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Summa theologiae
Articulus 1
IIª-IIae, q. 130 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod praesumptio non sit peccatum. Dicit enim apostolus, ad Philipp. III, quae retro sunt obliviscens, ad anteriora me extendo. Sed hoc videtur ad praesumptionem pertinere quod aliquis tendat in ea quae sunt supra seipsum. Ergo praesumptio non est peccatum.
IIª-IIae, q. 130 a. 1 arg. 2
Praeterea, philosophus dicit, in X Ethic., quod oportet non secundum suadentes humana sapere hominem entem, neque mortalia mortalem, sed inquantum contingit immortale facere. Et in I Metaphys. dicit quod homo debet se trahere ad divina inquantum potest. Sed divina et immortalia maxime videntur esse supra hominem. Cum ergo de ratione praesumptionis sit quod aliquis tendat in ea quae sunt supra seipsum, videtur quod praesumptio non sit peccatum sed magis sit aliquid laudabile.
IIª-IIae, q. 130 a. 1 arg. 3
Praeterea, apostolus dicit, II ad Cor. III, non sumus sufficientes cogitare aliquid a nobis, quasi ex nobis. Si ergo praesumptio, secundum quam aliquis nititur in ea ad quae non sufficit, sit peccatum, videtur quod homo nec cogitare aliquod bonum licite possit. Quod est inconveniens. Non ergo praesumptio est peccatum.
IIª-IIae, q. 130 a. 1 s. c.
Sed contra est quod dicitur Eccli. XXXVII, o praesumptio nequissima, unde creata es? Ubi respondet Glossa, de mala scilicet voluntate creaturae. Sed omne quod procedit ex radice malae voluntatis est peccatum. Ergo praesumptio est peccatum.
IIª-IIae, q. 130 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod, cum ea quae sunt secundum naturam sint ordinata ratione divina, quam humana ratio debet imitari, quidquid secundum rationem humanam fit quod est contra ordinem communiter in naturalibus rebus inventum, est vitiosum et peccatum. Hoc autem communiter in omnibus rebus naturalibus invenitur, quod quaelibet actio commensuratur virtuti agentis, nec aliquod agens naturale nititur ad agendum id quod excedit suam facultatem. Et ideo vitiosum est et peccatum, quasi contra ordinem naturalem existens, quod aliquis assumat ad agendum ea quae praeferuntur suae virtuti. Quod pertinet ad rationem praesumptionis, sicut et ipsum nomen manifestat. Unde manifestum est quod praesumptio est peccatum.
IIª-IIae, q. 130 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod nihil prohibet aliquid esse supra potentiam activam alicuius rei naturalis quod non est supra potentiam passivam eiusdem, inest enim aeri potentia passiva per quam potest transmutari in hoc quod habeat actionem et motum ignis, quae excedunt potentiam activam aeris. Sic etiam vitiosum esset et praesumptuosum quod aliquis in statu imperfectae virtutis existens attentaret statim assequi ea quae sunt perfectae virtutis, sed si quis ad hoc tendat ut proficiat in virtutem perfectam, hoc non est praesumptuosum nec vitiosum. Et hoc modo apostolus in anteriora se extendebat, scilicet per continuum profectum.
IIª-IIae, q. 130 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod divina et immortalia secundum ordinem naturae sunt supra hominem, homini tamen inest quaedam naturalis potentia, scilicet intellectus, per quam potest coniungi immortalibus et divinis. Et secundum hoc philosophus dicit quod oportet hominem se attrahere ad immortalia et divina, non quidem ut ea operetur quae decet Deum facere, sed ut ei uniatur per intellectum et voluntatem.
IIª-IIae, q. 130 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut philosophus dicit, in III Ethic., quae per alios possumus, aliqualiter per nos possumus. Et ideo, quia cogitare et facere bonum possumus cum auxilio divino, non totaliter hoc excedit facultatem nostram. Et ideo non est praesumptuosum si aliquis ad aliquod opus virtuosum faciendum intendat. Esset autem praesumptuosum si ad hoc aliquis tenderet absque fiducia divini auxilii.
Traduction
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Vermessenheit ist eine Sünde.
a) Dies wird bestritten. Denn: I. Phil. 3. sagt der Apostel: „Was hinter mir liegt, vergesse ich; auf das hin, was über mir ist, dehne ich mich aus.“ Danach aber zu streben, was über die eigenen Kräfte geht, scheint vermessen zu sein. Also ist Vermessenheit keine Sünde. II. 10 Ethic. 7. sagt Aristoteles: „Nicht gemäß denen, die schmeicheln, soll der da Mensch ist an Menschlichem Gefallen haben, und der da sterblich ist an Vergänglichem, sondern insoweit er kann, soll er Unsterblichem sich zuwenden;“ — und 1 Metaph.: „Zu Göttlichem soll der Mensch sich möglichst wenden.“ Göttliches und Unsterbliches aber ist über dem Menschen. Also ist es Vermessenheit, danach zu streben. Nun ist dies löblich. Also ist Vermessenheit keine Sünde. III. 2. Kor. 3. heißt es: „Wir genügen nicht dazu, auch nur etwas zu denken aus uns, wie wenn dies seinen Ursprung in uns hätte.“ Wäre also Vermessenheit, vermöge deren doch jemand nach dem strebt, wozu seine Kräfte nicht genügen, Sünde, so könnte der Mensch nicht einmal etwas Gutes erlaubterweise denken. Auf der anderen Seite heißt es Ekkli. 37.: „O ruchloseste Vermessenheit, von woher bist du geschaffen worden?“ wozu die Glosse bemerkt: „nämlich vom bösen Willen her.“ Also ist Vermessenheit Sünde, da sie vom bösen Willen kommt.
b) Ich antworte, da das, was gemäß der Natur besteht, geregelt ist durch die göttliche Vernunft, welche die menschliche Vernunft nachahmen soll, so sei Alles fehlerhaft und Sünde, was gemäß der Anordnung der menschlichen Vernunft gegen die Ordnung sich richtet, wie sie den natürlichen Dingen mitgeteilt worden. Dies aber findet sich gemeinhin in allen natürlichen Dingen, daß die Thätigkeit eines Dinges genau entspricht dem Maße der ihm entsprechenden wirkenden Kraft; und keine thätige Kraft in der Natur versucht, über den Bereich ihrer Möglichkeit hinaus thätig zu sein. Also ist es fehlerhaft und Sünde, wenn ein Mensch sich anschickt zu thun, was über seine Kräfte geht. Und dies gehört zum Wesenscharakter der Vermessenheit, wie der Name selbst anzeigt; denn der betreffende folgt nicht dem ihm und seinem Thätigsein gegebenen Maße, er vermißt sich.
c) I. Was nicht von einem natürlichen Dinge gewirkt werden kann, dazu kann immerhin dieses Ding ein leidendes, empfangendes Vermögen in sich haben; so hat die Luft nicht in sich die Kraft zu wärmen, kann sie aber vom Feuer her empfangen. Deshalb wäre es vermessen, wenn jemand, der nur eine unvollkommene Tugend hat, sogleich versuchen wollte, was der vollendeten Tugend eigen ist. Aber danach streben, daß er Fortschritte mache in der Tugend, das ist keine Sünde; und demgemäß spricht Paulus. II. Göttliches und Unsterbliches steht gemäß der Natur des Menschen über ihm. Er hat aber das Vermögen der Vernunft, wodurch er sich Unsterblichem und Göttlichem zuwenden kann. Er kann, und so meint dies Aristoteles, kraft der Vernunft und des Willens mit Gott vereinigt werden. III. „Was wir durch Freunde können, das können wir selbst.“ (3 Ethic. 3.) Weil wir also Gutes thun und denken können kraft des göttlichen Beistandes, so geht dies nicht über unser Vermögen hinaus. Vermessen wäre es nur, wenn jemand ein gutes tugendhaftes Werk zu thun sich anschicken wollte ohne die Zuversicht auf den Beistand Gottes.