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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 9

IIIª q. 2 a. 9 arg. 1

Ad nonum sic proceditur. Videtur quod unio duarum naturarum non sit maxima unionum. Unitum enim deficit in ratione unitatis ab eo quod est unum, eo quod unitum dicitur per participationem, unum autem per essentiam. Sed in rebus creatis aliquid dicitur esse simpliciter unum, sicut praecipue patet de ipsa unitate quae est principium numeri. Ergo huiusmodi unio de qua loquimur, non importat maximam unitatem.

IIIª q. 2 a. 9 arg. 2

Praeterea, quanto ea quae uniuntur magis distant, tanto minor est unio. Sed ea quae secundum hanc unionem uniuntur, maxime distant, scilicet natura divina et humana, distant enim in infinitum. Ergo huiusmodi est minima unio.

IIIª q. 2 a. 9 arg. 3

Praeterea, per unionem aliquid fit unum. Sed ex unione animae et corporis in nobis fit aliquid unum in persona et natura, ex unione autem divinae et humanae naturae fit aliquid unum solum in persona. Ergo maior est unio animae ad corpus quam divinae naturae ad humanam. Et sic unio de qua loquimur, non importat maximam unitatem.

IIIª q. 2 a. 9 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in I de Trin., quod homo potius est in filio quam filius in patre. Filius autem est in patre per unitatem essentiae, homo autem est in filio per unionem incarnationis. Ergo maior est unio incarnationis quam unitas divinae essentiae. Quae tamen est maxima unitatum. Et sic, per consequens, unio incarnationis importat maximam unitatem.

IIIª q. 2 a. 9 co.

Respondeo dicendum quod unio importat coniunctionem aliquorum in aliquo uno. Potest ergo unio incarnationis dupliciter accipi, uno modo, ex parte eorum quae coniunguntur; et alio modo, ex parte eius in quo coniunguntur. Et ex hac parte huiusmodi unio habet praeeminentiam inter alias uniones, nam unitas personae divinae, in qua uniuntur duae naturae, est maxima. Non autem habet praeeminentiam ex parte eorum quae coniunguntur.

IIIª q. 2 a. 9 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod unitas personae divinae est maior quam unitas numeralis, quae scilicet est principium numeri. Nam unitas divinae personae est unitas per se subsistens, non recepta in aliquo per participationem, est etiam in se completa, habens in se quidquid pertinet ad rationem unitatis. Et ideo non competit sibi ratio partis, sicut unitati numerali, quae est pars numeri, et quae participatur in rebus numeratis. Et ideo quantum ad hoc unio incarnationis praeeminet unitati numerali, ratione scilicet unitatis personae. Non autem ratione naturae humanae, quae non est ipsa unitas personae divinae, sed est ei unita.

IIIª q. 2 a. 9 ad 2

Ad secundum dicendum quod ratio illa procedit ex parte coniunctorum, non autem ex parte personae in qua est facta unio.

IIIª q. 2 a. 9 ad 3

Ad tertium dicendum quod unitas divinae personae est maior unitas quam unitas et personae et naturae in nobis. Et ideo unio incarnationis est maior quam unio animae et corporis in nobis.

IIIª q. 2 a. 9 ad 4

Quia vero id quod in contrarium obiicitur falsum supponit, scilicet quod maior sit unio incarnationis quam unitas personarum divinarum in essentia, dicendum est ad auctoritatem Augustini quod humana natura non est magis in filio Dei quam filius Dei in patre sed multo minus, sed ipse homo, quantum ad aliquid, est magis in filio quam filius in patre; inquantum scilicet idem supponitur in hoc quod dico homo, prout sumitur pro Christo, et in hoc quod dico, filius Dei; non autem idem est suppositum patris et filii.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Neunter Artikel. Die Einigung der beiden Naturen in Christo ist die höchste aller Einigungen.

a) Dem steht entgegen: I. Was erst geeinigt werden muß steht im Charakter des Einen hinter dem zurück, was Eines ist. Denn „geeinigt werden“ will sagen: Einheit durch Teilnahme; „Eins sein“ will sagen: Einheit dem inneren Wesen nach. Im Bereiche des Geschöpflichen aber giebt es Manches, was schlechthin, dem inneren Wesen nach eins ist; wie z. B. die Einheit selber, das Princip der Zahl. Also ist die erwähnte Einigung nicht die höchste von allen. II. Je mehr die geeinten Dinge voneinander entfernt stehen, desto geringer ist die Einigung. Hier aber gilt es die Einheit zwischen der menschlichen und göttlichen Natur, die unendlich weit voneinander entfernt stehen. Also herrscht da die geringste Einigung. III. Durch die Einigung werden zwei Eins. Aus der Verbindung von Leib und Seele in uns aber wird etwas, was Eins ist in der Person und in der Natur. Also ist diese Einigung höher wie die zwischen der menschlichen und göttlichen Natur, wo nur Einheit in der Person sich ergiebt. IV. Auf der anderen Seite sagt Augustin (1. de Trin. 10.): „Der Mensch ist vielmehr im Sohne Gottes wie der Sohn im Vater.“ Der Sohn nun ist im Vater kraft der Einheit der Natur, der Mensch aber im Sohne kraft der Einigung der Menschwerdung. Also höher steht die letztere wie die Einheit des göttlichen Wesens. Und somit steht die Einigung in der Menschwerdung schlechthin am höchsten, auch höher wie die Einheit des göttlichen Wesens.

b) Ich antworte, eine Einigung schließe ein die Verbindung mehrerer in etwas Einem. Es kann also die von der Menschwerdung herrührende Einigung in doppelter Weise betrachtet werden: einmal von seiten dessen, was verbunden wird; dann von seiten dessen, in dem die Verbindung stattfindet. Und von dieser letzten Seite her hat die Einigung der Menschwerdung die hervorragendste Stelle unter allen Einigungen. Denn die Einheit der göttlichen Person, in welcher die zwei Naturen geeinigt werden, steht am höchsten. Nicht aber hat sie solch hervorragende Stelle von seiten dessen, was verbunden wird.

c) I. Die Einheit der göttlichen Person ist größer wie die Zahleinheit, nämlich die Einheit als Princip der Zahl. Denn 1. ist die Einheit der göttlichen Person ungeschaffen und in sich selber fürsichbestehend, in nichts ausgenommen, als ob sie dadurch erst wirkliches Sein hätte; — 2. ist sie in sich vollendet, denn sie schließt Alles ein, was den Charakter der Einheit ausmacht; und deshalb kommt ihr nicht der Charakter des Teiles zu wie der Zahleinheit, die ein Teil der Zahl ist und die nur Sein hat, insofern sie getragen wird von den gezählten Dingen. Mit Rücksicht also auf die Einheit der göttlichen Person überragt die Einheit der Menschwerdung die der Zahl; nicht aber mit Rücksicht auf die menschliche Natur, die da nicht die Einheit der göttlichen Person selber ist, sondern nur mit ihr geeinigt. II. Dieser Einwurf geht aus von dem, was verbunden worden ist; nicht aber von seiten der Person, in welcher die Einigung sich vollzogen. III. Die Einheit der göttlichen Person ist eine größere Einheit wie die Einheit sowohl der Person wie der Natur in uns. Und deshalb ist die Einigung der Menschwerdung größer wie die von Leib und Seele in uns. IV. Der Stelle Augustins ist eine falsche Auslegung unterschoben worden. Denn die Natur des Menschen ist durchaus nicht in höherem Grade im Sohne Gottes wie der Sohn im Vater; sondern bei weitem weniger, da die Einheit der drei göttlichen Personen im einen Wesen die größte ist. Aber mit Rücksicht auf einen Punkt ist der Mensch mehr im Sohne wie der Sohn im Vater; insoweit nämlich ein und derselbe der Fürsichbestehende ist, wenn ich mit Bezug auf Christum sage: Mensch; und wenn ich mit Bezug auf Ihn sage: Sohn Gottes; — nicht aber ist ein und dieselbe Person: der Vater und der Sohn. Und in diesem Sinne nimmt es Augustin.

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