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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 4

IIIª q. 10 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod anima Christi non perfectius videat verbum quam quaelibet alia creatura. Perfectio enim cognitionis est secundum medium cognoscendi, sicut perfectior est cognitio quae habetur per medium syllogismi demonstrativi, quam quae habetur per medium syllogismi dialectici. Sed omnes beati vident verbum immediate per ipsam divinam essentiam, ut in prima parte dictum est. Ergo anima Christi non perfectius videt verbum quam quaelibet alia creatura.

IIIª q. 10 a. 4 arg. 2

Praeterea, perfectio visionis non excedit potentiam visivam. Sed potentia rationalis animae, qualis est anima Christi, est infra potentiam intellectivam Angeli, ut patet per Dionysium, IV cap. Cael. Hier. Ergo anima Christi non perfectius videt verbum quam Angeli.

IIIª q. 10 a. 4 arg. 3

Praeterea, Deus in infinitum perfectius videt verbum suum quam anima. Sunt ergo infiniti gradus medii inter modum quo Deus videt verbum suum, et inter modum quo anima Christi videt ipsum. Ergo non est asserendum quod anima Christi perfectius videat verbum, vel essentiam divinam, quam quaelibet alia creatura.

IIIª q. 10 a. 4 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, Ephes. I, quod Deus constituit Christum in caelestibus super omnem principatum et potestatem et virtutem et dominationem, et omne nomen quod nominatur, non solum in hoc saeculo, sed etiam in futuro. Sed in caelesti gloria tanto aliquis est superior quanto perfectius cognoscit Deum. Ergo anima Christi perfectius videt Deum quam quaevis alia creatura.

IIIª q. 10 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod divinae essentiae visio convenit omnibus beatis secundum participationem luminis derivati ad eos a fonte verbi Dei, secundum illud Eccli. I, fons sapientiae verbum Dei in excelsis. Huic autem verbo Dei propinquius coniungitur anima Christi, quae est unita verbo in persona, quam quaevis alia creatura. Et ideo plenius recipit influentiam luminis in quo Deus videtur ab ipso verbo, quam quaecumque alia creatura. Et ideo prae ceteris creaturis perfectius videt ipsam primam veritatem, quae est Dei essentia. Et ideo dicitur Ioan. I, vidimus gloriam eius, quasi unigeniti a patre, plenum non solum gratiae, sed etiam veritatis.

IIIª q. 10 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod perfectio cognitionis, quantum est ex parte cogniti, attenditur secundum medium, sed quantum est ex parte cognoscentis, attenditur secundum potentiam vel habitum. Et inde est quod etiam inter homines per unum medium unus perfectius cognoscit aliquam conclusionem quam alius. Et per hunc modum anima Christi, quae abundantiori impletur lumine, perfectius cognoscit divinam essentiam quam alii beati, licet omnes Dei essentiam videant per seipsam.

IIIª q. 10 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod visio divinae essentiae excedit naturalem potentiam cuiuslibet creaturae, ut in prima parte dictum est. Et ideo gradus in ipso attenduntur magis secundum ordinem gratiae, in quo Christus est excellentissimus, quam secundum ordinem naturae, secundum quem natura angelica praefertur humanae.

IIIª q. 10 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod, sicut supra dictum est de gratia quod non potest esse maior gratia quam gratia Christi per respectum ad unionem verbi, idem etiam dicendum est de perfectione divinae visionis, licet, absolute considerando, possit aliquis gradus esse sublimior secundum infinitatem divinae potentiae.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die Seele Christi schaut das göttliche Wesen klarer wie dies für jeden anderen seligen der Fall ist.

a) Dem wird widersprochen. Denn: I. Die Vollendung im Erkennen hängt vom Erkenntnismittel ab; wie
vollendeter jene Kenntnis ist, welche ein zuverlässiger Beweisgrund vermittelt,
wie jene, welche ein bloßer Wahrscheinlichkeitsgrund herbeiführt. Das Erkenntnismittel aber für das Schauen Gottes ist für alle seligen das gleiche;
nämlich das göttliche Wesen. Also schaut die Seele Christi nicht klarer und
vollendeter wie jede andere. II. Die Vollendung im Anschauen richtet sich nach der Vollendung in
der Erkenntniskraft. Diese aber steht in der Seele Christi als einer menschlichen tiefer wie die Erkenntniskraft im Engel. Also sehen die Engel klarer
das göttliche Wesen. III. Gott schaut unendlich vollkommener sein eigenes ewiges Werk
wie dies der Fall ist für die Seele Christi. Zwischen der Art und Weise
also wie Gott sein Wort sieht, und jener, wie die Seele Christi es sieht,
sind ohne Ende viele Zwischenstufen der Erkenntnis möglich. Also kann
nicht schlechthin gesagt werden, daß die Seele Christi unter allen Kreaturen
am vollkommensten das göttliche Wesen schaue. Auf der anderen Seite heißt es Ephes. 1.: „Gott hat Christum gesetzt über alle Fürstentümer und Gewalten, Kräfte und Herrschaften zu seiner Rechten im Himmel, über Alles, was genannt wird, in der Zeit und im künftigen Leben.“ Höher in der himmlischen Herrlichkeit aber ist, wer mit größerer Vollkommenheit Gott schaut. Also schaut Christus klarer und vollkommener das göttliche Wesen, wie dies der Fall ist für jede andere Kreatur.

b) Ich antworte, die selige Anschauung komme einem jeden seligen in um so höherem Grade zu als er teilnimmt am Lichte, welches sich vom Worte Gottes in ihn ableitet, nach Ekkli. 1, 5.: „Der Quell der Weisheit, das Wort Gottes in der Höhe.“ Die Seele Christi ist aber in höherem Grade mit dem „Worte“ verbunden wie jede andere Kreatur; denn sie subsistiert in der Einheit der Person des „Wortes“. Und sonach nimmt sie in höherem Grade den Einfluß des göttlichen Lichtes in sich auf und schaut vollendeter die erste Wahrheit, nach Joh. 1, 14.: „Wir sahen seine Herrlichkeit . . . voll der Gnade und der Wahrheit.“

c) I. Das Erkenntnismittel ist für die Vollendung der Kenntnis entscheidend vom Gegenstande aus; nicht aber vom erkennenden aus. Da giebt den Ausschlag die Vollendung der Erkenntniskraft. Deshalb erkennt auch unter den Menschen kraft des nämlichen Beweisgrundes als Erkenntnismittels von seiten des Gegenstandes der eine vollendeter wie der andere eine Schlußfolgerung. Da nun die Seele Christi mit überfließenderem Lichte ausgestattet war, so erkennt sie vollendeter von dieser Seite her die göttliche Wesenheit; obgleich alle seligen das göttliche Wesen vermittelst dieses Wesens selber sehen. II. Das Anschauen Gottes übersteigt die natürliche Kraft der Vernunft. Die verschiedenen Stufen darin werden also vielmehr berücksichtigt
gemäß der Gnadenordnung, in der Christus an der Spitze steht, wie
nach der natürlichen Ordnung, in welcher die Engelnatur voransteht der
menschlichen. III. Es kann mit Rücksicht auf die persönliche Einigung keine größere
Gnade sich finden als die Gnade Christi; und dasselbe gilt von der Anschauung. Jedoch mit Rücksicht auf die unendliche göttliche Macht kann noch
mehr Gnade gegeben werden, wenn die Sache an und für sich, und nicht
nach den gegebenen Verhältnissen betrachtet wird (vgl. Kap. 7, Art. 12.).

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