Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 3
IIIª q. 7 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod in Christo fuerit fides. Fides enim est nobilior virtus quam virtutes morales, puta temperantia et liberalitas. Huiusmodi autem virtutes fuerunt in Christo, ut dictum est. Multum ergo magis fuit in eo fides.
IIIª q. 7 a. 3 arg. 2
Praeterea, Christus non docuit virtutes quas ipse non habuit, secundum illud Act. I, coepit Iesus facere et docere. Sed de Christo dicitur, Heb. XII, quod est auctor et consummator fidei. Ergo in eo maxime fuit fides.
IIIª q. 7 a. 3 arg. 3
Praeterea, quidquid est imperfectionis excluditur a beatis. Sed in beatis est fides, nam super illud Rom. I, iustitia Dei revelatur in eo ex fide in fidem, dicit Glossa, de fide verborum et spei in fidem rerum et speciei. Ergo videtur quod etiam in Christo fuerit fides, cum nihil imperfectionis importet.
IIIª q. 7 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Heb. XI, quod fides est argumentum non apparentium. Sed Christo nihil fuit non apparens, secundum illud quod dixit ei Petrus, Ioan. ult., tu omnia nosti. Ergo in Christo non fuit fides.
IIIª q. 7 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod, sicut in secunda parte dictum est, obiectum fidei est res divina non visa. Habitus autem virtutis, sicut et quilibet alius, recipit speciem ab obiecto. Et ideo, excluso quod res divina non sit visa, excluditur ratio fidei. Christus autem in primo instanti suae conceptionis plene vidit Deum per essentiam, ut infra patebit. Unde fides in eo esse non potuit.
IIIª q. 7 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod fides est nobilior virtutibus moralibus, quia est circa nobiliorem materiam, sed tamen importat quendam defectum in comparatione ad illam materiam, qui defectus in Christo non fuit. Et ideo non potuit in eo esse fides, licet fuerint in eo virtutes morales, quae in sui ratione huiusmodi defectum non important per comparationem ad suas materias.
IIIª q. 7 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod meritum fidei consistit in hoc quod homo, ex obedientia Dei, assentit istis quae non videt, secundum illud Rom. I, ad obediendum fidei in omnibus gentibus pro nomine eius. Obedientiam autem ad Deum plenissime habuit Christus, secundum illud Philipp. II, factus est obediens usque ad mortem. Et sic nihil ad meritum pertinens docuit quod ipse excellentius non impleret.
IIIª q. 7 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut Glossa ibidem dicit, fides proprie est qua creduntur quae non videntur. Sed fides quae est rerum visarum, improprie dicitur, et secundum quandam similitudinem, quantum ad certitudinem aut firmitatem adhaesionis.
Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Dritter Artikel. In Christo war nicht der Glaube.
a) In Christo war die Tugend des Glaubens. Denn: I. Der Glaube steht im Bereiche der Tugend höher wie die moralischen Tugenden; z. B. wie Mäßigkeit, welche Christus hatte. Also besaß Er um so mehr den Glauben. II. Christus lehrte keine Tugenden, die Er selber nicht übte, nach Act. 1.: „Er fing an zu thun und zu lehren.“ Er war aber „der Gründer und Vollender des Glaubens,“ nach Hebr. 12. Also hatte Er ihn. III. Was unvollkommen ist, findet sich nichl in den seligen. Der Glaube aber ist in den seligen; denn zu Röm. 1. justitia Dei revelatur) sagt die Glosse: „Vom Glauben an die Worte und an die Hoffnung schreiten wir vor zum Glauben an die Thatsachen und an das Geschaute.“ Also war Glaube in Christo. Auf der anderen Seite ist der Glaube nach Hebr. 11. „der Beweis des Nichterscheinenden.“ Nichts aber war nichterscheinend für Christum, zu dem gesagt wird (Joh. ult.): „Du weißt Alles.“ Also war in Christo kein Glaube.
b) Ich antworte, Gegenstand des Glaubens sei etwas Göttliches, was nicht geschaut wird. Der Glaube aber wie jeder Zustand empfängt seinen Wesenscharakter vom Gegenstände. Wo sonach der Gegenstand des Glaubens fehlt, da fehlt auch der Glaube. Christus aber schaute Gott dessen Wesen nach vom ersten Augenblicke seiner Empfängnis an (unten Kap. 34.). Also in Ihm konnte kein Glaube sein.
c) I. Der Gegenstand des Glaubens ist erhabener wie der Gegenstand der moralischen Tugenden; deshalb steht er als Tugend höher. Weil der Glaube aber mit Bezug auf diesen Gegenstand einen Mangel in sich einschließt, so war er nicht in Christo. Die moralischen Tugenden schließen einen solchen Mangel mit Bezug aus ihren Gegenstand nicht ein; und deshalb waren sie in Christo. II. Das Verdienst des Glaubens besteht darin, daß aus Gehorsam Gott gegenüber der Mensch zu etwas zustimmt, was er nicht sieht, nach Röm. 1.: „Um dem Glauben zu gehorchen unter allen Völkern in seinem Namen.“ Solchen Gehorsam gegen Gott aber hatte Christus im vollendetsten Maße, nach Phil. 2.: „Er ward gehorsam bis zum Tode.“ Und so lehrte Er nichts, was zu einem Verdienste Bezug hat, ohne es nicht vorher in vollkommenster Weise zu thun. III. Die Glosse (Aug. 2 Qq. evang. q. 39.) sagt ebendaselbst, „geglaubt werde, was nicht geschaut wird.“ Sie nimmt also in der angeführten Stelle „Glauben“ in uneigentlicher Weise; nämlich für die Zuverlässigkeit und Festigkeit im Anhängen.