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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 2

IIIª q. 22 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod ipse Christus non fuit simul sacerdos et hostia. Sacerdotis enim est hostiam occidere. Sed Christus non seipsum occidit. Ergo ipse non fuit simul sacerdos et hostia.

IIIª q. 22 a. 2 arg. 2

Praeterea, sacerdotium Christi magis est simile sacerdotio Iudaeorum, quod erat a Deo institutum, quam sacerdotio gentilium, quo Daemones colebantur. In veteri autem lege nunquam homo in sacrificium offerebatur, quod maxime reprehenditur in sacrificiis gentilium, secundum illud Psalmi, effuderunt sanguinem innocentem filiorum suorum et filiarum suarum, quas sacrificaverunt sculptilibus Chanaan. Ergo in sacerdotio Christi non debuit esse ipse homo Christus hostia.

IIIª q. 22 a. 2 arg. 3

Praeterea, omnis hostia, ex hoc quod Deo offertur, Deo sanctificatur. Sed ipsa Christi humanitas a principio fuit sanctificata et Deo coniuncta. Ergo non convenienter potest dici quod Christus, secundum quod homo, fuerit hostia.

IIIª q. 22 a. 2 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, Ephes. V, Christus dilexit nos, et tradidit semetipsum pro nobis oblationem et hostiam Deo in odorem suavitatis.

IIIª q. 22 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dicit Augustinus, in X de Civ. Dei, omne sacrificium visibile invisibilis sacrificii est sacramentum, idest sacrum signum. Est autem invisibile sacrificium quo homo spiritum suum offert Deo, secundum illud Psalmi; sacrificium Deo spiritus contribulatus. Et ideo omne illud quod Deo exhibetur ad hoc quod spiritus hominis feratur in Deum, potest dici sacrificium. Indiget igitur homo sacrificio propter tria. Uno quidem modo, ad remissionem peccati, per quod a Deo avertitur. Et ideo dicit apostolus, Heb. V, quod ad sacerdotem pertinet ut offerat dona et sacrificia pro peccatis. Secundo, ut homo in statu gratiae conservetur, semper Deo inhaerens, in quo eius pax et salus consistit. Unde et in veteri lege immolabatur hostia pacifica pro offerentium salute, ut habetur Levit. III. Tertio, ad hoc quod spiritus hominis perfecte Deo uniatur, quod maxime erit in gloria. Unde et in veteri lege offerebatur holocaustum, quasi totum incensum, ut dicitur Levit. I. Haec autem per humanitatem Christi nobis provenerunt. Nam primo quidem, nostra peccata deleta sunt, secundum illud Rom. IV, traditus est propter delicta nostra. Secundo, gratiam nos salvantem per ipsum accepimus, secundum illud Heb. V, factus est omnibus obtemperantibus sibi causa salutis aeternae. Tertio, per ipsum perfectionem gloriae adepti sumus, secundum illud Heb. X, habemus fiduciam per sanguinem eius in introitum sanctorum, scilicet in gloriam caelestem. Et ideo ipse Christus, inquantum homo, non solum fuit sacerdos, sed etiam hostia perfecta, simul existens hostia pro peccato, et hostia pacificorum, et holocaustum.

IIIª q. 22 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Christus non se occidit, sed seipsum voluntarie morti exposuit, secundum illud Isaiae LIII, oblatus est quia ipse voluit. Et ideo dicitur seipsum obtulisse.

IIIª q. 22 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod Christi hominis occisio potest ad duplicem voluntatem comparari. Uno modo, ad voluntatem occidentium. Et sic non habuit rationem hostiae, non enim dicuntur occisores Christi hostiam Deo obtulisse, sed graviter deliquisse. Et huius peccati similitudinem gerebant impia gentilium sacrificia, quibus homines idolis immolabant. Alio modo potest considerari occisio Christi per comparationem ad voluntatem patientis, qui voluntarie se obtulit passioni. Et ex hac parte habet rationem hostiae. In quo non convenit cum sacrificiis gentilium.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Christus war zugleich Priester und Opferlamm.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Sache des Priesters ist es, das Opferlamm zu töten. Christus
hat aber nicht Sich selbst getötet. II. Das Priestertum Christi ist mehr ähnlich dem im Judentume wie
dem bei den Heiden. Im Judentume aber war es verboten, Menschen zu
opfern, nach Ps. 105.: „Sie gossen aus unschuldiges Blut, das Blut ihrer
Söhne und ihrer Töchter, die sie opferten den Götzenbildern Kanaans.“
Nicht der Mensch Christus also durfte das Opferlamm sein. III. Jedes Opferlamm wird dadurch dargebracht, daß es Gott geweiht wird. Die menschliche Natur Christi aber war von Beginn an Gott
geweiht. Also war nicht Christus als Mensch Opferlamm. Auf der anderen Seite heißt es Ephes. 5.: „Christus hat uns geliebt und hat Sich selbst für uns dahingegeben als Opferung und Opferlamm Gott zum angenehmen Wohlgeruche.“

b) Ich antworte, daß nach Augustin (10. de civ. Dei 5.) „jedes sichtbare Opfer ein Sakrament des unsichtbaren Opfers, d. h. ein heiliges Zeichen ist.“ Unsichtbar aber ist jenes Opfer, in welchem der Mensch Gott seinen Geist darbringt, nach Ps. 50.: „Ein Opfer Gott gegenüber ist ein zerknirschter Geist.“ Alles das also, was Gott dargebracht wird zu dem Zwecke daß der Geist des Menschen auf Gott sich richte, kann als Opfer bezeichnet werden. Der Mensch nun bedarf des Opfers wegen dreierlei: 1. wegen des Nachlasses der Sünde, die ihn von Gott abwendet; weshalb nach Hebr. 5. es den Priester angeht „Gaben und Opfer darzubringen für die Sünden;“ — 2. wegen der Beharrlichkeit im Stande der Gnade, wodurch er Gott anhängt und da sein Heil und seinen Frieden findet; weshalb im Alten Bunde ein Friedensopfer dargebracht wurde für das Heil der opfernden (Lev. 3.); — 3. wegen der Verbindung des Geistes mit Gott in der Herrlichkeit; weshalb im Gesetze Holokauste, Ganzopfer, dargebracht wurden, in denen man Alles verbrannte (Lev. 1.). Dies Alles aber wird uns im höchsten Grade durch das Menschsein Christi. Denn 1. sind unsere Sünden in Ihm getilgt worden, nach Röm. 4.: „Er ward überliefert wegen unserer Sünden; — 2. haben wir rettende und heilende Gnade durch Ihn empfangen, nach Hebr. 5.: „Er ward allen, die Ihm gehorchen, die Ursache des ewigen Heiles;“ — 3. erlangen wir durch Ihn die ewige Herrlichkeit, nach Hebr. 10.: „Wir haben Vertrauen auf Grund seines Blutes, in das Heilige einzugehen.“ Und so war Christus nicht nur Priester, sondern auch Opferlamm und zwar zugleich Friedensopfer, Sühnopfer und Ganzopfer.

c) I. Christus setzte sich freiwillig dem Tode aus, nach Isai. 53.: „Er ward geopfert, weil Er wollte.“ II. Die Tötung des Menschen Christus steht in Beziehung: 1. zum Willen der tötenden; und so hat Christus nicht den Charakter des Opferlammes; denn schwer gesündigt, nicht aber Gott ein Opfer dargebracht haben die Mörder Christi; dieser Sünde ähnlich waren die gottlosen Menschenopfer der Heiden; — 2. zum Willen Christi, der freiwillig dem Leidensich darbot; und darin hat Christus den Charakter des Opferlammes; dies stimmt aber nicht überein mit den Opfern der Heiden. III. Die Heiligkeit im Beginne hinderte nicht, daß die menschliche Natur in Christo, als sie im bitteren Leiden Gott dargebracht wurde, auf eine neue Weise Gott geweiht ward, nämlich als dargebrachtes Opferlamm. Denn sie erlangte da die thatsächliche Heiligung als Opferlamm auf Grund der im Beginne vorhandenen Liebe und auf Grund der Gnade der Einigung.

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