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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 1

IIIª q. 30 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod non fuerit necessarium beatae virgini annuntiari quod in ea fiendum erat. Annuntiatio enim ad hoc solum necessarium videbatur ut virginis consensus haberetur. Sed consensus eius non videtur necessarius fuisse, quia conceptus virginis praenuntiatus fuit prophetia praedestinationis quae sine nostro completur arbitrio, ut dicit quaedam Glossa, Matth. I. Non ergo necessarium fuit quod talis Annuntiatio fieret.

IIIª q. 30 a. 1 arg. 2

Praeterea, beata virgo incarnationis fidem habebat, sine qua nullus esse poterat in statu salutis, quia, ut dicitur Rom. III, iustitia Dei est per fidem Iesu Christi. Sed de eo quod aliquis per certitudinem credit, non indiget ulterius instrui. Ergo beatae virgini non fuit necessarium ut ei incarnatio filii annuntiaretur.

IIIª q. 30 a. 1 arg. 3

Praeterea, sicut beata virgo corporaliter Christum concepit, ita quaelibet sancta anima concipit ipsum spiritualiter, unde apostolus dicit, Galat. IV, filioli mei, quos iterum parturio, donec formetur Christus in vobis. Sed illis qui spiritualiter debent ipsum concipere, talis conceptio eis non annuntiatur. Ergo nec beatae virgini fuit annuntiandum quod esset in utero conceptura filium Dei.

IIIª q. 30 a. 1 s. c.

Sed contra est quod habetur Luc. I, quod Angelus dixit ei, ecce, concipies in utero et paries filium.

IIIª q. 30 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod congruum fuit beatae virgini annuntiari quod esset Christum conceptura. Primo quidem, ut servaretur congruus ordo coniunctionis filii Dei ad virginem, ut scilicet prius mens eius de ipso instrueretur quam carne eum conciperet. Unde Augustinus dicit, in libro de virginitate, beatior Maria est percipiendo fidem Christi, quam concipiendo carnem Christi. Et postea subdit, materna propinquitas nihil Mariae profuisset, nisi felicius Christum corde quam carne gestasset. Secundo, ut posset esse certior testis huius sacramenti, quando super hoc divinitus erat instructa. Tertio, ut voluntaria sui obsequii munera Deo offerret, ad quod se promptam obtulit, dicens, ecce ancilla domini. Quarto, ut ostenderetur esse quoddam spirituale matrimonium inter filium Dei et humanam naturam. Et ideo per Annuntiationem expetebatur consensus virginis loco totius humanae naturae.

IIIª q. 30 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod prophetia praedestinationis completur sine nostro arbitrio causante, non tamen sine nostro arbitrio consentiente.

IIIª q. 30 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod beata virgo expressam fidem habebat incarnationis futurae, sed, cum esset humilis, non tam alta de se sapiebat. Et ideo super hoc erat instruenda.

IIIª q. 30 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod spiritualem conceptionem Christi, quae est per fidem, praecedit Annuntiatio quae est per fidei praedicationem, secundum quod fides est ex auditu, ut dicitur Rom. X. Nec tamen propter hoc aliquis pro certo scit se gratiam habere, sed scit veram fidem esse quam accipit.

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Es war notwendig, der seligsten Jungfrau zu verkündigen, was in ihr sollte erzeugt werden.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Höchstens sollte die Verkündigung dazu dienen, Marias Zustimmung zu haben. Aber eine solche war nicht notwendig, da es sich hier
um eine Prophetie der Vorherbestimmung handelte, „welche,“ wie die Glosse
zu Matth. 1. (ut adimpleretur) sagt, „ohne unseren freien Willensakt sich
erfüllt.“ II. Die seligste Jungfrau besaß den Glauben an die Menschwerdung,
ohne welchen ja niemand im Stande der Gnade ist; denn „die Gerechtigkeit Gottes durch den Glauben Jesu Christi ist in uns allen“, sagt Paulus
(Röm. 3.). Was aber jemand fest glaubt, darin bedarf es keines Unterrichtes. Also bedürfte es der Ankündigung nicht. III. Wie die seligste Jungfrau körperlich, so empfängt jeder geistigerweise in sich Christum durch die Gnade; wie es Gal. 4. heißt: „Meine Kinder,
die ich wiederum gebäre, bis daß Christus in euch geformt sei.“ Im letzteren Falle aber geschieht keine solche Verkündigung. Also bedürfte es deren
auch nicht im ersten. Auf der anderen Seite steht die Schrift (Luk. 1, 31.).

b) Ich antworte; es sei zweckentsprechend gewesen, daß Maria angekündigt werde die Empfängnis Christi in ihr. Denn 1. geziemte es sich, die gebührende Ordnung zu wahren, wonach der Geist zuerst unterrichtet würde über das Geheimnis, ehe das Fleisch befruchtet ward. Danach sagt Augustin (1. de virginit. 3.): „Seliger ist Maria, da sie den Glauben Christi als daß sie das Fleisch Christi in sich empfängt … Die mütterliche Verwandtschaft hätte nichts genützt, wenn sie nicht Christum früher im Herzen wie im Fleische getragen haben würde;“ — 2. konnte sie, selbst von Gott unterrichtet, zuverlässiger das Geheimnis bezeugen; — 3. ward es ihr dadurch möglich, das Opfer des Gehorsams zu bringen, was sie that mit den Worten: „Siehe eine Magd des Herrn;“ — 4. ward damit angezeigt, es bestehe eine gewisse geistige Ehe zwischen dem Sohne Gottes und der menschlichen Natur; weshalb die Zustimmung Marias als der Vertreterin der menschlichen Natur erfolgte.

c) I. Die Weissagung der Vorherbestimmung wird erfüllt ohne unseren freien Willen als verursachenden, nicht ohne unseren freien Willen als zustimmenden. II. Maria hatte festen Glauben an die kommende Menschwerdung; aber da sie demütig war, dachte sie dabei nicht an sich und deshalb mußte sie unterrichtet werden. III. Der geistigen Zeugung Christi im Herzen geht die Ankündigung der Predigt vorher, nach Röm. 10.: „Der Glaube kommt vom Hören.“ Deshalb weiß aber jemand noch nicht für gewiß, ob er die Gnade habe; sondern er weiß, wahr sei der Glaube, den er empfängt.

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