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Summa theologiae
Articulus 6
IIª-IIae, q. 158 a. 6 arg. 1
Ad sextum sic proceditur. Videtur quod ira non debeat poni inter vitia capitalia. Ira enim ex tristitia nascitur. Sed tristitia est vitium capitale, quod dicitur acedia. Ergo ira non debet poni vitium capitale.
IIª-IIae, q. 158 a. 6 arg. 2
Praeterea, odium est gravius peccatum quam ira. Ergo magis debet poni vitium capitale quam ira.
IIª-IIae, q. 158 a. 6 arg. 3
Praeterea, super illud Proverb. XXIX, vir iracundus provocat rixas, dicit Glossa, ianua est omnium vitiorum iracundia, qua clausa, virtutibus intrinsecus dabitur quies; aperta, ad omne facinus armabitur animus. Nullum autem vitium capitale est principium omnium peccatorum, sed quorundam determinate. Ergo ira non debet poni inter vitia capitalia.
IIª-IIae, q. 158 a. 6 s. c.
Sed contra est quod Gregorius, XXXI Moral., ponit iram inter vitia capitalia.
IIª-IIae, q. 158 a. 6 co.
Respondeo dicendum quod, sicut ex praemissis patet, vitium capitale dicitur ex quo multa vitia oriuntur. Habet autem hoc ira, quod ex ea multa vitia oriri possint, duplici ratione. Primo, ex parte sui obiecti, quod multum habet de ratione appetibilitatis, inquantum scilicet vindicta appetitur sub ratione iusti et honesti, quod sua dignitate allicit, ut supra habitum est. Alio modo, ex suo impetu, quo mentem praecipitat ad inordinata quaecumque agenda. Unde manifestum est quod ira est vitium capitale.
IIª-IIae, q. 158 a. 6 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod illa tristitia ex qua oritur ira, ut plurimum, non est acediae vitium, sed passio tristitiae, quae consequitur ex iniuria illata.
IIª-IIae, q. 158 a. 6 ad 2
Ad secundum dicendum quod, sicut ex supra dictis patet, ad rationem vitii capitalis pertinet quod habeat finem multum appetibilem, ut sic propter appetitum eius multa peccata committantur. Ira autem, quae appetit malum sub ratione boni, habet finem magis appetibilem quam odium, quod appetit malum sub ratione mali. Et ideo magis est vitium capitale ira quam odium.
IIª-IIae, q. 158 a. 6 ad 3
Ad tertium dicendum quod ira dicitur esse ianua vitiorum per accidens, scilicet removendo prohibens, idest impediendo iudicium rationis, per quod homo retrahitur a malis. Directe autem et per se est causa aliquorum specialium peccatorum, quae dicuntur filiae eius.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Sechster Artikel. Der Zorn ist eine Hauptsünde.
a) Das scheint nicht. Denn: I. Der Zorn kommt von der Trauer, die eine Hauptsünde ist und als geistige Trägheit (akedia) bezeichnet wird. II. Der Haß ist eine schwerere Sünde wie der Zorn; also muß viel mehr er Hauptsünde sein. III. Zu Prov. 29. (vir iracundus provocat rixas) sagt die Glosse: „Der Zorn ist die Thüre zu allen Lastern. Ist sie geschlossen, so ist unter den inneren Tugenden Friede; ist sie geöffnet, so bewaffnet sich der Geistzu allen Schandthaten.“ Keine Hauptsünde aber ist das Princip aller Sünden. Auf der anderen Seite steht bei Gregor (33. moral. 17.) der Zorn unter den Hauptsünden.
b) Ich antworte, Hauptsünde sei jene Sünde, aus der viele andere entstehen. Aus dem Zorne aber entstehen seinem Wesen nach viele Sünden: 1. auf Grund seines Gegenstandes, der den Charakter des höchst Begehrbaren hat; denn die Vergeltung wird da unter dem Gesichtspunkte des Gerechten begehrt, zieht also als etwas Würdevolles an; — 2. auf Grund seiner stürmischen Schnelligkeit, die den Geist hinreißt zu vielem Ungeregelten. Also ist der Zorn eine Hauptsünde.
c) I. Jene Trauer ist nicht die acedia oder das Laster der geistigen Trägheit, sondern die Leidenschaft der Trauer; aus ihr geht der Zorn hervor. II. Der Zweck einer Hauptsünde hat den Charakter des höchst Begehrenswerten; und aus Grund des Begehrens nach diesem Zwecke werden viele andere Sünden begangen. Der Zweck des Zornes aber, das Übel nämlich unter dem Gesichtspunkte der Gerechtigkeit, ist in höherem Grade begehrenswert, wie der Haß, der das Übel als Übel begehrt; und so ist er mehr geeignet, Hauptsünde zu sein wie der Haß. III. Der Zorn entfernt das Hindernis für den Eintritt der Laster in den Geist, nämlich das ruhige Urteil der Vernunft, welches den Menschen vom Bösen abzieht; und so, per accidens also, nebenbei, nicht auf Grund seines Wesens, ist er die Thüre aller Laster. An und für sich, kraft seines Wesens, ist der Zorn Ursache einzelner specieller Sünden.