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Summa theologiae
Articulus 1
IIª-IIae, q. 151 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod castitas non sit virtus. Loquimur enim nunc de virtute animae. Sed castitas videtur ad corpus pertinere, dicitur enim aliquis castus ex eo quod aliqualiter se habet ad usum quarundam corporis partium. Ergo castitas non est virtus.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 arg. 2
Praeterea, virtus est habitus voluntarius, ut dicitur in II Ethic. Sed castitas non videtur esse aliquid voluntarium, cum per violentiam auferri videatur mulieribus violenter oppressis. Ergo videtur quod castitas non sit virtus.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 arg. 3
Praeterea, nulla virtus est in infidelibus. Sed aliqui infideles sunt casti. Non ergo castitas est virtus.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 arg. 4
Praeterea, fructus a virtutibus distinguuntur. Sed castitas ponitur inter fructus, ut patet Galat. V. Ergo castitas non est virtus.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro de decem chordis, cum debeas in virtute praecedere uxorem, quoniam castitas est virtus, tu sub uno impetu libidinis cadis, et vis uxorem tuam esse victricem.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod nomen castitatis sumitur ex hoc quod per rationem concupiscentia castigatur, quae ad modum pueri est refrenanda, ut patet per philosophum, in III Ethic. In hoc autem ratio virtutis humanae consistit quod sit aliquid secundum rationem modificatum, ut ex supra dictis patet. Unde manifestum est castitatem esse virtutem.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod castitas consistit quidem sicut in subiecto, in anima, sed materiam habet in corpore. Pertinet enim ad castitatem ut secundum iudicium rationis et electionem voluntatis, aliquis moderate utatur corporalibus membris.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod, sicut Augustinus dicit, in I de Civ. Dei, proposito animi permanente, per quod etiam corpus sanctificari meruit, nec ipsi corpori aufert sanctitatem violentia libidinis alienae, quam servat perseverantia continentiae suae. Et ibidem dicit quod est virtus animi, quae comitem habet fortitudinem, qua potius quaelibet mala tolerare quam malo consentire decernit.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut Augustinus dicit, in IV contra Iulian., absit ut sit in aliquo vera virtus, nisi fuerit iustus. Absit autem ut sit iustus vere, nisi vivat ex fide. Et ideo concludit quod in infidelibus neque est vera castitas, neque aliqua alia virtus, quia scilicet non referuntur ad debitum finem. Et sicut ibidem subdit, non officiis, idest actibus, sed finibus a vitiis discernuntur virtutes.
IIª-IIae, q. 151 a. 1 ad 4
Ad quartum dicendum quod castitas, inquantum est quidem secundum rationem operans, habet rationem virtutis, inquantum autem habet delectationem in suo actu, connumeratur inter fructus.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Die Keuschheit ist eine Tugend.
a) Dies wird geleugnet. Denn: I. Die Tugend wird mit Rücksicht auf die Seele ausgesagt. Die Keuschheit will aber nur besagen die Beziehung zum Gebrauche gewisser Körperteile. II. Die Tugend ist etwas Freiwilliges. Die Keuschheit aber kann weiblichen Personen gegen ihren Willen genommen werden. III. Die ungläubigen haben keine Tugend, sind aber manchmal keusch. IV. Die Keuschheit ist eine Frucht (Galat. 5.); also keine Tugend. Auf der anderen Seite sagt Augustin (de 10. cordis 3.): „Während du in der Tugend vorangehen sollst deiner Frau, fällst du unter dem ersten Anpralle der Begierde und willst, deine Frau solle Siegerin sein.“
b) Ich antworte, der Name Keuschheit (castita) oder Reinigkeit komme daher, daß die Begierde durch die Vernunft gezüchtigt oder gereinigt werde, da die Begierde wie ein Kind am Zügel zu halten ist. (3 Ethic. ult.) Daß aber etwas unter das Maß der Vernunft gebeugt werde, das ist eben Tugend. Also ist offenbar die Keuschheit eine Tugend.
c) I. Die Keuschheit hat ihren Sitz in der Seele; ihr Gegenstand aber oder ihre Materie ist der Körper. Gemäß der Vernunft nämlich soll man maßvoll gewisser körperlicher Glieder sich bedienen. II. Augustin schreibt darüber (1. de civ. Dei 18.): „Bleibt in der Seele der Vorsatz der Keuschheit, durch den auch der Körper geheiligt zu werden verdiente, so kann selbst die Gewaltthat fremder Begierde dem Körper seine Heiligkeit nicht nehmen; an dieser hält fest die Beharrlichkeit der Enthaltsamkeit, … die Keuschheit ist eine Tugend der Seele, ihr Begleiter ist die Stärke, kraft deren man vielmehr beliebige Übel ertragen muh, als Üblem zustimmen.“ III. „Fern sei es, daß in einem wahre Tugend sei, der nicht gerecht ist; fern sei es, daß jemand in Wahrheit gerecht sei, der nicht aus dem Glauben lebt,“ sagt Augustin. (4. cont. Julian. 3.) Und daraus schließt er, daß in den ungläubigen weder wahrhaft Keuschheit sei noch eine andere Tugend; weil solche sogenannte Tugenden nämlich nicht zum gebührenden Zwecke bezogen werden, „da nicht auf Grund von Thätigkeiten, sondern auf Grund des Zweckes die Laster von den Tugenden unterschieden werden“ (l. c.). IV. Insoweit die Keuschheit gemäß der Vernunft thätig ist, hat sie den Charakter einer Tugend; insoweit sie Freude hat an ihrem Akte, zählt sie zu den Früchten.