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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 3

IIª-IIae, q. 137 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod constantia non pertineat ad perseverantiam. Constantia enim pertinet ad patientiam, ut supra dictum est. Sed patientia differt a perseverantia. Ergo constantia non pertinet ad perseverantiam.

IIª-IIae, q. 137 a. 3 arg. 2

Praeterea, virtus est circa difficile et bonum. Sed in parvis operibus constantem esse non videtur esse difficile, sed solum in operibus magnis, quae pertinent ad magnificentiam. Ergo constantia magis pertinet ad magnificentiam quam ad perseverantiam.

IIª-IIae, q. 137 a. 3 arg. 3

Praeterea, si ad perseverantiam pertineret constantia, in nullo videretur a perseverantia differre, quia utrumque immobilitatem quandam importat. Differunt autem, nam Macrobius condividit constantiam firmitati, per quam intelligitur perseverantia, ut supra dictum est. Ergo constantia non pertinet ad perseverantiam.

IIª-IIae, q. 137 a. 3 s. c.

Sed contra est quod aliquis dicitur esse constans ex eo quod in aliquo stat. Sed immanere aliquibus pertinet ad perseverantiam, ut patet ex definitione quam Andronicus ponit. Ergo constantia pertinet ad perseverantiam.

IIª-IIae, q. 137 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod perseverantia et constantia conveniunt quidem in fine, quia ad utramque pertinet firmiter persistere in aliquo bono, differunt autem secundum ea quae difficultatem afferunt ad persistendum in bono. Nam virtus perseverantiae proprie facit firmiter persistere hominem in bono contra difficultatem quae provenit ex ipsa diuturnitate actus, constantia autem facit firmiter persistere in bono contra difficultatem quae provenit ex quibuscumque aliis exterioribus impedimentis. Et ideo principalior pars fortitudinis est perseverantia quam constantia, quia difficultas quae est ex diuturnitate actus, est essentialior actui virtutis quam illa quae est ex exterioribus impedimentis.

IIª-IIae, q. 137 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod exteriora impedimenta persistendi in bono praecipue sunt illa quae tristitiam inferunt. Circa tristitiam autem est patientia, ut dictum est. Et ideo constantia secundum finem convenit cum perseverantia, secundum autem ea quae difficultatem inferunt, convenit cum patientia. Finis autem potior est. Et ideo constantia magis pertinet ad perseverantiam quam ad patientiam.

IIª-IIae, q. 137 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod in magnis operibus persistere difficilius est, sed in parvis vel mediocribus diu persistere habet difficultatem, etsi non ex magnitudine actus, quam respicit magnificentia, saltem ex ipsa diuturnitate, quam respicit perseverantia. Et ideo constantia potest ad utrumque pertinere.

IIª-IIae, q. 137 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod constantia pertinet quidem ad perseverantiam, inquantum convenit cum ea, non tamen est idem ei inquantum differt ab ea ut dictum est.

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. Die Standhaftigkeit gehört zur Beharrlichkeit.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Die Standhaftigkeit gehört zur Geduld, die ja von der Beharrlichkeit sich unterscheidet. II. Die Tugend richtet sich auf Schwieriges und Gutes. In kleinen Werken standhaft sein, ist aber nicht schwierig. In großen Werken standhaft sein, gehört zur Prachtliebe. Also gehört die Standhaftigkeit zur Prachtliebe. III. Wäre die Standhaftigkeit zur Beharrlichkeit gehörig, so bestände kein Unterschied zwischen beiden; denn beide besagen Unverrückbarkeit. Macrobius aber unterscheidet die Standhaftigkeit von der Festigkeit d. h. von der Beharrlichkeit. Auf der anderen Seite wird jemand standhaft genannt, weil er in etwas stehen bleibt. Verbleiben aber in etwas gehört zur Beharrlichkeit. Also gehört die Standhaftigkeit zur Beharrlichkeit.

b) Ich antworte, Standhaftigkeit und Beharrlichkeit kommen überein im Zwecke; denn beiden entspricht es, fest zu verbleiben in einem Gute. Die Beharrlichkeit aber festigt den Menschen gegen die.Schwierigkeit der langen Zeitdauer der betreffenden Thätigkeit; während die Standhaftigkeit festigt gegen andere von außen kommende Hindernisse. Da nun die Schwierigkeit, welche aus der langen Zeitdauer kommt, wesentlicher mit dem Akte der Tugend verbunden ist wie von außen kommende Schwierigkeiten; so ist die Beharrlichkeit ein bevorzugterer Teil der Stärke wie die Standhaftigkeit.

c) I. Von außen kommende Hindernisse für das Verbleiben in der guten Thätigkeit sind vorzugsweise Ursachen der Trauer, mit der die Geduld sich beschäftigt. Sonach kommt die Standhaftigkeit mit der Beharrlichkeit überein im Zwecke; in Anbetracht der Schwierigkeiten kommt sie überein mit der Geduld. Da der Zweck aber an der Spitze steht, so gehört schlechthin die Standhaftigkeit weit mehr zur Beharrlichkeit wie zur Geduld. II. In größeren Werken zu verharren, ist schwerer. In kleinen oder mittelmäßigen Werken lange auszuhalten hat seine Schwierigkeit zwar nicht von der großen Bedeutung der betreffenden Thätigkeit, auf welche vielmehr die Prachtliebe sich richtet; jedoch von der Langwierigkeit felber, welche von der Beharrlichkeit berücksichtigt wird. Die Standhaftigkeit kann also zu beiden Tugenden gehören. III. Die Standhaftigkeit kommt nach der einen Seite mit der Beharrlichkeit überein; ist aber nach der anderen hin von ihr unterschieden.

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