• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

Edition ausblenden
Summa theologiae

Articulus 2

IIIª q. 8 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod Christus non sit caput hominum quantum ad corpora. Christus enim dicitur caput Ecclesiae inquantum influit spiritualem sensum et motum gratiae in Ecclesiam. Sed huius spiritualis sensus et motus capax non est corpus. Ergo non est caput hominum secundum corpora.

IIIª q. 8 a. 2 arg. 2

Praeterea, secundum corpora communicamus cum brutis. Si ergo Christus esset caput hominum quantum ad corpora, sequeretur quod etiam esset caput brutorum animalium. Quod est inconveniens.

IIIª q. 8 a. 2 arg. 3

Praeterea, Christus corpus suum ab aliis hominibus traxit, ut patet Matth. I et Luc. III. Sed caput est primum inter cetera membra, ut dictum est. Ergo Christus non est caput Ecclesiae quantum ad corpora.

IIIª q. 8 a. 2 s. c.

Sed contra est quod dicitur Philipp. III, reformabit corpus humilitatis nostrae, configuratum corpori claritatis suae.

IIIª q. 8 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod corpus humanum habet naturalem ordinem ad animam rationalem, quae est propria forma eius et motor. Et inquantum quidem est forma eius, recipit ab anima vitam et ceteras proprietates convenientes humano corpori secundum suam speciem. Inquantum vero anima est motor corporis, corpus instrumentaliter servit animae. Sic ergo dicendum quod habet vim influendi Christi humanitas inquantum est coniuncta Dei verbo, cui corpus unitur per animam, ut supra dictum est. Unde tota Christi humanitas, secundum scilicet animam et corpus, influit in homines et quantum ad animam et quantum ad corpus, sed principaliter quantum ad animam; secundario quantum ad corpus. Uno modo, inquantum membra corporis exhibentur arma iustitiae in anima existenti per Christum, ut apostolus dicit, Rom. VI. Alio modo, inquantum vita gloriae ab anima derivatur ad corpus, secundum illud Rom. VIII, qui suscitavit Iesum a mortuis, vivificabit et mortalia corpora vestra, propter inhabitantem spiritum eius in vobis.

IIIª q. 8 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod sensus spiritualis gratiae non pervenit quidem ad corpus primo et principaliter, sed secundario et instrumentaliter, ut dictum est.

IIIª q. 8 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod corpus animalis bruti nullam habitudinem habet ad animam rationalem, sicut habet corpus humanum. Et ideo non est simile.

IIIª q. 8 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod, licet Christus traxerit materiam corporis ab aliis hominibus, vitam tamen immortalem corporis omnes homines trahunt ab ipso, secundum illud I Cor. XV, sicut in Adam omnes moriuntur, ita in Christo omnes vivificabuntur.

Übersetzung ausblenden
Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Nicht einzig mit Rücksicht auf die Seelen ist Christus das Haupt der Kirche.

a) Mit Rücksicht auf die Körper ist Christus nicht das Haupt. Denn: I. Insoweit Christus geistiges Leben und Bewegen einflößt der Kirche,
ist Er deren Haupt. Solchen Lebens aber ist der Körper nicht fähig. II. Das Körperliche haben wir mit den Tieren gemein; also wäre
Christus auch das Haupt der Tiere. III. Seinen Leib entnahm Christus anderen Menschen, nach Matth. 1.
und Luk. 3. Danach ist Er also nicht der erste und somit nicht das Haupt. Auf der anderen Seite heißt es Phil. 3.: „Er wird wieder erneuern den Körper unserer Niedrigkeit, daß er gleichförmig sei dem Körper seiner Klarheit.“

b) Ich antworte, der menschliche Leib empfange von der Seele als von seiner bestimmenden Wesensform Leben und sonstige dem Menschen der Gattung nach entsprechenden Eigenheiten; so daß die Seele den Leib in Bewegung setzt und dieser als Werkzeug zu Diensten steht der Seele. Soweit also die Menschheit in Christo verbunden ist mit dem ewigen Worte, hat sie Kraft, Einfluß zu üben auf die Menschen; und demnach, da die heilige Menschheit aus Leib und Seele besteht, hat sie in Christo die Kraft, zu beeinflussen in den anderen Menschen Leib und Seele: die Seele an erster leitender Stelle, den Leib an zweiter Stelle, indem sie nach Röm. 6. die Glieder zu Werkzeugen und Waffen der Gerechtigkeit macht und insoweit die Herrlichkeit im Himmel sich ableiten wird von der Seele auf den Leib, nach Röm. 8.: „Der da Christum von den toten erweckt hat, wird auch beleben euere sterblichen Leiber wegen des Geistes, der in euch wohnt.“

c) I. Das geistige Leben kommt zum Leibe nicht an erster Stelle, sondern wie zum Werkzeuge. II. Der Körper des Tieres hat nicht als Wesensform die vernünftige Seele. III. Den Stoff des Leibes empfing Christus von anderen Menschen her; das unsterbliche Leben des Leibes aber werden alle von Ihm her empfangen, nach 1. Kor. 15.: „Wie in Adam alle sterben, so werden alle in Christo belebt werden.“

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Editionen dieses Werks
Summa theologiae
Übersetzungen dieses Werks
Summe der Theologie

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung