Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 4
IIIª q. 30 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod Annuntiatio non fuerit convenienti ordine perfecta. Dignitas enim matris Dei dependet ex prole concepta. Sed causa prius debet manifestari quam effectus. Ergo primo debuit Angelus virgini annuntiare conceptum prolis, quam eius dignitatem exprimere eam salutando.
IIIª q. 30 a. 4 arg. 2
Praeterea, probatio aut praetermitti debet, in his quae dubia non sunt, aut praemitti, in his quae dubia esse possunt. Sed Angelus primo videtur annuntiasse id de quo virgo dubitaret, et dubitando quaereret, dicens, quomodo fiet istud? Et postea probationem adiunxit, tum ex exemplo Elisabeth, tum ex Dei omnipotentia. Ergo inconvenienti ordine Annuntiatio per Angelum est effecta.
IIIª q. 30 a. 4 arg. 3
Praeterea, maius non potest sufficienter probari per minus. Sed maius fuit virginem parere quam vetulam. Ergo non fuit sufficiens probatio Angeli probantis conceptum virginis ex conceptu senis.
IIIª q. 30 a. 4 s. c.
Sed contra est quod dicitur Rom. XIII, quae a Deo sunt, ordinata sunt. Angelus autem missus est a Deo ad hoc quod virgini annuntiaret, ut dicitur Luc. I. Ergo ordinatissime fuit Annuntiatio per Angelum completa.
IIIª q. 30 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod Annuntiatio congruo ordine per Angelum est perfecta. Tria enim Angelus intendebat circa virginem. Primo quidem, reddere mentem eius attentam ad tantae rei considerationem. Quod quidem fecit eam salutando quadam nova et insolita salutatione. Unde Origenes dicit, super Luc., quod, si scivisset ad alium quempiam similem factum esse sermonem (utpote quae habebat legis scientiam), nunquam eam, quasi peregrina, talis salutatio terruisset. In qua quidem salutatione praemisit idoneitatem eius ad conceptum, in eo quod dixit, gratia plena; expressit conceptum, in eo quod dixit, dominus tecum; et praenuntiavit honorem consequentem, cum dixit, benedicta tu in mulieribus. Secundo autem, intendebat eam instruere de mysterio incarnationis, quod in ea erat implendum. Quod quidem fecit praenuntiando conceptum et partum, dicens, ecce, concipies in utero, etc.; et ostendendo dignitatem prolis conceptae, cum dixit, hic erit magnus; et etiam demonstrando modum conceptionis, cum dixit, spiritus sanctus superveniet in te. Tertio, intendebat animum eius inducere ad consensum. Quod quidem fecit exemplo Elisabeth; et ratione ex divina omnipotentia sumpta.
IIIª q. 30 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod animo humili nihil est mirabilius quam auditus suae excellentiae. Admiratio autem maxime attentionem animi facit. Et ideo Angelus, volens mentem virginis attentam reddere ad auditum tanti mysterii, ab eius laude incoepit.
IIIª q. 30 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod Ambrosius expresse dicit, super Luc., quod beata virgo de verbis Angeli non dubitavit. Dicit enim, temperatior est Mariae responsio quam verba sacerdotis. Haec ait, quomodo fiet istud? Ille respondit, unde hoc sciam? Negat ille se credere, qui negat se scire ista. Non dubitat esse faciendum quod, quomodo fieri possit, inquirit. Augustinus tamen videtur dicere quod dubitaverit. Dicit enim, in libro quaestionum veteris et novi Test., ambigenti Mariae de conceptu, possibilitatem Angelus praedicat. Sed talis dubitatio magis est admirationis quam incredulitatis. Et ideo Angelus probationem inducit, non ad auferendam infidelitatem, sed ad removendam eius admirationem.
IIIª q. 30 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut Ambrosius dicit, in Hexaemeron, ob hoc multae steriles praevenerunt, ut partus credatur virginis. Et ideo conceptus Elisabeth sterilis inducitur, non quasi sufficiens argumentum, sed quasi quoddam figurale exemplum. Et ideo, ad confirmationem huius exempli, subditur argumentum efficax ex omnipotentia divina.
Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Vierter Artikel. Die Ordnung selber in der Verkündigung war zukömmlich.
a) Dagegen spricht Folgendes: I. Die Würde der Gottesmutter hängt vom Sohne ab. Also mußte zuerst angekündigt werden die Empfängnis des ewigen Wortes, und dann durfte, wie als Wirkung davon, Maria gelobt werden. II. Der Beweis muß vorausgeschickt werden in dem, was zweifelhaft sein kann. Der Engel aber sagte zuerst das, worüber gezweifelt werden konnte, wie Maria fragte: „Wie soll das geschehen?“ — und dann fügte er hinzu den Beweis, indem er auf Elisabeth als auf ein Beispiel hinwies und auf die Allmacht Gottes. III. Das Größere wird nicht genügend durch Geringeres bewiesen. Größer aber ist es, daß eine Jungfrau gebiert als daß dies eine alte Frau thut. Also durfte der Engel nicht beweisen die Geburt aus Maria durch den Hinweis auf die Geburt aus der heiligen Elisabeth. Auf der anderen Seite „ist geordnet was von Gott kommt“, nach Rom. 13. Jener Engel aber kam „von Gott“, wie es Luk. 1. heißt. Also war die Ordnung in seiner Verkündigung eine durchaus vollkommene.
b) Ich antworte; die Verkündigung von seiten des Engels war eine höchst geordnete. Denn 1. wollte er Maria aufmerksam machen auf die Größe und Bedeutung dessen, was verkündet werden sollte; weshalb er sie mit einem neuen und ganz ungewöhnlichen Gruße überraschte. Darum bemerkt Origenes (hom. 6. in Luc.): „Hätte Maria, welche das Gesetz kannte, gewußt, es sei ein ähnlicher Gruß sonst jemandem bereits geworden; niemals wäre sie erschreckt worden durch die ersten Worte des Engels.“ In diesen Worten des Grußes nämlich zeigte der Engel zuerst, daß sie geeignet sei für solche Empfängnis, indem er sagte: „Gnadenvolle“; dann wies er hin auf die Empfängnis selber mit den Worten: „Der Herr ist mit Dir;“ und endlich sprach er die Ehre Marias aus: „Du bist gebenedeit unter den Weibern.“' 2. Wollte der Engel sie unterrichten über das zu erfüllende Geheimnis. Dies that er, indem er die Empfängnis und die Geburt vorhersagte mit den Worten: „Siehe; Du wirst empfangen;“ … dann die Größe des Kindes zeigte: „Dieser wird groß sein“ … und endlich die Art und Weise der Empfängnis darthat: „Der heilige Geist wird über Dich kommen.“ Endlich wollte der Engel 3. die Seele Marias anleiten zur Zustimmung; was er that durch das Beispiel Elisabeths und den Hinweis auf die Allmacht Gottes
c) I. Der demütigen Seele kommt nichts wunderbarer vor wie das Hören der eigenen Vorzüge. Daß aber jemand sich wundert, macht aufmerksam. Dies nun wollte der Engel und deshalb fing er vom Lobe Marias an. II. Ambrosius sagt (sup. Luc. 1.) ausdrücklich, daß Maria nicht gezweifelt hat: „Wie sehr ist maßvoller die Antwort Marias als die desPriesters. Maria sagt: Wie wird das geschehen? Zacharias: Woher soll ich dies wissen? Jener also leugnet, daß er glaube, der da leugnet, er wisse es. Maria aber zweifelt nicht daß dies zu geschehen habe, von dem sie erforscht, wie es zu geschehen habe.“ Wenn Augustin (q. 51. V. et N. T.) dagegen zu meinen scheint, Maria habe „gezweifelt an der Möglichkeit einer solchen Empfängnis“, so ist doch solcher Zweifel mehr Bewundern und Staunen gewesen wie Unglaube. Deshalb führt der Engel Beweise an, die nicht dazu geeignet sind, den Unglauben zu heben, wohl aber, ihre Verwunderung zu entfernen. III. Ambrosius schreibt im Hexaëmeron (lib. V. c. 19.): „Deshalb haben viele unfruchtbare geboren, damit die Geburt der Jungfrau geglaubt würde.“ Die Empfängnis der heiligen Elisabeth wird deshalb nicht als ein genügender Beweisgrund angeführt, sondern wie ein als Figur für die jungfräuliche Geburt dienendes Beispiel. Zur Kräftigung dieses Beispiels dient dann der wirksame Beweisgrund von der Allmacht Gottes her.