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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 1

IIª-IIae, q. 141 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod temperantia non sit virtus. Nulla enim virtus repugnat inclinationi naturae, eo quod in nobis est naturalis aptitudo ad virtutem, ut dicitur in II Ethic. Sed temperantia retrahit a delectationibus, ad quas natura inclinat, ut dicitur in II Ethic. Ergo temperantia non est virtus.

IIª-IIae, q. 141 a. 1 arg. 2

Praeterea, virtutes sunt connexae ad invicem, ut supra habitum est. Sed aliqui habent temperantiam qui non habent alias virtutes, multi enim inveniuntur temperati qui tamen sunt avari vel timidi. Ergo temperantia non est virtus.

IIª-IIae, q. 141 a. 1 arg. 3

Praeterea, cuilibet virtuti respondet aliquod donum, ut ex supra dictis patet. Sed temperantiae non videtur aliquod donum respondere, quia iam in superioribus dona omnia sunt aliis virtutibus attributa. Ergo temperantia non est virtus.

IIª-IIae, q. 141 a. 1 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in VI musicae, ea est virtus quae temperantia nominatur.

IIª-IIae, q. 141 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, de ratione virtutis est ut inclinet hominem ad bonum. Bonum autem hominis est secundum rationem esse, ut Dionysius dicit, IV cap. de Div. Nom. Et ideo virtus humana est quae inclinat ad id quod est secundum rationem. Manifeste autem ad hoc inclinat temperantia, nam in ipso eius nomine importatur quaedam moderatio seu temperies, quam ratio facit. Et ideo temperantia est virtus.

IIª-IIae, q. 141 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod natura inclinat in id quod est conveniens unicuique. Unde homo naturaliter appetit delectationem sibi convenientem. Quia vero homo, inquantum huiusmodi, est rationalis, consequens est quod delectationes sunt homini convenientes quae sunt secundum rationem. Et ab his non retrahit temperantia, sed potius ab his quae sunt contra rationem. Unde patet quod temperantia non contrariatur inclinationi naturae humanae, sed convenit cum ea. Contrariatur tamen inclinationi naturae bestialis non subiectae rationi.

IIª-IIae, q. 141 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod temperantia, secundum quod perfecte habet rationem virtutis, non est sine prudentia, qua carent quicumque vitiosi. Et ideo illi qui carent aliis virtutibus, oppositis vitiis subditi, non habent temperantiam quae est virtus, sed operantur actus temperantiae ex quadam naturali dispositione, prout virtutes quaedam imperfectae sunt hominibus naturales, ut supra dictum est; vel per consuetudinem acquisita, quae sine prudentia non habet perfectionem rationis, ut supra dictum est.

IIª-IIae, q. 141 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod temperantiae etiam respondet aliquod donum, scilicet timoris, quo aliquis refrenatur a delectationibus carnis, secundum illud Psalmi, confige timore tuo carnes meas. Donum autem timoris principaliter quidem respicit Deum, cuius offensam vitat, et secundum hoc correspondet virtuti spei, ut supra dictum est. Secundario autem potest respicere quaecumque aliquis refugit ad vitandam Dei offensam. Maxime autem homo indiget timore divino ad fugiendum ea quae maxime alliciunt, circa quae est temperantia. Et ideo temperantiae etiam respondet donum timoris.

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Die Mäßigkeit ist eine Tugend.

a) Dem steht entgegen: I. Keine Tugend widersetzt sich der natürlichen Neigung. Dies thut aber die Mäßigkeit; indem sie von den Ergötzungen abzieht, zu denen die Natur antreibt. Also ist sie keine Tugend. II. Die Tugenden sind miteinander verbunden. Viele aber sind mäßig, welche geizig oder furchtsam sind. Also haben sie keine Tugend der Mäßigkeit; sonst hätten sie auch die anderen. III. Jeder Tugend entspricht eine Gabe des heiligen Geistes, was bei der Mäßigkeit nicht der Fall ist. Auf der anderen Seite nennt Augustin (6 musicae 15.) die Müßigkeit eine Tugend.

b) Ich antworte, die Tugend neige ihrem Wesenscharakter nach zum Guten hin. Das dem Menschen entsprechende Gut aber besteht darin, gemäß der Vernunft zu sein, nach Dionnsius. (4. de div. nom.) Da nun die Mäßigkeit offenbar zu dem hinneigt, was gemäß der Vernunft ist, denn bereits ihr Name besagt das von der Vernunft anzulegende Maß; so ist die Mäßigkeit eine Tugend.

c) I. Die Natur neigt zu dem hin, was einem jeden zukömmlich ist. Dem Menschen also ist es von Natur zukömmlich, nach einem Ergötzen zu streben. Nun aber hat der Mensch von Natur Vernunft; und somit kommt es ihm von Natur zu, gemäß der Vernunft nach Ergötzen zu streben. Davon also zieht die Mäßigkeit nicht ab, sondern nur vom Vernunftwidrigen; und somit ist sie durchaus der natürlichen Neigung angemessen. II. Die Mäßigkeit, insoweit sie den vollen Wesenscharakter einer Tugend hat, ist nicht ohne die Klugheit; und dieser entbehren die lasterhaften. Wer also anderer Tugenden ermangelt, sondern vielmehr die entgegengesetzten Laster hat, der kann wohl einzelne Handlungen vollbringen, welche der Mäßigkeit entsprechen; aber er hat nicht die Tugend der Mäßigkeit, sondern thut dies infolge einer gewissen natürlichen Anlage, wie gewisse unvollkommene Tugenden mit der Natur gegeben sind (I., II. Kap. 63, Art. 1) oder infolge einer angenommenen Gewohnheit, welche ohne die Klugheit nicht .wirklich tugendhaft ist. (I., II. Kap. 58, Art. 4; Kap. 65, Art. 1.) III. Der Mäßigkeit entspricht die Gabe der Furcht, womit jemand sein Fleisch vor unangemessenen Ergötzlichkeiten zurückschreckt, nach Ps. 118.: „Durchbohre mit Deiner Furcht mein Fleisch.“ Die Gabe der Furcht nun entspricht der Tugend der Hoffnung, insoweit sie an leitender Stelle auf Gott sich richtet (vgl. oben); und dann kann sie sich auf Alles richten, wovor der Mensch flieht, um die Beleidigung Gottes zu vermeiden. Und da nun der Mensch im höchsten Grade der Furcht Gottes bedarf, um das zu fliehen, was alle am meisten anlockt, worauf die Mäßigkeit sich erstreckt; so kommt der Mäßigkeit die Gabe der Furcht zu.

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