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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 1

IIIª q. 34 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod Christus non fuerit sanctificatus in primo instanti suae conceptionis. Dicitur enim I Cor. XV, non prius quod spirituale est, sed quod animale, deinde quod spirituale. Sed sanctificatio gratiae pertinet ad spiritualitatem. Non ergo statim a principio suae conceptionis Christus percepit gratiam sanctificationis, sed post aliquod spatium temporis.

IIIª q. 34 a. 1 arg. 2

Praeterea, sanctificatio videtur esse a peccato, secundum illud I Cor. VI, et hoc quidem fuistis aliquando, scilicet peccatores, sed abluti estis, sed sanctificati estis. Sed in Christo nunquam fuit peccatum. Ergo non convenit sibi sanctificari per gratiam.

IIIª q. 34 a. 1 arg. 3

Praeterea, sicut per verbum Dei omnia facta sunt, ita per verbum incarnatum sunt omnes homines sanctificati qui sanctificantur, Heb. II, qui sanctificat et qui sanctificantur ex uno omnes. Sed verbum Dei, per quod facta sunt omnia, non est factum, ut Augustinus dicit, in I de Trin. Ergo Christus, per quem sanctificantur omnes, non est sanctificatus.

IIIª q. 34 a. 1 s. c.

Sed contra est quod dicitur Luc. I, quod ex te nascetur sanctum, vocabitur filius Dei. Et Ioan. X, quem pater sanctificavit et misit in mundum.

IIIª q. 34 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, abundantia gratiae sanctificantis animam Christi derivatur ex ipsa verbi unione, secundum illud Ioan. I, vidimus gloriam eius quasi unigeniti a patre, plenum gratiae et veritatis. Ostensum est autem supra quod in primo instanti conceptionis corpus Christi animatum fuit et a verbo Dei assumptum. Unde consequens est quod in primo instanti conceptionis Christus habuit plenitudinem gratiae sanctificantis animam et corpus eius.

IIIª q. 34 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod ille ordo quem ponit ibi apostolus, pertinet ad eos qui per profectum ad spiritualem statum perveniunt. In mysterio autem incarnationis magis consideratur descensus divinae plenitudinis in naturam humanam, quam profectus humanae naturae, quasi praeexistentis, in Deum. Et ideo in homine Christo a principio fuit perfecta spiritualitas.

IIIª q. 34 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod sanctificari est aliquid fieri sanctum. Fit autem aliquid non solum ex contrario, sed etiam ex negative vel privative opposito, sicut album fit ex nigro, et etiam ex non albo. Nos autem ex peccatoribus sancti efficimur, et ita sanctificatio nostra est ex peccato. Sed Christus quidem, secundum hominem, factus est sanctus, quia hanc gratiae sanctitatem non semper habuit, non tamen factus est sanctus ex peccatore, quia peccatum nunquam habuit; sed factus est sanctus ex non sancto secundum hominem, non quidem privative, ut scilicet aliquando fuerit homo et non fuerit sanctus, sed negative, quia scilicet, quando non fuit homo, non habuit sanctitatem humanam. Et ideo simul factus fuit homo et sanctus homo. Propter quod Angelus dixit, Luc. I, quod nascetur ex te sanctum. Quod exponens Gregorius, XVIII Moral., dicit, ad distinctionem nostrae sanctitatis, Iesus sanctus nasciturus asseritur. Nos quippe, si sancti efficimur, non tamen nascimur, quia ipsa naturae corruptibilis conditione constringimur. Ille autem solus veraciter sanctus natus est, qui ex coniunctione carnalis copulae conceptus non est.

IIIª q. 34 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod aliter operatur pater creationem rerum per filium, aliter tota Trinitas sanctificationem hominum per hominem Christum. Nam verbum Dei est eiusdem virtutis et operationis cum Deo patre, unde pater non operatur per filium sicut per instrumentum, quod movet motum. Humanitas autem Christi est sicut instrumentum divinitatis, sicut supra dictum est. Et ideo humanitas Christi est sanctificans et sanctificata.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Erster Artikel. Christus besaß im ersten Augenblicke seiner Empfängnis die heiligmachende Gnade.

a) Dies wird bestritten. Denn: I. Nach 1. Kor. 15. „kommt zuerst das Sinnliche, dann das Geistige“. Die Heiligung aber durch die Gnade gehört zum Letzteren. II. Eine Heiligung setzt den Charakter des Sündhaften voraus, nach
1. Kor. 6.: „Und das, nämlich Sünder, seid ihr einst gewesen, aber nun
seid ihr geheiligt.“ In Christo aber war keine Sünde; also auch keine
Heiligung durch die Gnade. III. Wie durch das „Wort“ Alles gemacht worden, so werden auch
durch das „Wort“ alle geheiligt, die überhaupt geheiligt werden, nach
Hebr. 2.: „Wer heiligt und wer geheiligt wird; aus einem alle.“ Das
„Wort“ aber, durch welches Alles gemacht worden, ist, wie Augustin sagt,
ebendeshalb nicht gemacht (1. de Trin. 6.). Also Christus, durch den alle
geheiligt werden, ist nicht geheiligt. Auf der anderen Seite heißt es Luk. 1.: „Was Heiliges aus Dir geboren werden wird;“ und Joh. 10.: „Den der Vater geheiligt hat und gesandt in die Welt.“

b) Ich antworte; das Überströmende der Gnade, durch welche die Seele Christi geheiligt wird, kommt von der Einigung mit dem Worte nach Joh. 1, 14.: „Wir sahen seine Herrlichkeit wie die des Eingeborenen vom Vater, voll der Gnade und der Wahrheit.“ Nun ist im ersten Augenblicke der Empfängnis der Leib Christi beseelt und vom Worte Gottes angenommen worden. Also im ersten Augenblicke hatte Christus die Fülle der Gnade, die Leib und Seele heiligte.

c) I. Diese Ordnung beim Apostel erstreckt sich auf jene, die fortschreiten vom Unvollkommenen zum Vollkommenen. Die Menschwerdung des Wortes aber ist mehr ein Herabsteigen der göttlichen Fülle zur menschlichen Schwäche; wie ein Hinaufsteigen der menschlichen Natur, als ob diese bereits vorher fürsichbestände. II. Geheiligt werden will heißen: heilig werden. Das geschieht aber
ebenso vom positiv Entgegengesetzten wie vom reinen Mangel aus; wie
etwas weiß wird vom Schwarzsein aus oder vom Nicht-Weißsein aus. Wir
nun werden aus Sündern heilige, d. h. vom Entgegengesetzten aus. Christus
aher hatte keine Sünde. Er ist als Mensch heilig geworden, weil Er solche
Heiligkeit, wie sie von der Gnade ausgeht, nicht immer hatte. Er ist nämlich
heilig geworden als Mensch; — nicht als ob Er einmal Mensch gewesen und
da die Gnade nicht gehabt hätte (privative); sondern weil Er einmal nicht
Mensch war und so auch nicht Gnade in Ihm war (negative). Zugleich
ward Er Mensch und ein heiliger Mensch. Deshalb sagt Gregor der Große
(18 moral. 27.): „Um die Heiligkeit Jesu von der unsrigen zu unterscheiden, wird gesagt, Jesus werde als Heiliger geboren werden. Wir nämlich
können wohl heilig werden; aber nicht werden wir als heilige geboren, weil
wir am Verderben unserer Natur teilnehmen. Christus aber allein ist als
wahrhaft heilig geboren, weil Er nicht aus fleischlicher Vermischung empfangen ist.“ III. Anders wirkt der Vater durch den Sohn die Erschaffung der
Dinge; und anders wirkt die ganze Dreieinigkeit die Heiligung der Menschen
durch den Menschen Christus. Denn das Wort Gottes ist der einen gleichen
Natur und Wirksamkeit mit dem Vater. Also wirkt der Vater nicht durch
den Sohn, wie durch ein Werkzeug, das da bewegt und thätig ist, nachdem
es selber in Thätigkeit und Bewegung gesetzt worden. Die Menschheit in
Christo aber ist wie ein Werkzeug für die Gottheit (vgl. Kap. 13, Art. 3.).
Die Menschheit in Christo also ist heiligend und geheiligt.

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