Predigers (moral. 31. c. 11.): „Kühn tritt es den bewaffneten entgegen.“ Kein Fehler aber dient zur Empfehlung des fehlenden. II. „Langsam in der Beratung, schnell in der Ausführung,“ heißt es vom tugendhaften. (6 Ethic. 9.) Zu Letzterem aber hilft die Kühnheit. III. Die Kühnheit kommt von der Hoffnung. (I., II. Kap. 45, Art. 2.) Die Hoffnung aber ist keine Sünde, sondern weit eher eine Tugend. Also ist auch Kühnheit nie Sünde. Auf der anderen Seite heißt es Ekkli. 18.: „Mit dem kühnen gehe nicht zusammen auf dem Wege, daß nicht seine Übel auf dich fallen.“

b) Ich antworte, die Kühnheit sei eine Leidenschaft. Jede Leidenschaft aber ist Sünde, wenn sie des Maßes der Vernunft entbehrt; sei es daß sie dasselbe überschreitet oder darunter zurückbleibt. Nun werden manche Namen der Leidenschaften vom Übermaße hergenommen; wie man „Zorn“ nicht jedweden Zorn nennt, sondern einen zu großen. Und so nennt man auch Kühnheit oft etwas deshalb, weil es das Maß überschreitet; danach ist Kühnheit Sünde.

c) I. Kühnheit als von der Vernunft geregelt ist zur Tugend der Stärke gehörig. II. Die Kühnheit ist insoweit lobenswert als sie von der vernünftigen Überlegung, also von der Beratung, sich leiten läßt. Sie ist tadelnswert, insoweit sie mit übereilter Schnelle vorgeht. III. Manche Sünden haben keine Namen, ebenso wie dies manchen Tugenden ergeht (4 Ethic. 6.); und so nimmt man die Namen der entsprechenden Leidenschaften. Nun gebrauchen wir zur Bezeichnung der Sünden zumal jene Namen von Leidenschaften, welche auf ein Übel als auf den Gegenstand sich richten; wie dies beim Haß, Zorn z. B. der Fall ist. Und so geht es auch mit der Kühnheit. Liebe, Hoffnung aber haben zum Gegenstande das Gute; und danach nimmt man diese Leidenschaften zur Bezeichnung von Tugenden.

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