• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Thomas Aquinas (1225-1274)

Edition Hide
Summa theologiae

Articulus 4

IIª-IIae, q. 149 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod sobrietas magis requiratur in maioribus personis. Senectus enim excellentiam quandam homini praestat, unde et senibus reverentia et honor debetur, secundum illud Levit. XIX, coram cano capite consurge, et honora personam senis. Sed apostolus specialiter senes dicit esse ad sobrietatem exhortandos, secundum illud Tit. II, senes, ut sobrii sint. Ergo sobrietas maxime requiritur in excellentioribus personis.

IIª-IIae, q. 149 a. 4 arg. 2

Praeterea, episcopus in Ecclesia excellentissimum gradum habet. Cui per apostolum indicitur sobrietas, secundum illud I ad Tim. III, oportet episcopum irreprehensibilem esse, unius uxoris virum, sobrium, prudentem, et cetera. Ergo sobrietas maxime requiritur in personis excellentibus.

IIª-IIae, q. 149 a. 4 arg. 3

Praeterea, sobrietas importat abstinentiam a vino. Sed vinum interdicitur regibus, qui tenent summum locum in rebus humanis, conceditur autem his qui sunt in statu deiectionis, secundum illud Prov. XXXI, noli regibus dare vinum; et postea subdit, date siceram moerentibus, et vinum his qui amaro animo sunt. Ergo sobrietas magis requiritur in excellentioribus personis.

IIª-IIae, q. 149 a. 4 s. c.

Sed contra est quod apostolus, I ad Tim. III, dicit, mulieres similiter pudicas, sobrias, et cetera. Et Tit. II dicitur, iuvenes similiter hortare ut sobrii sint.

IIª-IIae, q. 149 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod virtus habet habitudinem ad duo, uno quidem modo, ad contraria vitia quae excludit, et concupiscentias quas refrenat; alio modo, ad finem in quem perducit. Sic igitur aliqua virtus magis requiritur in aliquibus duplici ratione. Uno modo, quia in eis est maior pronitas ad concupiscentias quas oportet per virtutem refrenari, et ad vitia quae per virtutem tolluntur. Et secundum hoc, sobrietas maxime requiritur in iuvenibus et mulieribus, quia in iuvenibus viget concupiscentia delectabilis, propter fervorem aetatis; in mulieribus autem non est sufficiens robur mentis ad hoc quod concupiscentiis resistant unde, secundum maximum Valerium, mulieres apud Romanos antiquitus non bibebant vinum. Alio vero modo sobrietas magis requiritur in aliquibus utpote magis necessaria ad propriam operationem ipsorum. Vinum autem immoderate sumptum praecipue impedit usum rationis. Et ideo senibus, in quibus ratio debet vigere ad aliorum eruditionem; et episcopis, seu quibuslibet Ecclesiae ministris, qui mente devota debent spiritualibus officiis insistere; et regibus, qui per sapientiam debent populum subditum gubernare, specialiter sobrietas indicitur.

IIª-IIae, q. 149 a. 4 ad arg.

Et per hoc patet responsio ad obiecta.

Translation Hide
Summe der Theologie

Vierter Artikel. Das Verhältnis zu den verschiedenen Personen.

a) Die höheren, hervorragenden Personen müssen um so mehr die Nüchternheit beobachten. Denn: I. Den Greisen gebührt ein gewisser Vorrang, nach Lev. 19.: „Vor dem weißen Haupte erhebe dich und ehre die Person des Greises.“ Der Apostel aber schreibt insbesondere den Greisen vor (bei Tit. 2, 2.), nüchtern zu sein. II. Der Bischof hat in der Kirche Gottes eine hervorragende Stellung. Ihnen aber schreibt (l. Tim. 3.) gleichfalls der Apostel insbesondere Nüchternheit vor. III. Der Wein wird den Königen verboten und bewilligt denen, welche in Trauer und Trostlosigkeit sind, nach Prov. 31.: „Gieb den Königen keinen Wein.… Gebet Wein den Traurigen und denen, die betrübt im Herzen sind.“ Also wird Nüchternheit in höherem Grade erfordert für diejenigen, welche an hervorragenden Stellen stehen. IV. Auf der anderen Seite ermahnt der Apostel 1. Tim. 3, 11. die Weiber, „schamhaft, nüchtern zu sein;“ und Tit. 2, 6. die Jünglinge.

b) Ich antworte, die Tugend habe 1. Beziehung zu den ihr entgegengesetzten Lastern und zu den Begierden, welche sie zügelt; und 2. zu dem Zwecke, zu welchem sie führt. Also wird in manchen die Tugend erfordert, weil in ihnen die Geneigtheit zur Sünde größer ist und somit die diesbezüglichen Begierden eines strammeren Zügels bedürfen; danach müssen die Jünglinge und die Frauen ganz besonders der Nüchternheit sich befleißigen: die Jünglinge, weil wegen des Feuers, das ihrem Alter eigentümlich ist, sie in höherem Grade nach Ergötzlichkeiten begehren; die Frauen, weil in ihnen an und für sich die Kraft der Vernunft, um den Begierden zu widerstehen, eine schwächere ist, weshalb nach Valerius Maximus (lib. 2, cap. 1, n. 3.) bei den alten Römern die Frauen keinen Wein tranken. In anderen jedoch wird die Nüchternheit erfordert als in höherem Grade notwendig zu der ihrem Stande oder ihrem Alter angemessenen Wirksamkeit. Der übermäßige Weingenuß aber stört die Thätigkeit der Vernunft. Und deshalb sollen Greise, in denen die Vernunft kräftig sein muß, um andere zu belehren; Bischöfe und ähnliche Obere, welche mit frommem Geiste göttlichen Dingen hingegeben sein müssen; Könige, die durch Weisheit ihr Volk leiten sollen, ganz besonders die Tugend der Nüchternheit üben.

c) Damit beantwortet.

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Editions of this Work
Summa theologiae
Translations of this Work
Summe der Theologie

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy