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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 4

IIIª q. 8 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod Christus, secundum quod homo, non sit caput Angelorum. Caput enim et membra sunt unius naturae. Sed Christus, secundum quod homo, non est conformis in natura cum Angelis, sed solum cum hominibus, quia, ut dicitur Heb. II, nusquam Angelos apprehendit, sed semen Abrahae apprehendit. Ergo Christus, secundum quod homo, non est caput Angelorum.

IIIª q. 8 a. 4 arg. 2

Praeterea, illorum Christus est caput qui pertinent ad Ecclesiam, quae est corpus eius, ut dicitur Ephes. I. Sed Angeli non pertinent ad Ecclesiam, nam Ecclesia est congregatio fidelium; fides autem non est in Angelis; non enim ambulant per fidem, sed per speciem, alioquin peregrinarentur a domino, secundum quod apostolus argumentatur, II Cor. V. Ergo Christus, secundum quod homo, non est caput Angelorum.

IIIª q. 8 a. 4 arg. 3

Praeterea, Augustinus dicit, super Ioan., quod sicut verbum quod erat a principio apud patrem, vivificat animas, ita verbum caro factum vivificat corpora, quibus Angeli carent. Sed verbum caro factum est Christus secundum quod homo. Ergo Christus, secundum quod homo, non influit vitam Angelis. Et ita, secundum quod homo, non est caput Angelorum.

IIIª q. 8 a. 4 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, Coloss. II, qui est caput omnis principatus et potestatis. Et eadem ratio est de Angelis aliorum ordinum. Ergo Christus est caput Angelorum.

IIIª q. 8 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, ubi est unum corpus, necesse est ponere unum caput. Unum autem corpus similitudinarie dicitur una multitudo ordinata in unum secundum distinctos actus sive officia. Manifestum est autem quod ad unum finem, qui est gloria divinae fruitionis, ordinantur et homines et Angeli. Unde corpus Ecclesiae mysticum non solum consistit ex hominibus, sed etiam ex Angelis. Totius autem huius multitudinis Christus est caput, quia propinquius se habet ad Deum, et perfectius participat dona ipsius, non solum quam homines, sed etiam quam Angeli; et de eius influentia non solum homines recipiunt, sed etiam Angeli. Dicitur enim Ephes. I, quod constituit eum, scilicet Christum Deus pater, ad dexteram suam in caelestibus, supra omnem principatum et potestatem et virtutem et dominationem, et omne nomen quod nominatur non solum in hoc saeculo, sed etiam in futuro, et omnia subiecit sub pedibus eius. Et ideo Christus non solum est caput hominum, sed etiam Angelorum. Unde Matth. IV legitur quod accesserunt Angeli et ministrabant ei.

IIIª q. 8 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod influentia Christi super omnes homines principaliter quidem est quantum ad animas, secundum quas homines conveniunt cum Angelis in natura generis, licet non in natura speciei. Et huius conformitatis ratione Christus potest dici caput Angelorum, licet deficiat conformitas quantum ad corpora.

IIIª q. 8 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod Ecclesia secundum statum viae est congregatio fidelium, sed secundum statum patriae est congregatio comprehendentium. Christus autem non solum fuit viator, sed etiam comprehensor. Et ideo non solum fidelium, sed etiam comprehendentium est caput, utpote plenissime habens gratiam et gloriam.

IIIª q. 8 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod Augustinus ibi loquitur secundum quandam assimilationem causae ad effectum, prout scilicet res corporalis agit in corpora, et res spiritualis in res spirituales. Tamen humanitas Christi, ex virtute spiritualis naturae, scilicet divinae, potest aliquid causare non solum in spiritibus hominum, sed etiam in spiritibus Angelorum, propter maximam coniunctionem eius ad Deum, scilicet secundum unionem personalem.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Christus ist das Haupt der Engel.

a) Dem steht entgegen: I. Das Haupt und die Glieder gehören ein und derselben Natur an,
was bei Christo und den Engeln nicht der Fall ist, nach Hebr. 2.: „Nirgends
hat Er die Engel erfaßt; aber den Samen Abrahams hat Er erfaßt.“ II. Christus ist das Haupt der Kirche. Die Engel aber gehören nicht
zur Kirche. Denn die Kirche besteht aus gläubigen. Die Engel jedoch
haben keinen Glauben, sondern schauen an; sonst würden sie nach 2. Kor. 5.
pilgernde sein wie wir. Also ist Christus nicht das Haupt der Engel. III. Nach Augustin (tract. 19. ad Joan.), „wie das Wort, welches im
Anfange beim Vater war, die Seelen belebt, so belebt das fleischgewordene
Wort die Leiber.“ Deren aber entbehren die Engel. Also ist Christus als
Mensch nicht das Haupt der Engel. Auf der anderen Seite heißt es Koloss. 2. vom Herrn: „Der das Haupt ist von allem Fürstentum und von aller Gewalt;“ und dasselbe gilt von allen anderen Chören der Engel.

b) Ich antworte, wo ein einiger Körper ist, da müsse auch ein einziges
Haupt sein. Ein einiger Leib aber wird hergestellt durch die Richtung auf
einen einheitlichen Zweck gemäß den verschiedenen Thätigkeiten und Aufgaben
der Glieder. Und gemäß der Ähnlichkeit damit wird eine in dieser Weise
geregelte Menge als „Körper“ bezeichnet. Nun ist es aber offenbar, daß
Menschen und Engel zu einem einheitlichen Zwecke hingeordnet sind; nämlich
zur seligen Anschauung. Also besteht der mystische Leib Christi nicht nur
aus Menschen, sondern auch aus Engeln. Und von dieser ganzen Menge ist das Haupt Christus; denn Er steht Gott am nächsten und nimmt im höchsten Grade teil an den Gaben Gottes, so daß von Ihm empfangen nicht nur die Menschen, sondern auch die Engel. Denn Ephes. 1. heißt es: „Ihn hat Gott gesetzt zu seiner Rechten im Himmel über alle Gewalten und Fürstentümer, Kräfte und Herrschaften und über jeden Namen, der genannt wird, nicht nur in dieser vergänglichen Zeit, sondern auch für alle Zukunft; und Alles hat Er Ihm zu Füßen gelegt.“ Deshalb wird Matth. 4. gesagt, daß „die Engel Ihm dienten.“

c) I. Der Einfluß Christi auf die Menschen betrifft vorzugsweise die Seelen, worin die Menschen mit den Engeln übereinkommen; wenigstens in der „Art“, nämlich dem Vernünftigsein, wenn auch nicht in der Gattung. Und auf Grund dieser Gleichartigkeit kann Christus genannt werden das Haupt der Engel; mag auch die Ähnlichkeit rücksichtlich des Leibes nicht bestehen. II. Hier auf Erden ist die Kirche die Versammlung der gläubigen;im ewigen Heim ist sie die Versammlung der selig schauenden. Christus aber pilgerte zugleich auf Erden und war in der seligen Anschauung. Also ist Er nach beiden Seiten hin Haupt. III. Augustin spricht in dieser Stelle gemäß einer Ähnlichkeit der Ursache mit der Wirkung; soweit nämlich etwas Körperliches Einfluß ausübt auf Körperliches und das Geistige auf Geistiges. Jedoch kann auch die Menschheit Christi kraft der geistigen, d. h. der göttlichen Natur etwas verursachen nicht nur in den Seelen der Menschen, sondern ebenso in den reinen Geistern; auf Grund der allerinnigsten Verbindung mit Gott, der persönlichen Einigung mit Ihm.

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