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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 5

IIª-IIae, q. 175 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod anima Pauli in statu illo fuerit totaliter a corpore separata. Dicit enim apostolus, II ad Cor. V, quandiu sumus in corpore, peregrinamur a domino, per fidem enim ambulamus, et non per speciem. Sed Paulus in statu illo non peregrinabatur a domino, quia videbat Deum per speciem, ut dictum est. Ergo non erat in corpore.

IIª-IIae, q. 175 a. 5 arg. 2

Praeterea, potentia animae non potest elevari supra eius essentiam, in qua radicatur. Sed intellectus, qui est potentia animae, in raptu fuit a corporalibus abstractus per elevationem ad divinam contemplationem. Ergo multo magis essentia animae fuit separata a corpore.

IIª-IIae, q. 175 a. 5 arg. 3

Praeterea, vires animae vegetabilis sunt magis materiales quam vires animae sensitivae. Sed oportebat intellectum abstrahi a viribus animae sensitivae, ut dictum est, ad hoc quod rapiatur ad videndum divinam essentiam. Ergo multo magis oportebat quod abstraheretur a viribus animae vegetabilis. Quarum operatione cessante, iam nullo modo anima remanet corpori coniuncta. Ergo videtur quod oportuit in raptu Pauli animam totaliter a corpore esse separatam.

IIª-IIae, q. 175 a. 5 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in epistola ad Paulinam de videndo Deum, non est incredibile, sic quibusdam sanctis nondum ita defunctis ut sepelienda eorum cadavera remanerent, istam excellentiam revelationis fuisse concessam, ut scilicet viderent Deum per essentiam. Non igitur fuit necessarium ut in raptu Pauli anima eius totaliter separaretur a corpore.

IIª-IIae, q. 175 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, in raptu de quo nunc loquimur, virtute divina elevatur homo ab eo quod est secundum naturam in id quod est supra naturam. Et ideo duo considerare oportet, primo quidem, quid sit homini secundum naturam; secundo, quid divina virtute sit in homine fiendum supra naturam. Ex hoc autem quod anima corpori unitur tanquam naturalis forma ipsius, convenit animae naturalis habitudo ad hoc quod per conversionem ad phantasmata intelligat. Quod ab ea non aufertur divina virtute in raptu, quia non mutatur status eius, ut dictum est. Manente autem hoc statu, aufertur ab anima actualis conversio ad phantasmata et sensibilia, ne impediatur eius elevatio in id quod excedit omnia phantasmata, ut dictum est. Et ideo in raptu non fuit necessarium quod anima sic separaretur a corpore ut ei non uniretur quasi forma, fuit autem necessarium intellectum eius abstrahi a phantasmatibus et sensibilium perceptione.

IIª-IIae, q. 175 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Paulus in raptu illo peregrinabatur a domino quantum ad statum, quia adhuc erat in statu viatoris, non autem quoad actum, quo videbat Deum per speciem, ut ex supra dictis patet.

IIª-IIae, q. 175 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod potentia animae virtute naturali non elevatur supra modum convenientem essentiae eius. Virtute tamen divina potest in aliquid altius elevari, sicut corpus per violentiam fortioris virtutis elevatur supra locum convenientem sibi secundum speciem suae naturae.

IIª-IIae, q. 175 a. 5 ad 3

Ad tertium dicendum quod vires animae vegetabilis non operantur ex intentione animae, sicut vires sensitivae, sed per modum naturae. Et ideo non requiritur ad raptum abstractio ab eis, sicut a potentiis sensitivis, per quarum operationes minueretur intentio animae circa intellectivam cognitionem.

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Summe der Theologie

Fünfter Artikel. Nicht ganz und gar getrennt vorn Körper war die Seele Pauli in jener Verzückung.

a) Dagegen spricht Folgendes: I. Nach 2. Kor. 5. „pilgern wir, so lange wir im Körper sind, fern von Gott.“ Paulus aber pilgerte nicht in jenem Zustande fern von Gott, da er Gottes Wesen schaute. II. Ein Seelenvermögen kann nicht über jene Wesenheit erhoben werden, in der es seine Wurzel hat. Die Vernunft aber, ein Seelenvermögen, ward beim Schauen des göttlichen Wesens erhoben über alles Körperliche und Sinnliche und vom selben abgezogen. Also war um so mehr die Wesenheit der Seele getrennt vom Körper. III. Mußte die Vernunft absehen von den sinnlichen Thätigkeiten, so mußte sie es noch mehr von denen der Nährseele, die ja noch weit stofflicher sind. Hören die letzteren aber auf, so bleibt die Seele überhaupt nicht mehr verbunden mit dem Körper. Auf der anderen Seite sagt Augustin (ep. 147): „Es ist nicht unglaublich, daß einzelnen Heiligen, obgleich sie noch nicht in der Weise gestorben waren, daß deren Körper hätten begraben werden können, diese Höhe des Schauens bewilligt worden sei;“ daß sie Gottes Wesen gesehen haben. Also brauchte bei der Verzückung Pauli die Seele nicht vom Körper getrennt gewesen zu sein.

b) Ich antworte, durch göttliche Kraft werde bei der Verzückung der Mensch erhoben von dem aus, was gemäß der Natur ist, zu dem hin, was über die Natur ist. Hier bleibt also zu erwägen, was „gemäß der Natur“ für den Menschen sei und was „über die Natur hinaus“ beim Verzücktwerden zu geschehen habe. Auf Grund dessen nun daß die Seele mit dem Körper als dessen natürliche Wesensform verbunden ist, folgt für die Seele die natürliche Beziehung dazu, daß sie sich zu den Phantasiebildern wende, wenn sie vernünftig erkennen will. Diese natürliche Beziehung wird durch die Verzückung nicht von der Seele hinweggenommen, da der Zustand derselben keine Änderung erleidet. Während aber diese Beziehung dem Zustande nach die gleiche bleibt, wird von der Seele die thatsächliche Hinwendung zu den Phantasiebildern weggenommen; damit nicht dadurch ihre Erhebung zu dem gehindert werde, was alle Phantasiebilder übersteigt. Und sonach war es bei der Verzückung des heiligen Paulus nicht erforderlich, daß die Seele nicht mehr mit dem Körper als dessen Wesensform verbunden bleibe, was eben nur den dauernden Zustand der Beziehung der Vernunft zu den Phantasiebildern anzeigt; sondern es war erforderlich, daß die Vernunft abgezogen werde von der thatsächlichen Erfassung der Phantasiebilder und Sinneseindrücke.

c) I. Paulus pilgerte in jener Verzückung fern vom Herrn mit Rücksicht auf den Zustand eines Erdenpilgers; wenn er auch thatsächlich und vorübergehend Gott schaute. II. Kraft der göttlichen, nicht kraft einer natürlichen Macht kann die Vernunft als Seelenvermögen erhoben werden über das dem Wesen der Seele zukömnlliche Maß; wie ja auch ein Körper durch höhere Kraft emporgetragen wird über den ihm von Natur gebührenden Ort. III. Die Kräfte der Nährseele wirken nicht auf Grund einer Absicht in der Seele, sondern nach Weise der Natur; und somit wird für die Verzückung ein Absehen von ihrer Thätigkeit nicht gefordert, wie dies bei den Sinneskräften der Fall ist, deren Thätigkeit die Spannkraft der vernünftigem Thätigkeit vermindert.

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