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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 2

Iª q. 43 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod missio possit esse aeterna. Dicit enim Gregorius, eo mittitur filius, quo generatur. Sed generatio filii est aeterna. Ergo et missio.

Iª q. 43 a. 2 arg. 2

Praeterea, cuicumque convenit aliquid temporaliter, illud mutatur. Sed persona divina non mutatur. Ergo missio divinae personae non est temporalis, sed aeterna.

Iª q. 43 a. 2 arg. 3

Praeterea, missio processionem importat. Sed processio divinarum personarum est aeterna. Ergo et missio.

Iª q. 43 a. 2 s. c.

Sed contra est quod dicitur Galat. IV, cum venit plenitudo temporis, misit Deus filium suum.

Iª q. 43 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod in his quae important originem divinarum personarum, est quaedam differentia attendenda. Quaedam enim in sui significatione important solam habitudinem ad principium, ut processio et exitus. Quaedam vero, cum habitudine ad principium, determinant processionis terminum. Quorum quaedam determinant terminum aeternum, sicut generatio et spiratio, nam generatio est processio divinae personae in naturam divinam; et spiratio, passive accepta, importat processionem amoris subsistentis. Quaedam vero, cum habitudine ad principium, important terminum temporalem, sicut missio et datio, mittitur enim aliquid ad hoc ut sit in aliquo, et datur ad hoc quod habeatur; personam autem divinam haberi ab aliqua creatura, vel esse novo modo existendi in ea, est quoddam temporale. Unde missio et datio in divinis dicuntur temporaliter tantum. Generatio autem et spiratio solum ab aeterno. Processio autem et exitus dicuntur in divinis et aeternaliter et temporaliter, nam filius ab aeterno processit ut sit Deus; temporaliter autem ut etiam sit homo, secundum missionem visibilem; vel etiam ut sit in homine, secundum invisibilem missionem.

Iª q. 43 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Gregorius loquitur de generatione temporali filii, non a patre, sed a matre. Vel, quia ex hoc ipso filius habet quod possit mitti, quod est ab aeterno genitus.

Iª q. 43 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod divinam personam esse novo modo in aliquo, vel ab aliquo haberi temporaliter, non est propter mutationem divinae personae, sed propter mutationem creaturae, sicut et Deus temporaliter dicitur dominus, propter mutationem creaturae.

Iª q. 43 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod missio non solum importat processionem a principio, sed determinat processionis terminum temporalem. Unde missio solum est temporalis. Vel, missio includit processionem aeternam, et aliquid addit, scilicet temporalem effectum, habitudo enim divinae personae ad suum principium non est nisi ab aeterno. Unde gemina dicitur processio, aeterna scilicet et temporalis, non propter hoc quod habitudo ad principium geminetur, sed geminatio est ex parte termini temporalis et aeterni.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Sendung im Verhältnisse zu Zeit und Ewigkeit.

a) Es scheint, daß die Sendung von Ewigkeit sein könnte. Denn: I. Gregor der Große sagt, „daß der Sohn eben dadurch gesandt wird, daß Er gezeugt ist.“ Die Zeugung aber ist eine ewige. II. Wem es zukommt, der Zeit nach gesandt zu werden, der unterliegt einer Änderung; was von einer göttlichen Person nicht gelten kann. III. Das „Gesendetsein“ schließt ein „Ausgehen“ dem Ursprünge nach ein. Letzteres aber ist bei den göttlichen Personen von Ewigkeit. Auf der anderen Seite sagt Paulus Gal. 4, 4.: „Da die Fülle der Zeit kam, sendete Gott seinen Sohn.“

b) Ich antworte, daß in dem, was mit Rücksicht auf das „Ausgehen“ der göttlichen Personen gesagt wird, ein Unterschied sich geltend macht. Denn manche Prädikate schließen nur die Beziehung zum Princip ein: wie „Ausgehen“, „Hervorgehen“. Andere Prädikate bezeichnen zugleich mit der Beziehung zum Princip den Abschluß des „Ausgehens“ mit. Und unter diesen drücken die einen den Abschluß in und gemäß der Ewigkeit aus; wie „Zeugen“ und „Hauchen“; — die anderen aber richten sich zugleich mit der Beziehung zum Princip auf einen zeitlichen Abschluß wie „Senden“, „Schenken“. Denn es wird etwas entsendet, damit es in irgend etwas sei; und es wird geschenkt, damit es vom anderen besessen werde. Daß aber eine göttliche Person in einer Kreatur auf eine neue Art und Weise sei und daß sie von dieser besessen oder gehabt werde; das ist etwas Zeitliches. Sonach wird „Senden“ und „Schenken“ von Gott nur der Zeit nach ausgesagt; — „Zeugen“ und „Hauchen“ nur von Ewigkeit her; — „Ausgehen“ aber und „Hervorgehen“ der Ewigkeit und der Zeit nach. Denn der Sohn ist von Ewigkeit ausgegangen, daß Er Gott sei; und Er ist in der Zeit ausgegangen, daß Er Mensch sei gemäß der zeitlichen Sendung oder auch, daß Er im Menschen sei gemäß der unsichtbaren Sendung.

c) I. Gregor spricht von der zeitlichen Zeugung Christi seitens der Mutter; oder weil der Sohn daraus selber es hat, daß Er gesendet werden kann, weil Er in Ewigkeit gezeugt ist. II. Daß eine göttliche Person nach einer neuen Art und Weise in einer Kreatur ist; dies kommt nicht von einer Änderung in der göttlichen Person, sondern von der Änderung in der Kreatur; wie Gott der Zeit nach Herr genannt wird infolge der Änderung in der Kreatur. III. „Sendung“ schließt nicht nur ein das Ausgehen von einem Princip, sondern drückt zugleich den Abschluß des Ausgehens ein. Deshalb ist das „Gesendetsein“ entweder nur der Zeit nach ausgesagt; — oder es schließt wohl das „Ausgehen“ in der Ewigkeit ein, aber fügt etwas hinzu, nämlich die Wirkung in der Zeit. Denn die Beziehung der göttlichen Person zu ihrem Princip ist nur ewig. Deshalb wird von einem doppelten „Ausgehen“ in Gott gesprochen, von einem ewigen und einem zeitlichen; nicht etwa als ob die Beziehung zum Princip verdoppelt würde, sondern dieses Zweifache rührt von seiten des Abschlusses her; da das eine „Ausgehen“ in die Ewigkeit hineinmündet, das andere in die Zeit.

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