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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 2

IIª-IIae, q. 187 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod religiosis non liceat saecularia negotia tractare. Dicitur enim in praedicto decreto Bonifacii Papae quod beatus Benedictus eos saecularium negotiorum edixit expertes fore. Quod quidem apostolicis documentis, et omnium sanctorum patrum institutis, non solum monachis, sed etiam canonicis omnibus imperatur, secundum illud II ad Tim. II, nemo militans Deo implicat se saecularibus negotiis. Sed omnibus religiosis imminet quod militent Deo. Ergo non licet eis saecularia negotia exercere.

IIª-IIae, q. 187 a. 2 arg. 2

Praeterea, I ad Thessal. IV, dicit apostolus, operam detis ut quieti sitis, et ut negotium vestrum agatis, Glossa, dimissis alienis, quod vobis utile est in emendationem vitae. Sed religiosi specialiter assumunt studium emendationis vitae. Ergo non debent saecularia negotia exercere.

IIª-IIae, q. 187 a. 2 arg. 3

Praeterea, super illud Matth. I, ecce qui mollibus vestiuntur in domibus regum sunt, dicit Hieronymus, ex hoc ostendit rigidam vitam et austeram praedicationem vitare debere aulas regum, et mollium hominum palatia declinare. Sed necessitas saecularium negotiorum ingerit hominem ad frequentandum regum palatia. Ergo non licet religiosis aliqua negotia saecularia pertractare.

IIª-IIae, q. 187 a. 2 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, Rom. ult., commendo vobis Phoeben, sororem nostram, et postea subdit, et assistatis ei in quocumque negotio vestri indiguerit.

IIª-IIae, q. 187 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, status religionis est ordinatus ad perfectionem caritatis consequendam. Ad quam quidem principaliter pertinet Dei dilectio, secundario autem dilectio proximi. Et ideo religiosi praecipue et propter se debent intendere ad hoc quod Deo vacent. Si autem necessitas proximis immineat, eorum negotia ex caritate agere debent, secundum illud Galat. VI, alter alterius onera portate, et sic adimplebitis legem Christi, quia et in hoc ipso quod proximis serviunt propter Deum, dilectioni divinae obsequuntur. Unde dicitur Iac. I, religio munda et immaculata apud Deum et patrem haec est, visitare pupillos et viduas in tribulatione eorum, Glossa, idest, succurrere eis qui carent praesidio in tempore necessitatis. Est ergo dicendum quod causa cupiditatis saecularia negotia gerere nec monachis nec clericis licet. Causa vero caritatis se negotiis saecularibus, cum debita moderatione, ingerere possunt, secundum superioris licentiam, et ministrando et dirigendo. Unde dicitur in decretis, dist. LXXXVIII, decrevit sancta synodus nullum deinceps clericum aut possessiones conducere, aut negotiis saecularibus se permiscere, nisi propter curam pupillorum aut orphanorum aut viduarum, aut si forte episcopus civitatis ecclesiasticarum rerum sollicitudinem eum habere praecipiat. Eadem autem ratio est de religiosis et clericis, quia utrisque similiter negotia saecularia interdicuntur, ut dictum est.

IIª-IIae, q. 187 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod monachis interdicuntur tractare saecularia negotia propter cupiditatem, non autem propter caritatem.

IIª-IIae, q. 187 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod non est curiositas, sed caritas, si propter necessitatem aliquis se negotiis immisceat.

IIª-IIae, q. 187 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod frequentare palatia regum propter delicias vel gloriam vel cupiditatem, non competit religiosis, sed ea adire propter pias causas competit eis. Unde dicitur IV Reg. IV, quod Eliseus dixit ad mulierem, nunquid habes negotium, et vis ut loquar regi vel principi militiae? Similiter etiam convenit religiosis adire regum palatia ad eos arguendos et dirigendos, sicut Ioannes Baptista arguebat Herodem, ut dicitur Matth. XIV.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Ordensleute dürfen unter gewissen Bedingungen mit Weltlichem sich befassen.

a) Dies scheint durchaus verboten. Denn: I. Bonifacius IV. sagt (16 Qq. 1. sunt nonnulli) „Der selige Benedikt schrieb vor, sie sollten an weltlichen Geschäften nicht teilnehmen; und dieses selbe wird nicht nur durch apostolische Aussprüche, sondern auch durch die Vorschriften aller heiligen Väter im höchsten Grade anbefohlen;“ und zwar nach 2. Tim. 2.: „Niemand, der für Gott streitet, soll sich in weltliche Gefchäfte mengen.“ Alle Ordensleute aber sind Gottes Streiter. II. Zu 1. Thess. 4. (Operam detis, ut quicti sitis et ut negotium vestrum agatis) sagt die Glosse: „Lasset alles Andere fort, was euch zur Besserung des Lebens nicht nützlich ist.“ Die Ordensleute aber haben den besonderen Zweck der Lebensbesserung. Also dürfen se sich nicht in Weltliches mischen. III. Zu Matth. 11. (Ecce qui mollibus vestiuntur) erklärt Hieronymus:„Wer ein Bußleben führt oder Bußprediger ist, der soll nicht die Höfe der Könige und die weichlichen Paläste der Großen betreten.“ Das ist aber nur eine Folge davon, daß man sich in weltliche Geschäfte mischt. Also. Auf der anderen Seite heißt es Röm. ult.: „Ich empfehle euch Phöbe, unsere Schwester,… stehet ihr bei, in welchem Geschäfte auch immer sie euer bedarf.“

b) Ich antworte, der Ordensstand habe zum Zwecke die Vollkommenheit der Liebe; und zwar in erster Linie die der Liebe Gottes, an zweiter Stelle die der Liebe des Nächsten. Zuerst also muß die Ordensperson darauf sich richten, daß sie sich Gott hingiebt. Besteht aber von seiten des Nächsten ein Bedürfnis, so muß sie die Geschäfte des Nächsten aus Liebe besorgen, nach Gal. 6.: „Der eine soll des anderen Lasten tragen und so werdet ihr das Gesetz Christi erfüllen.“ Denn wenn die Ordenspersonen dem Menschen um Gottes willen dienen, sind sie der göttlichen Liebe untergeben. Deshalb sagt der Apostel Jakobus (1, 27.): „Die reine und fleckenlose Religion bei unserem Gott und Vater ist die: die Waisen zu besuchen und die Witwen in ihrer Trübsal,“ d. h. nach der Glosse: „beistehen denen, welchen es an Schutz mangelt zur Zeit des Bedürfnisses.“ Um der Geldgier willen also in weltliche Geschäfte sich mischen, ist den Mönchen und Geistlichen nicht erlaubt; um der Liebe willen aber und in mäßiger Weise ist gestattet gemäß der Erlaubnis der Oberen. Deshalb heißt es Decret. dist. 88. cap. 1.: „Die heilige Synode bestimmt, daß in der Folge kein Geistlicher Äcker mieten oder in weltliche Geschäfte sich mischen soll; es sei denn um für Witwen und Waisen zu sorgen oder wenn der Bischof vorschreibt, ein Geistlicher solle die Verwaltung der betreffenden Kirchengüter führen.“ Dasselbe gilt von den Ordensleuten.

c) I. Aus Geldgier Weltliches betreiben ist den Mönchen unterfagt. II. Liebe ist es, wenn jemand sich in weltliche Geschäfte mischt, weil dies die Notwendigkeit auf seiten der Nächsten erfordert. III. Wegen Geldgier die Paläste der vornehmen betreten, schickt sich nicht für Ordensleute; wohl aber aus frommen Zwecken. Sonach sagt Elisäus (4. Kon. 4.) zu dem Weibe: „Hast du um etwas zu bitten und willst du, daß ich mit dem Könige spreche oder mit dem Heeresobersten?“ Auch um die Fürsten zu bessern, kann ein Ordensmann ihre Paläste betreten, wie Johannes der Täufer es that. (Matth. 14.)

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