• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

Edition ausblenden
Summa theologiae

Articulus 3

IIIª q. 33 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod caro Christi prius fuit concepta, et postmodum assumpta. Quod enim non est, non potest assumi. Sed caro Christi per conceptionem esse incoepit. Ergo videtur quod fuerit assumpta a verbo Dei postquam fuit concepta.

IIIª q. 33 a. 3 arg. 2

Praeterea, caro Christi fuit assumpta a verbo Dei mediante anima rationali. Sed in termino conceptionis accepit animam rationalem. Ergo in termino conceptionis fuit assumpta. Sed in termino conceptionis dicitur iam concepta. Ergo prius fuit concepta, et postmodum assumpta.

IIIª q. 33 a. 3 arg. 3

Praeterea, in omni generato prius tempore est id quod est imperfectum, eo quod est perfectum, ut patet per philosophum, in IX Metaphys. Sed corpus Christi est quiddam generatum. Ergo ad ultimam perfectionem, quae consistit in unione ad verbum Dei, non statim in primo instanti conceptionis pervenit, sed primo fuit caro concepta, et postmodum assumpta.

IIIª q. 33 a. 3 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro de fide ad Petrum, firmissime tene, et nullatenus dubites carnem Christi non fuisse conceptam in utero virginis priusquam susciperetur a verbo.

IIIª q. 33 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, proprie dicimus Deum factum esse hominem, non autem proprie dicimus quod homo factus sit Deus, quia scilicet Deus assumpsit sibi id quod est hominis; non autem praeexstitit id quod est hominis, quasi per se subsistens, antequam susciperetur a verbo. Si autem caro Christi fuisset concepta antequam susciperetur a verbo, habuisset aliquando aliquam hypostasim praeter hypostasim verbi Dei. Quod est contra rationem incarnationis, secundum quam ponimus verbum Dei esse unitum humanae naturae, et omnibus partibus eius, in unitate hypostasis, nec fuit conveniens quod hypostasim praeexistentem humanae naturae, vel alicuius partis eius, verbum Dei sua assumptione destrueret. Et ideo contra fidem est dicere quod caro Christi prius fuerit concepta, et postmodum assumpta a verbo Dei.

IIIª q. 33 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, si caro Christi non fuisset in instanti formata seu concepta, sed per temporis successionem, oporteret alterum duorum sequi, vel quod assumptum nondum esset caro; vel quod prius esset conceptio carnis quam eius assumptio. Sed quia ponimus conceptionem in instanti esse perfectam, consequens est quod in illa carne simul fuit concipi et conceptum esse. Et sic, ut dicit Augustinus, in libro de fide ad Petrum, dicimus ipsum Dei verbum suae carnis acceptione conceptum, ipsamque carnem verbi incarnatione conceptam.

IIIª q. 33 a. 3 ad 2

Et per hoc patet responsio ad secundum. Nam simul dum caro illa concipitur, concepta est et animatur.

IIIª q. 33 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod in mysterio incarnationis non consideratur ascensus, quasi alicuius praeexistentis proficientis usque ad unionis dignitatem, sicut posuit Photinus haereticus. Sed potius ibi consideratur descensus, secundum quod perfectum Dei verbum imperfectionem naturae nostrae sibi assumpsit; secundum illud Ioan. VI, descendi de caelo.

Übersetzung ausblenden
Summe der Theologie

Dritter Artikel. Im ersten Augenblicke der Empfängnis ward der Leib Christi vom ewigen Worte angenommen.

a) Dem steht Folgendes entgegen: I. Was noch nicht ist, kann nicht angenommen werden. Kraft der
Empfängnis aber fing Christi Fleisch an. Sein zu haben. Also erst nach
der Empfängnis konnte es angenommen werden. II. Das Fleisch Christi ward vom „Worte“ angenommen vermittelst
der vernünftigen Seele. Die vernünftige Seele aber empfing dieser Leib
beim Abschlußpunkte der Empfängnis. Also erst beim Abschlußpunkte der
Empfängnis ward der Leib vom „Worte“ angenommen und somit nachdem
bereits er empfangen war. III. In Allem, was erzeugt wird, ist der Zeit nach das Unvollkommene früher wie das Vollkommene (9 Metaph.). Der Leib Christi aber war etwas Erzeugtes. Also gelangte er nicht gleich im ersten Augenblicke seiner Empfängnis zur letzten Vollendung, welche besteht in der Einigung mit dem Worte Gottes. Auf der anderen Seite schreibt Augustin (de fide ad Petrum 18.): „Halte ohne irgend einen Zweifel daran fest und glaube es zuverlässig, daß das Fleisch nicht empfangen war im Mutterschoße der Jungfrau, ehe es vom „Worte“ angenommen wurde.“

b) Ich antworte; wir sagen im eigentlichen Sinne, Gott sei Mensch geworden; aber nicht ebenso eigentlich sagen wir, der Mensch sei Gott geworden. Denn Gott nahm an Sich das, was den Menschen ausmacht; aber nicht hatte das, was den Menschen ausmacht, vorher ein Fürsichbestehen, ehe es vom Worte Gottes angenommen wurde. Wäre aber das Fleisch Christi empfangen worden, ehe es angenommen würde vom „Worte“, so hätte es ein vom „Worte“ verschiedenes Fürsichbestehen vorher gehabt; was gegen die Wahrheit der Menschwerdung ist. Und ebenso wäre es unzulässig, wenn das ankommende Wort Gottes gleich im ersten Augenblicke das vorbestehende Fürsichsein der menschlichen Natur oder einen Teil derselben zerstört hätte. Also ist es gegen die Wahrheit des Glaubens, daß der Leib Christi zuerst empfangen und dann angenommen worden ist vom „Worte“.

c) I. Wenn das Fleisch Christi nicht im selben Augenblicke geformt oder vollendet worden wäre, in welchem es empfangen worden, so müßte eines von beiden folgen: daß entweder das Empfangene noch nicht Fleisch gewesen oder daß vorher die Empfängnis wäre und später das Annehmen. Weil aber die Vollendung des Formens im ersten Augenblicke da war, deshalb war in jenem Fleische es zugleich: empfangen werden und empfangen worden sein. Deshalb sagt Augustin mit Recht (l. c.): „Wir sagen, das Wort Gottes selber sei empfangen worden dadurch daß es Fleisch annahm und das Fleisch des ewigen Wortes selber sei empfangen worden.“ II. Zugleich wird dieses Fleisch empfangen, ist empfangen und
wird beseelt. III. Das Geheimnis der Menschwerdung besteht nicht darin, daß
etwas bereits Bestehendes aufsteigt bis zur Einigung mit dem „Worte“,
wie Photinus meinte. Da besteht vielmehr ein Herabsteigen, insoweit
das vollkommene Wort Gottes die Unvollkommenheit unserer Natur angenommen hat, nach Joh. 6.: „Er stieg herab vom Himmel.“

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Editionen dieses Werks
Summa theologiae
Übersetzungen dieses Werks
Summe der Theologie

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung